Britanski stručnjak za okoliš i inovacije Mark Shayler tvrdi: “Hrvatska je novi Berlin i Helsinki”

GREEN_300_listici_sredina

"O hrvatskim kompanijama znam vrlo malo, ali nisam zadovoljan viđenim"

Razgovarali smo s Markom Shaylerom, stručnjakom za održivi marketing koji nam je otkrio zašto je kompanijama toliko teško biti iskren, jesmo li kao društvo napredovali te je li sve oko nas jedna velika laž.

Iskrenost prvi je ključ uspjeha kompanija, bez nje teško da ćemo u isto vrijeme zarađivati ogromne količine novaca i zadržati se što duže na ovom planetu. Ovako otprilike možemo opisati filozofiju Marka Shaylera jednog od najinspirativnijih britanskih stručnjaka za okoliš i inovacije, čiji su rezultati poslovnih modela kružnog gospodarstva impresivni. Kroz svoju kreativnu agenciju Ape, Shayler se fokusira na razvoj inovativnih rješenja za proizvode i poslovne modele koji su održivi i doprinose zaštiti okoliša, a takvim je pristupom svojim klijentima uštedio je više od 140 milijuna funti. Karizmatičan, jednostavan i prije svega brutalno iskren, sve su to vrline koje krase ovog Britanca koji je nedavno održao predavanje na Greencajt festivalu. Evo što nam je otkrio. 

Zašto je važno da kada govorimo o biznisu, da ujedno budemo i održivi?

Vrlo jednostavno, jer ako nema planeta, nema ni profita. Ne možemo konstantno uništavati planet, zagađivati ga raznim faktorima od plastike, do fosilnih goriva, utjecati na ljudsko mentalno zdravlje i u svemu očekivati da ćemo i zaraditi.

Da možete birati, što biste odabrali, ekonomiju ili ekologiju?

To je zapravo ista stvar. Mi ih razdvajamo, ali i ekonomija i ekologija dolaze od iste grčke riječi oikos što znači dom. Kreativnost i održivost su najmoćniji pokretači današnjeg svijeta.

Zašto je tvrtkama toliko teško biti iskren?

Kada govorimo o marketingu, vraćamo se u zlatne dane, tamo šezdesetih godina što najbolje opisuje serija “Momci s Madisona”. Od činjenice da nešto izgleda dobro do toga da svojim djelovanjem činimo dobro u mnogim kompanijama treba proći i više od 50 godina. Stoga, razlog zašto kopmpanije nisu iskrene je taj što ne žele izgledati loše, dakle bitan im je imdž dobrog izgleda. Radije će lagati, nego promijeniti način djelovanja. Moramo naći načina kako zarađivati i ne uništavati planet na kojem živimo i ono što radimo da bude iskreno prema potrošačima.

Je li sve onda laž što čujemo i vidimo?

Mislim da je prije bilo mnogo više laži i prije svega greenwashinga. Situacija se malo pomalo mijenja. Europska unija i zemlje izvan Europe sve više promišljaju o utjecaju na planetu i direktivama koje propisuju vezano za kompanije i marketing, tako da nije više sve laž. No, treba se fokusirati na puno veće stvari od toga da se primjerice reklamiraju igračake od recikliranih materijala u fast food restoranima, dok s druge strane ti isti restorani uništavaju ogromne količine šuma diljem svijeta zbog namirnica koje stavljaju u svoje proizvode. Dakle, nije sve laž, nešto od toga je i skretanje s prave istine.

Jesmo li se kao društvo išta promijenili na bolje s obzirom na to da proteklih godina mnogo više svjedočimo zelenim akcijama, marketingu koji potiče ekološku odgovornost?

Krećemo se u dobrom smjeru. Neki dijelovi svijeta kreću se tim smjerom mnogo brže, a neki nešto sporije. Primjer dobre prakse je energija i kompanije koje se time bave, mislim da se oni najbolje kreću u smjeru održivosti. S druge strane, odličan primjer na kojem se može učiti je veganstvo. Generalno veganstvo je odlična stvar, no možemo skliznuti u masovnu proizvodnju veganske hrane, koja nutritivno neće biti dobra za nas, a nosit će oznaku vegan. Definitivno se krećemo u dobrom smjeru, samo treba biti blag prema sebi i oprostiti sami sebi ako se na tom putu povremeno poskliznemo jer ovo je putovanje na koje nemamo konkretnog odgovora.

Jeste li upoznati s nekim hrvatskim kompanijama i njihovim marketingom? Jeste li zadovoljni viđenim?

Znam ih vrlo malo i nisam zadovoljan. Mislim da svaka ekonomija koja se kreće iz starog modela, u kojem se još osjeti ratna prošlost, traume koje su ostale, u demokratsko društvo i kapitalizam želi se brzo obogatiti. Ne mogu reći da je Hrvatska najlošija po tom pitanju, dapače ona je na jednom putovanju u smjeru koji je održiv i odgovoran, ali naravno da još uvijek imate mnogo posla. Neke viđene stvari treba još itekako mijenjati, a neke su izvrsne i takve pozitivne promjene i uspjeh treba pohvaliti i slaviti. Hrvatska je na jednom raskrižju između zapada i istoka i moram priznati da je vaša država najuzbudljivije mjesto za biti. Ovo je novi Berlin, novi Helsinki, stoga učite, zauzmite se za sebe i budite ponosni što ste do sad sve napravili.

PHOTOS BY: Facebook, Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.