precious-madubuike-N2Td7KpIvYc-unsplash

Prelazak na električne automobile je odlična stvar, no što će se dogoditi s nagomilanim baterijama?!

GREEN_300_listici_sredina

Održiv proizvod unutar neodrživog sustava

Do 2030. godine procjenjuje se da bi na prometnicama moglo biti oko 145 milijuna električnih automobila. Postavlja se pitanje što će biti sa svim tim istrošenim baterijama te postoji li bojazan oko brda električnog otpada?

U posljednjih nekoliko godina sve je veća zainteresiranost vozača za električna vozila. Iako u našoj zemlji to još uvijek nije postala pretjerano uobičajena praksa, u svijetu već duže vrijeme vozači biraju električne aute, a automobilske tvrtke u svijetu predviđaju da će do 2030. godine na prometnicama bogatih zemalja biti 145 milijuna takvih vozila. I dok su s jedne strane električna vozila sjajan pothvat za okoliš, s druge pak strane što će biti i kako će priroda reagirati na sve te milijune istrošenih baterija?

Prema procjenama, očekuje se da će se od sada do 2030. godine baciti više od 12 milijuna tona litij-ionskih baterija. Ne samo da ove baterije zahtijevaju velike količine sirovina za izradu, uključujući litij, nikal i kobalt čije rudarstvo utječu na klimu, okoliš i ljudska prava, njihovo bacanje u prirodu ozbiljna je prijetnja za nastajanje brda elektroničkog otpada. Kako se automobilska industrija počinje transformirati, stručnjaci kažu da je sada vrijeme za planiranje onoga što će se dogoditi s baterijama na kraju njihovog života, kako bi se smanjilo oslanjanje na rudarstvo i kako bi se zadržali materijali što duže i više u prometu te pokušala izvesti svojevrsna cirkularnost.

Stotine milijuna dolara slijevaju se u startupe i istraživačke centre za recikliranje kako bi smislili kako rastaviti ispražnjene baterije i izvući vrijedne metale u većim količinama. No kako tvrdi James Pennington koji vodi program kružnog gospodarstva Svjetskog gospodarskog foruma, ako želimo učiniti više s materijalima koje imamo, recikliranje ne bi trebalo biti prvo rješenje. “Najbolje što trebamo učiniti u početku je držati stvari u upotrebi što dulje“, rekao je.

Jessika Richter koja se bavi politikama zaštite okoliša na Sveučilištu Lund, kaže da na kraju prve upotrebe u baterijama ostaje još mnogo akumulatorskih kapaciteta. “Ove baterije možda više neće moći upravljati vozilima, ali bi mogle imati drugi život spremajući višak energije koju proizvode solarne ili vjetroelektrane”, ističe.

Zasad nekoliko tvrtki vodi ispitivanje na koji se način mogu iskoristiti baterije nakon korištenja u automobilima. Primjerice, energetska tvrtka Enel Group koristi 90 baterija povučenih iz automobila Nissan Leaf svome skladištu u španjolskoj Melilli, u Velikoj Britaniji, energetska tvrtka Powervault udružila se s Renaultom kako bi opremila sustave za skladištenje energije u kućama upravo s iskorištenim baterijama.

Uspostava protoka litij-ionskih baterija od prvog života u električnim vozilima do drugog života u stacionarnom skladištu energije imala bi još jedan bonus, a to je istiskivanje otrovnih olovnih baterija. “Samo se oko 60 posto olovnih baterija koristi u automobilima, a još 20 posto se koristi za skladištenje viška solarne energije, posebno u afričkim zemljama. Litij-ionske baterije mogle bi ponuditi manje otrovne i dugotrajnije alternative za skladištenje energije”, rekao je Richard Fuller, koji vodi neprofitnu organizaciju Pure Earth.

Kako se automobilska industrija počinje mijenjati, sada je vrijeme za rješavanje svih ovih pitanja od recikliranja pa sve do upotrebe istrošenih baterija u druge svrhe. “Novac koji se ulijeva u ovaj sektor nudi priliku da se osigura da će ta ulaganja biti u održive nove ekosustave, a ne samo u novu vrstu automobila“, rekla je Maya Ben Dror, voditeljica urbane mobilnosti na Svjetskom gospodarskom forumu.

Također je vrijedno napomenuti da održivi transport nadilazi električne automobile. Pješačenje, vožnja biciklom ili korištenje javnog prijevoza ne smije se zanemariti, ali je važno zapamtiti da na sve načine treba imati održiv proizvod smješten unutar neodrživog sustava, jer električni automobili su budućnost koja se sve više približava.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.