brendova

Pratili su odjeću velikih modnih brendova: Vraćeni komadi se spaljuju u pećima za cement i bacaju na odlagališta

GREEN_300_listici_sredina

Greenwashing

Brojni su se brendovi odmah ogradili od novog izviješća. Neki tvrde da se radilo o izoliranim slučajevima koji su se dogodili slučajno.

Još je u srpnju 2021. godine Changing Markets Foundation, zaklada čija je misija razotkrivanje neodgovornih korporativnih praksi i poticanje održivijeg gospodarstva, objavila veliko izvješće koje je pokazalo kako brojni veliki svjetski modni brendovi lažu o sastavu svoje odjeće kako bi ih prikazali održivijim nego što zaista jesu. Za “greenwashing” su optužili luksuzne marke, ali i high street divove poput Zare, H&M-a i ASOS-a, utvrdivši kako je 60 posto tvrdnji britanskih i europskih modnih tvrtki neutemeljeno i obmanjujuće za potrošače.

Umjesto reciklaže – uništavanje

Dvije godine kasnije, novo izvješće ove Zaklade ponovno je pokazalo poražavajuće podatke. Ovoga puta, Changing Markets je odlučio istražiti drugi “održivi” aspekt poslovanja velikih modnih tvrtki – reciklažu vraćene odjeće. U pitanju su komadi u upotrebljivom stanju, često i nekorišteni, koju su kupci iz Velike Britanije, Belgije, Francuske i Njemačke vratili high street brendovima. Isti su obećali da će ih spasiti, reciklirati ili ponovno upotrijebiti, no istraga je pokazala kako je većina odjeće, čak i one u savršenom stanju, uništena, zaboravljena ili poslana u Afriku.

“Obećanja H&M-a, C&A i Primarka još su jedan trik za ‘greenwashing’ kupaca. Naša istraga sugerira da su predmeti u savršenom stanju uglavnom uništeni, zaglavljeni u sustavu ili otpremljeni diljem svijeta u zemlje koje su najmanje u stanju nositi se s ogromnom bujicom rabljene odjeće iz Europe”, rekla je voditeljica kampanje CMF-a Urska Trunk.

Kako je utvrđena lokacija odjeće?

Između kolovoza 2022. i srpnja 2023., zaklada je donirala 21 odjevni komad – kapute, hlače, suknje i druge rabljene predmete u savršenom stanju – H&M-u, Zari, C&A, Primarku, Nikeu, The North Faceu, Uniqlu i Marksu & Spenceru. Na spomenute komade postavili su Appleove AirTagove kako bi pratili njihovo kretanje te ispostavilo kako je samo pet predmeta u istrazi CMF-a ponovno je korišteno u Europi ili je završilo u prodavaonici.

A što se dogodilo s ostalim komadima? Tajice iz C&A spaljene su u peći za cement, M&S hlače uništene su u roku od tjedan dana, a suknja vraćena H&M-u proputovala je 24.800 kilometra prije nego što je završila na odlagalištu u Maliju. Također, tri su artikla poslana u Ukrajinu, gdje su zbog rata ublažena pravila uvoza.

‘Ovakve kampanje stvaraju dodatnu štetu’

“Dajte svojoj odjeći drugi život”, geslo je održive kampanje C&A. Iz H&M-a kupcima poručuju – “Hajdemo zatvoriti krug!”. Većina ovih programa povrata izričito je obećala da neće bacati upotrebljivu odjeću, ali nitko nije vodio javnu evidenciju o tome gdje je odjeća završila, navode iz CMF-a. “Ovakve kampanje stvaraju dodatnu štetu jer kupcima nude kupone, popuste ili bodove za kupnju više odjeće, pojačavajući model brze mode koji je pretrpan otpadom”, smatraju.

Nekoliko brendova smjesta se ogradilo od optužbi iz spomenutog izvješća. Iz Marksa & Spencera tvrde kako incident bio “izolirani slučaj” te kako je paket greškom završio u krivim rukama. “Poduzeli smo radnje kako bismo spriječili da se ovo ponovi, uključujući kontaktiranje svih trgovina i uvođenje novog sustava označavanja”, rekao je glasnogovornik tvrtke. Lynne Walker, direktorica tvrtke Primark Cares, pak tvrdi da je majica njezinog brenda uključena u istragu ispravno zbrinuta te da je završila kod preprodavača odjeće u Budimpešti.

EU želi ‘kraj brze mode’

Početkom mjeseca, Europski parlament najavio je “kraj brze mode”, pozivajući Komisiju i zemlje EU-a da promiču etičke i održive izbore potrošača. Usvojili su preporuke za održivu tekstilnu strategiju, zalažući se za trajnost, ponovnu upotrebu, popravak i recikliranje tekstilnih proizvoda. Također, zastupnici zahtijevaju zabranu uništavanja neprodane i vraćene odjeće.

Iz zaklade Changing Markets smatraju kako su nova pravila EU-a “zlatna prilika” za poboljšanje programa povrata odjeće diljem Europe, no ističu kako se trenutni prijedlozi Europske komisije moraju ojačati.

“Trebali bi postaviti obvezujuće ciljeve recikliranja i ponovne uporabe kako bi zaustavili vrstu lošeg postupanja s odjećom koju je otkrila naša istraga i dogovoriti se o visokoj naknadi za odjeću na kraju životnog vijeka kako bi se proizvodnja stvarno usmjerila prema kvalitetnijoj i dugotrajnijoj odjeći”, zaključili su.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.