Prije četiri godine u Austriji je nastao zanimljiv koncept koji u fokus stavlja cirkularnu modu, a samim time i održivost. Riječ je o “BeThrifty Vintage Kilo Sale” projektu koji uspješno kombinira kvalitetnu modu i ekološku odgovornost prkoseći tako brzoj modi koja je zaposjela svijet tekstilne industrije. BeThrifty možda nije novi brend na modnoj sceni, ali je itekako prepoznat projekt “vintage odjeće na kotačima” diljem Europe pa tako svaki njegov novi datum održavanja i u Hrvatskoj izazove veliku zainteresiranost kupaca posebice mlađih generacija, kojeg smo i sami nekoliko puta posjetili.
Biti štedljiv otprilike je prijevod BeThriftyja, a štednja se u ovom slučaju ne odnosi samo na novac, već i na sve postulate ekološke osviještenosti, stoga je i sama vizija BeThrifty-ja održivi životni stil s idejom podizanja svijesti o okolišu i ograničenim resursima u modnoj industriji. U nastavku donosimo intervju s jednim od osnivača BeThriftyja, Borivojem Radmanovićem.
Odakle se rodila ideja oko osnivanja BeThriftyja?
Poslovni Partner Christian Mayr i ja smo pokrenuli već nekoliko zajedničkih projekta, a jedan od njih je bio Street Food Festival. U to vrijeme smo naučili puno o organizaciji evenata i marketingu. Nakon nekoliko godina sam ja preuzeo Riblji restoran u Grazu i prebacio svoj fokus na to. Nakon što se koncept i sistem restorana etablirao, a Christian i ja smo taman htjeli započeti brand s nakitom, međutim slučajno smo otišli za Njemačku i posjetili prvi Vintage Kilo Sale.
Jednostavno nas je inspirirala ta ideja i vidjeli smo odmah što bi se moglo bolje napraviti u tom pogledu. Nakon tog događaja, proveli smo pola godine istražujući tržište i pokrenuli zatim BeThrifty 2019. godine. Brand sa nakitom smo stavili tada na čekanje i trenutno smo u fazi realizacije i tog projekta.
Odjevate li se i vi privatno u second hand/vintage dućanima?
Naravno.
Je li bilo na samim počecima otpora okoline oko ovakvog modela prodaje odjeće, a da bi BeThrifty danas postao svojevrsni brend koji ljudi diljem Europe naprosto obožavaju
Potrajalo je malo dok su ljudi shvatili koncept, no sada je taj model postao jako popularan svugdje.
Koja vas vizija vodi kroz sve ove godine otkako ste osnovali BeThrifty?
Želimo dokazati da second hand itekako može biti alternativa klasične Fast Fashion industrije bez da se gubi na kvaliteti. No, to znači da morate i preokrenuti razmšljanje kupca, jer ovakav projekt zahtijeva puno vremena i posla, a to naravno utječe i na cijenu, što znači da se ne smije očekivati da je second hand u ovakvoj kvaliteti puno jeftinija alternativa, već da se što više gleda na ekološke beneficije ovakvog projekta.
Prema dosadašnjem iskustvu, koja vam se zemlja čini kao najveći pobornik održive mode?
Budući da su vintage i second hand sada u trendu, mora se priznati da je jednako popularno gdje god da dođemo.
Je li Generacija Z osviještenija po pitanju održivosti u modi, od nekih nešto starijih generacija?
Definitvno da, međutim ne smije se zaboraviti da je to isto najmlađa publika koja nema veliki veliki džeparac i tu nastaje onda konflikt interesa. Zato mi pokušavamo cijene držati što je niže moguće u ovoj situaciji da priuštimo svakome mogućnost kupnje na našem BeThriftyju.
Što vam predstavlja najveći izazov u cjelokupnom procesu od nabavke odjeće pa sve do ponovne prodaje?
Nabava je velik dio našeg posla, pronaći kvalitetnu robu je veliki izazov i naravno trenutna financijska situacija u cijelom svijetu.
Imamo li u ovom dijelu Europe dovoljno second hand dućana ili se naše zemlje tek “bude” po tom pitanju?
Tek se budi, što je i dobra stvar jer vidimo puno potencijala za budućnost. Razmišljamo o otvaranju nekoliko fiksih dućana u ovoj regiji.
Kakva je situacija u Austriji?
Austrija je po tom pitanju nešto bolja, veći je izbor second hand dućana, ali i tu ima mnogo potencijala da se naprave bolje stvari.
Osim BeThriftyja, bavite se i kulinarstvom, kakvu hranu pripremate i gdje ju možemo isprobati?
Točno, radi se o modernom, hrvatskom ribljem restoranu u Grazu.
Što od održivih projekata poput BeThriftyja možemo očekivati od vas?
Sljedeće na redu je ranije spomenuti brand Nakit, ali to će još malo potrajati dok ga službeno ne pokrenemo. Osim toga, najveća je novost to da otvaramo u rujnu prvi fiksni BeThrifty dućan u Grazu.