Maloprodajne korporacije diljem svijeta svakoga dana uništavaju stotine tisuća savršeno upotrebljivih proizvoda. Na prehrambenim proizvodima se izbjeljuju oznake s rokom trajanja iako se još uvijek mogu konzumirati; predmeti u oštećenim kutijama se automatski bacaju umjesto da se poklanjaju, a dizajnerska roba se kida u komadiće kako se ne bi mogla preprodati.
Nažalost, ljudi odavno “kopaju” po kontejnerima i kantama za smeće u potrazi za hranom ili plastičnim bocama zbog povratne naknade. Međutim, posljednjih nekoliko godina sve veći broj ljudi zaviruje u kontejnere zahvaljujući novom “trendu” poznat kao “dumpster diving”, odnosno “ronjenje u kontejnerima”.
@glamourddive Wait until you see what i found in this dumpster.. #dumpster #dumpsterdiving #insane #fyp #glamourddive
TikTokeri iz SAD-a skreću pažnju na golemi problem
Na društvenoj mreži TikTok pronaći ćete pregršt videa korisnika koji obilaze kontejnere iza velikih dućana u potrazi za savršeno upotrebljivom robom. Videi s heštegom #DumpsterDiving imaju više od 4,4 milijarde pregleda što dokazuje koliko su trenutno popularni, i uopće nas ne čudi jer se lako možete navući već nakon dva videa kada vidite što su sve ovi “ronioci” pronašli. Osim što pokazuju skrivena blaga iz kontejnera, podižu svijest o prekomjernom i nepotrebnom otpadu koji stvaraju tvrtke i žele da preuzmu odgovornost.
Tiffany She’ree iz Texasa na TikToku ima tri milijuna vjernih pratitelja koje vodi sa sobom u potragu za robom u kontejnerima iza američkih maloprodajnih trgovina. Majka troje djece prvi put je išla “dumpster diving” krajem 2017. godine i pronašla je šminku i razne proizvode u vrijednosti 1200 dolara. Tada je shvatila da ovakav hobi ne samo da može pomoći da uzdržava svoju obitelj, već joj može donijeti i znatnu zaradu preprodajom odbačenih, ali neiskorištenih stvari.
@shelbylife0 Jackpot 😱🤯😱#fy#fyp#iPhone#dumpsterdiving
Tiffany je 2020. godine odlučila dati otkaz na stalnom poslu kada je shvatila da s “dumpster divingom” može zaraditi 1000 dolara tjedno. Zahvaljujući preprodaji pronađenih proizvoda, Tiffany i njezin suprug uzdržavaju njihovu obitelj, plaćaju sve račune i cijelu kuću su opremili predmetima pronađenim u kontejnerima. Na njezinom TikToku tako možete vidjeti videi svakodnevnih “ulova” koji uključuju šminku, parfeme, dekoracije za dom pa sve do kućanskih aparata.
Neki od najvećih influencera ovog trenda vrlo su eksplicitni u pogledu svoje misije smanjenja otpada i podizanja svijesti o zlouporabi ostataka, neprodanih artikala iz trgovina. Još jedna vrlo popularna kreatorica ide pod imenom Salty Stella i ima više od 1,2 milijuna pratitelja. Stella također živi od preprodaje predmeta iz kontejnera, ali ono na što je posebno ljuta je upotrebljiva hrana koju neprestano pronalazi među otpadom. Od sokova, grickalica, juha, tjestenina i gaziranih pića i to sve često u jednom kontejneru.
@salty.stella THIS HAS TO STOP 😔
Anna Sacks, TikTokerica iz New Yorka s više od 400.000 pratitelja, poznata je na platformi kao “The Trashwalker”. Ona također često dijeli videe bačene robe koju je pronašla. Njezina otkrića obuhvaćaju sve od dizajnerskih torbi, skupocjenih kaputa, fotoaparata i higijenskih potrepština za žene do ogromnih količina slatkiša.
Traže se hitne promjene
U svojim videima Anna često skreće pozornost na rastrošnost u njezinom gradu i predlaže alternative poput doniranja ili recikliranja umjesto odbacivanja predmeta. Njezin cilj je stvoriti sustavnu promjenu i s odlagališta odvratiti što je više moguće stvari koje se može spasiti. Pozvala je na stvaranje zakona koji će obvezati trgovine da higijenske proizvode ne bacaju već da ih doniraju ljudima u skloništima za beskućnike.
@dumpsterdivingmama IT WAS KINDA “HIDDEN” I RAN BACK TO GET MY PHONE AFTER FINDING IT! SOMEONES STASH?! #DONATEDONTDUMP #WASTEFUL #WASTE #DUMPSTERDIVING #TRASHPANDA #SHAME #DUMPSTERDIVINGMAMA #DUMPSTERDIVER #GOODFIND #CRAZYSCORE
Da njezini videi dopiru do pravih ljudi dokazuju i viralni videi koje je snimila kada je u jednom kontejneru pronašla razderane torbe i cipele luksuznog brenda Coach. Influencerica je odlučila prozvati brend budući da je ne tako davno uveo uslugu propravaka svojih torbi kako bi kupci mogli omiljenim asesoarima produljiti vijek trajanja.
@thetrashwalker #coach #donatedontdump #retailmademe #dumpsterdiving #shopping #climatechange #haul #free #eco #recycle #donate #nyc #thrift #repair #fashion #style
♬ Waltz of the Flowers – The Nutcracker – Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Podižući razne torbe prema kameri, Anna pokazuje da su prerezane ravno po sredini pa su zapravo uništene i neupotrebljive. “Kao što vidite, sve je uništeno – to je Coachova politika. To je ono što rade s neželjenom robom. Naređuju zaposlenicima da namjerno prerežu robu kako je nitko ne bi mogao koristiti, a zatim je otpisuju kao porezni otpis navodeći da je slučajno uništena”, tvrdila je Anna koja je neke torbe pokušala odnijeti u obližnji Coachov dućan na popravak, ali bila je odbijena.
Videi su skupili gotovo tri milijuna pregleda, a za oko su zapali i poznatom brendu koji je ubrzo izdao priopćenje. “Prestali smo uništavati interne povrate oštećene robe i robe koja se ne može prodati. Posvećeni smo maksimiziranju ponovne upotrebe takvih proizvoda u našem Coach Re(Loved) i drugim cirkularnim programima. Nastavit ćemo razvijati i implementirati rješenja za odgovornu prenamjenu, recikliranje i ponovno upotrijebiti višak ili oštećene proizvode”, stoji u objavi.
We always strive to do better and we are committed to leading with purpose and embracing our responsibility as a global fashion brand to effect real and lasting change for our industry. #CoachNY pic.twitter.com/xeoNDMDXVZ
— Coach (@Coach) October 11, 2021
U saveznim američkim državama u kojima je dumpster diving legalan, to može biti održiva praksa jer omogućuje pojedincima da smanje otpad pronalazeći potpuno uporabljive predmete koji bi inače završili na odlagalištima. Dajući tim predmetima drugi život, ovi pojedinci mogu pomoći smanjiti utjecaj otpada na okoliš i doprinijeti kružnoj ekonomiji.
@thetrashwalker Pret & Lulu #nyc #donate #donatedontdump #dumpsterdiving #haul #vintage #shopping #recycle #climatechange #reuse #thrift #decor #free #zerowaste #eco #sustainable #ecofriendly #food #foodie #lululemon #lulu
TikTokeri podižu svijest o količini otpada koju generira naše društvo i pokazuju kako pojedinci mogu poduzeti određene mjere kako bi smanjili taj otpad. Dijeljenjem svojih iskustava na društvenim mrežama, također inspiriraju druge da razmisle o utjecaju koji njihova vlastita potrošnja i navike vezane uz otpad imaju na okoliš.
Međutim, važno je napomenuti da dumpster diving ne bi trebalo biti rješenje za problem otpada. To je rješenje koje se bavi simptomima, a ne uzrocima generiranja otpada. Kao društvo moramo preispitati naše obrasce proizvodnje i potrošnje kako bismo smanjili otpad na izvoru, umjesto da se oslanjamo na pojedince da pobiru ostatke.