Od otprilike 1,5 milijardi telefona prodanih svake godine, samo 20 posto se reciklira. Većina nas je svjesna ovog rastućeg problema elektroničkog otpada i povezanih problema: rudnika u kojima se krše ljudska prava u potrazi za mineralima potrebnim za naše pametne telefone.
No, budući da su telefoni središnji dio našeg života i u našim su rukama veći dio dana, važno je učiniti najviše što možemo da bi šteta bila što manja.
Čak i u ovom segmentu potrošnje postoji mogućnost da postanemo etički potrošači. Prema istraživanjima nizozemske tvrtke mobilnih telefona Fairphone, prosječno vrijeme korištenja telefona je između dvije do tri godine. Najčešće, korisnici uzimaju nove telefone, a stare bacaju.
Budući da najveći udio emisija CO2 iz telefona dolazi tijekom proizvodnje, čak oko 75 posto – ovo kratkotrajno vlasništvo ima golemi utjecaj na planet.
Čak i u ovom segmentu potrošnje postoji mogućnost da postanemo etički potrošači. Prema istraživanjima nizozemske tvrtke mobilnih telefona Fairphone, prosječno vrijeme korištenja telefona je između dvije do tri godine. Najčešće, korisnici uzimaju nove telefone, a stare bacaju.
Budući da najveći udio emisija CO2 iz telefona dolazi tijekom proizvodnje, čak oko 75 posto – ovo kratkotrajno vlasništvo ima golemi utjecaj na planet.
Spomenuta tvrtka Fairphone učinila je čudo po pitanju dužeg vijeka trajanja telefona, koji su produžili na čak pet godina, a svojim korisnicima omogućuju i jednostavan popravak te zamjenu dotrajalih dijelova s jasnim uputama na svome Youtube kanalu.
“Imamo YouTube videozapise u kojima djeca to popravljaju za dvije minute”, kaže Monique Lempers, direktoricom za inovacije iz Fairphonea.
Ova je tvrtka pravi primjer kako i ovako kompleksnom problem pristupiti “zeleno”. Prema njihovim procjenama, 2022. godine izbjegli 999 tona CO2, uglavnom zbog produljenog vijeka trajanja svojih telefona. Samo da usporedimo, riječ je o emisiji koju bi u godinu dana stvorilo 650 kućanstava.
Kako biti etički potrošač mobitela?
Jedan od odgovora glasi: produžite vijek svoga mobilnog telefona, što bi ujedno značilo da valja odoljeti svim čarima oglasa i novih tehnologija koje iz dana u dan preplavljuju tržište.
Iz tvrtke Firephone stiže savjet zlata vrijedan, a to je da sve dijelove prvo pokušate zamijeniti jer popravak oštećenih telefona može biti manje skup nego što mislite i može učiniti vaš uređaj potpuno funkcionalnim.
Ako vaš telefon više ne radi dobro, ažuriranje softvera ili isprobavanje nove baterije neki su održivi koraci prije nego što se odlučite na kupnju novoga uređaja.
I, naravno, kao odgovorni potrošač, važno je čuvati svoj mobilni uređaj kako bi trajao što duže.
Tamna strana industrije pametnih telefona
Iako im je proizvodnja mobitela izvor prihoda, stručni tim Firephonea priznaje tamnu stranu industrije pametnih telefona: zaboravlja se na milijune ljudi koji vade ove elemente potrebne za proizvodnju, i to često u iznimno opasnim uvjetima.
“Mi kao industrija moramo preuzeti odgovornost”, kaže Monique Lempers. “Zato je Fairphone osnovan – da otvori lanac opskrbe, otkrije tamne istine iza našeg lanca opskrbe i zatim ponudi rješenja i pokaže da se može drugačije.”