Parižani su na referendumu održanom u nedjelju izglasali utrostručenje troškova parkiranja za sportska terenska vozila (SUV) s ciljem nastavka dugoročnih planova da Pariz postane potpuno biciklistički grad.
Prema rezultatima glasovanju je pristupilo tek nešto manje od šest posto onih s pravom glasa. Oko 54,5 posto glasovalo je za povećanje cijena parkiranja, oko 45,5 posto bilo je protiv poskupljenja. Ipak, cilj je postignut: trostruko povećanje cijena parkiranja za automobile teške 1,6 tone i više na 18 eura ($19) po satu kako bi se odvratilo “glomazne, zagađujuće” automobile, priopćila je gradska uprava.
Mala izlaznost od samo šest posto pokazuje i da su mnogi u francuskoj prijestolnici bili prilično opušteni u vezi s referendumom. To je zato što na udaru novih propisa neće biti stanovnici Pariza, kao ni tvrtke koje imaju vlastita parkirna mjesta. Novi propisi ne vrijede ni za taksiste na taksi-stajalištima, a ni za zdravstvene radnike. Cijenu će platiti turisti i posjetitelji, a računa se da je to oko 900.000 vozila.
Nova tarifa također bi se primjenjivala na električna vozila teška 2 tone i više.
“Ponosni smo što smo postavili izuzetno ekološko pitanje u trenutku kada se okoliš predstavlja kao izvor svih zala”, rekla je gradonačelnica Anne Hidalgo nakon objave rezultata. “To je oblik otpora ovdje u Parizu protiv ovog vrlo zabrinjavajućeg kretanja.”
SUV-ovi (Sports Utility Vehicles) često se smatraju štetnima iz nekoliko razloga
SUV-ovi često imaju veću potrošnju goriva i emitiraju više stakleničkih plinova zbog svoje mase i aerodinamike, što ih čini štetnijima za okoliš u usporedbi s manjim vozilima. Njihova veća veličina također može predstavljati opasnost za pješake i bicikliste u prometnim situacijama.
Pod Hidalgo, socijalističke gradonačelnice, ulice Pariza su transformirane, stvoreno je 84 km biciklističkih staza od 2020. godine, a korištenje bicikala poraslo je za 71% između kraja zaključavanja tijekom COVID-19 i 2023., prema Gradskoj upravi.
Trošak za neprijavljene stanovnike parkiranja 4×4 u središnjim dijelovima Pariza, označenim brojevima od jedan do 11, skočio bi na 18 eura (£15) po satu za prva dva sata, u usporedbi sa 6 eura (£5) po satu za manje automobile.
Nakon toga, parkiranje bi postalo sve kažnjivije. Šestosatni boravak s 4×4 – primjerice, da se vidi kazališnu predstavu i večera u restoranu – koštao bi ogromnih 225 eura (£193), u usporedbi s 75 eura (£64) za manja vozila. Izvan srca grada, u vanjskim dijelovima Pariza označenim brojevima od 12 do 20, vozači 4×4 izvan grada platit će 12 eura (£10) po satu za prva dva sata, postupno se povećavajući na 150 eura (£128) za šest sati.
Međutim, promjene su razljutile vozače automobila.
SUV-ovi postaju sve popularniji u Francuskoj, posebno među obiteljima. Lobistička skupina vozača “40 millions d’automobilistes” pokrenula je peticiju za podršku slobodi vozača da koriste koji god vozilo žele.