Započela je berba lubenica u dolini Neretve, gdje se ove sezone očekuje dobar urod. Potvrdio nam je to agronom Željko Bjeliš iz udruge “Neretvanska mladež”, koja okuplja poljoprivrednike u dolini Neretve.
“Otvarao sam plodove da vidim kakva je situacija. Sve je u redu, nema puknuća ili nekih šupljina, što se inače zna dogoditi zbog loših vremenskih uvjeta. Mislim da ćemo imati solidnu količinu, 10-12 tisuća tona”, objasnio nam je ranije Bjeliš, ističući pritom da je teško postaviti konkretne prognoze, budući da sve ovisi o uvjetima nakon prve berbe.
Ujedno je istaknuo da nije toliko teško prepoznati koja je lubenica zrela, ali da je ipak moguće pogriješiti.
Kako prepoznati svježu lubenicu?
“Mi proizvođači to nekako naoko već znamo, ali potrošači se ne trebaju time zamarati, jer mi se trudimo ubrati onu pravu, najzreliju lubenicu. Međutim, zna se i nama dogoditi da se zaleti neka zelena ili koja nije kako treba“, kaže nam Bjeliš te dodaje da potrošač najbolje može ocijeniti svježinu lubenice po samoj peteljci. Ako je zelenija, znači da je riječ o svježijoj lubenici,dok je suha znak da je prošlo i do nekoliko dana od berbe.
“Iako, treba istaknuti da lubenica zadržava svoju kvalitetu i to po nekoliko dana nakon berbe, gotovo 15-tak. To sve ovisi o tome kako se skladišti, odnosno da nije na suncu i slično“, objasnio je.
Vrijedi li ‘kuckanje’?
Na pitanje vrijedi li dobra stara fora s “kuckanjem“ po lubenici, Bjeliš kaže da vrijedi. Može se, naime, po punom zvuku prepoznati da je lubenica puna soka, a samim time i sočnija. Ipak, ne možete točno znati je li u fazi zrelosti ili nije, odnosno treba li joj još koji dan da bude savršena.
“Bilo bi super kad bi imali neki skener da vidimo unutrašnjost ploda pa da prema tome vidimo koja će se ubrati. Ipak, proizvođači to već jako dobro znaju i nikad nikome nije u interesu namjerno potrošačima donijeti na police loš proizvod. To se rijetko kad dogodi, da se zaleti neka koja nije za potrošače. Znamo mi, ako uberemo nezrelu lubenicu, to će se nama obiti o glavu. Neće biti zadovoljan ni trgovac, ni potrošač, ni nitko“, zaključuje.