Google je prije više od godinu dana najavio da na YouTubeu neće odobravati oglase za sadržaj koji širi dezinformacije o klimatskim promjenama, no na platformi se i dalje vrte stotine takvih videa, upozorava CAAD (The Climate Action Against Disinformation).
Radi se o udruženju kojeg čini preko 50 neprofitnih organizacija koje se bave klimom iz cijeloga svijeta. Cilj njihove koalicije je kroz zajedničku strategiju spriječiti lažne informacije vezane uz okoliš. Nastavno na to, tijekom travnja su proveli istraživanje na YouTubeu koje je pokazalo da je Google nastavio zarađivati na videima koji, primjerice, negiraju postojanje globalnog zatopljenja, štetnost emisije plinova koji nastaju gorenjem fosilnih goriva u atmosferu te utjecaj ljudskog faktora na klimu.
Internet kontra znanosti
U svojem izvješću su iz CAAD-a napisali kako su od 1. do 17. travnja naišli na dvije stotine spornih videa preko kojih su oglasi doprijeli do gotovo 74 milijuna ljudi.
Ti su rezultati dokaz da Google krši svoje obećanje da neće profitirati od sadržaja koji negiraju mainstream znanost o klimi. Kompanija je, naime, 2021. ažurirala svoja pravila o sadržaju koji govori o klimatskim promjenama. Najavili su kako će “zabraniti oglase kod sadržaja i monetizaciju sadržaja koji ima informacije kontradiktorne znanstvenom konsenzusu oko klimatskih promjena”, piše Earth.org.
Iz CAAD-a su objavili kako su pronašli i sto sponzoriranih videa koje je pogledalo nešto manje od 19 milijuna ljudi, a koje su procijenili kao izravno kršenje gore navedenog pravila. Kao primjer jedne od najčešćih dezinformacija su istaknuli podatak da ne postoji veza između CO2 i temperature na Zemlji.
Zarada od fake newsa
Organizacija je istaknula još sto videa s 55 milijuna pregleda koji zadovoljavaju njihovu definiciju klimatskih dezinformacija, a koji se većinom odnose na obmanjujući sadržaj – onaj koji lažno predstavlja znanstvena istraživanja, negira čovjekov doprinos klimatskim promjenama te, zaključuje kako „teorija o klimatskim promjenama postoji kako bi se posramilo čovječanstvo“ te, na koncu, potiče radnje koje doprinose globalnom zatopljenju.
Od dvjesto videa kojima su se bavili istraživači, oglasi su uklonjeni samo na njih osam. CAAD upozorava da 19 posto analiziranih kanala koji su objavljivali sporne videe nije dio YouTubeova Partnership Programa koji omogućuje autorima sadržaja da i sami dobiju dio zarade od videa koje objavljuju na platformi. To bi zapravo značilo da upravo YouTubeu ostaje cijeli prihod.
Iz CAAD-a su na koncu svojega izvješća zaključili kako je njihovo istraživanje obuhvatilo tek iznimno mali dio sadržaja koji prenosi krive informacije te da je problem s filtriranjem sadržaja na YouTubeu ogroman.