Prijedlog dolazi od španjolske vladajuće Socijalističke stranke (PSOE) i ljevičarske stranke Sumar, koje su prošlog mjeseca postigle dogovor o formiranju nove progresivne koalicijske vlade.
Kako navodi Euronews, mjera je namijenjena smanjenju štetnih emisija te poticanju održivijih načina putovanja, kao dio španjolskog klimatskog akcijskog plana za 2050.
To bi moglo utjecati na letove iz gradova poput Alicantea, Barcelone, Seville i Valencije za Madrid. Ipak, letovi koji se spajaju na međunarodne linije preko Madrida neće biti uključeni u zabranu.
Kritike zelenih
Podsjetimo, Francuska je uvela sličnu mjeru ranije ove godine, no zaštitnici prirode i okoliša doveli su u pitanje koliko je ona zaista učinkovita u smanjenju broja letova, a posljedično i štetnih emisija.
Hoće li zabrana stupiti na snagu, tek će se vidjeti. Koalicija između PSOE i Sumara nema većinu, stoga je i dalje potrebna potpora manjih regionalnih stranaka, uključujući nezavisne zastupnike. Inače, španjolski premijer Pedro Sánchez ima vremena do 27. studenoga da postigne većinu, inače će se novi izbori održati u siječnju 2024.
O kolikoj uštedi je riječ?
Ukidanjem kratkih letova gdje postoji alternativa željeznicom do četiri sata uštedjelo bi se do 300.000 tona CO2 i 50.000 zračnih operacija godišnje, prema studiji koju je prošli mjesec objavio Ecologistas en Acción.
Konfederacija skupina za zaštitu okoliša predložila je 11 zračnih ruta koje bi se mogle zamijeniti vožnjama vlakom, čime bi se emisije CO2 u Španjolskoj iz domaćeg zrakoplovstva smanjile za gotovo 10 posto.
Međutim, skupine za zaštitu okoliša kritizirale su ovaj prijedlog kao “simboličan“, tvrdeći da se on koncentrira samo na relacije koje se mogu prijeći vlakom za manje od 2,5 sati.
Francuska zabrana kratkih letova pokazala se slično ograničenom, utječući na samo tri rute leta.