Na stolu Europske komisije trenutno su dva zakonska prijedloga koji se tiču greenwashinga. Prema njima, kompanije diljem Europske unije morat će potkrijepiti ekološke tvrdnje koje navode u oglašavanju.
Ako se dobro provede, ovaj bi zakon mogao unijeti malo reda na tržištu u kontekstu zelenog oglašavanja kako bi se zaštitili potrošači od obmanjujućih tvrdnji. Po prvi put, tako će zakonodavstvo obvezivati tvrtke da popratne dokaze stave na raspolaganje uz određeni “zeleni“ oglas ili reklamu.
Kako kupci mogu biti sigurni?
Prijedlog direktive “Osnaživanje potrošača u zelenoj tranziciji” usmjeren je na zaštitu kupaca kako bi bili sigurni da je proizvod koji kupuju zaista ekološki. To uključuje izmjene Direktive o nepoštenoj trgovačkog praksi tako da uključuje i “iznošenje ekološke tvrdnje u vezi s budućim ekološkim učinkom bez jasnih, objektivnih i provjerljivih obveza i ciljeva i neovisnog sustava praćenja“.
Osim toga, popis komercijalnih praksi koje se smatraju nepoštenim proširen je na četiri prakse povezane s greenwashingom, poput prikazivanja oznake održivosti koja se ne temelji na shemi certificiranja ili koju nisu uspostavila javna tijela.
Što će tvrtke morati?
Kako bi se spriječile obmanjujuće tvrdnje, prijedlog zahtijeva od robnih marki da ispune minimalne zahtjeve za potporu svojih ekoloških tvrdnji.
Drugim riječima, morat će slijediti ova pravila:
- osloniti se na relevantne znanstvene dokaze i vrhunsko tehničko znanje;
- demonstrirati značaj utjecaja, aspekata i učinka iz životnog ciklusa nekog proizvoda;
- uzeti u obzir sve značajne aspekte i utjecaje za procjenu učinka;
- jasno pokazivati odnosi li se tvrdnja na cijeli proizvod ili samo za njegove dijelove;
- pokazati da zahtjev nije ekvivalentan zahtjevima koje nameće zakon;
- pružiti informacije o tome ima li proizvod ekološki značajno bolji učinak od onoga što je uobičajena praksa;
- zahtijevati transparentno izvješćivanje o kompenzacijama stakleničkih plinova;
- uključiti točne primarne ili sekundarne informacije
.
Prijedlog o osnaživanju potrošača za zeleni prijelaz pruža važne zaštitne mjere za zaštitu potrošača od obmanjujućih ekoloških tvrdnji i nepouzdanih oznaka.