A tree grows on a coin in a glass jar, Money saving concept. 3D illustration

Ovo su bili najveći greenwashing slučajevi 2022. godine

GREEN_300_listici_sredina

Godina puna lažnih obećanja

Različite tvrtke, industrije i vlade u određenoj mjeri aktivno sudjeluju u greenwashingu. S obzirom na to da je u tijeku globalni napor za smanjenje emisija ugljičnog dioksida i borbu protiv klimatskih promjena, sve je više tvrtki kojima je lakše glumiti da su ekološke nego zaista uložiti stvarne napore prema održivim promjenama. Tko su ove godine bili najveći greenwasheri saznajte u nastavku.

Greenwashing je sve više raširen u svakodnevnom poslovanju, a tvrtke optužene za greenwashing su one koje lažno tvrde da su ekološki odgovorne nego što stvarno jesu. Podjednako je prisutan u malim i velikim tvrtkama, no utjecaj je isti. Time jednako narušavaju povjerenje svojih kupaca i dopuštaju negativne utjecaje na okoliš. Kako bismo se bolje borili protiv klimatskih dezinformacija, treba pogledati i razumjeti neke od najistaknutijih slučajeva.

HSBC Banka

Najveća svjetska potrošačka banka povukla je reklamnu kampanju u Ujedinjenom Kraljevstvu nakon što je nadzorna agencija za oglašavanje u zemlji presudila da je HSBC reklamirao shemu sadnje drveća i svoj plan nulte potrošnje ne priznajući da istodobno financira projekte fosilnih goriva. Banka se obvezala smanjiti svoju izloženost financiranju termo ugljena za najmanje 25% do 2025., ali je još uvijek jedan od najvećih svjetskih podupiratelja projekata fosilnih goriva. Oglasi HSBC-a “izostavili su materijalne informacije i stoga su bili obmanjujući”, presudilo je tijelo za standarde oglašavanja. HSBC-jevo poniženje potaknulo je promatrače da se zapitaju hoće li to dovesti do većeg nadzora bankovnog oglašavanja. Banke govore o održivosti više od bilo kojeg drugog sektora, osobito u Aziji.

greenwashing

Japan

Nakon što je japanska vlada predstavila plan o trošenju 27,9 milijardi jena na subvencije za dva pilot projekta koji imaju za cilj spaljivanje najmanje 50% amonijaka (dobivenog vodikom) s ugljenom u elektranama do 2029., stručnjaci za vodik su doveli plan u pitanje. Objasnili su kako ovakav plan uopće ne može učinkovito smanjiti emisije. Izgaranje amonijaka možda ne proizvodi ugljični dioksid, ali zato emitira dušikov oksid, snažan klimatski agitant. Korištenje amonijaka kao goriva je moguće, ali kao pomoćno gorivo za hitne slučajeve. Više od toga jednostavno nije efikasno. Osim toga, cijena amonijaka je najmanje pet puta veća cijena po džulu energije, te bi taj novac bilo bolje uložiti za poticanje svojih gospodarstava kao što čine njihovi konkurenti.

Australija

Po sličnim greenwashing kampanjama se istaknula i Australija, koja svojim planom od milijardu australskih dolara za očuvanje Velikog koraljnog grebena je zapravo pokušala “ozeleniti” ili sakriti golema ulaganja zemlje u sektor fosilnih goriva. Australski Greenpeace je prozvao plan australske vlade zbog ignoriranja potrebe za smanjenjem emisija koje uništavaju grebene te zatražio sugrađane da potpišu peticiju u znak protesta. Iako ovakva najava za ulaganje u obnovu koraljnih grebena zvuči odlično, nekako gubi na vrijednosti znajući da se puno više ulaže u ono što na kraju i izaziva štetu.

KLM Aviokompanija

Poznata nizozemska zračna kompaniju KLM je prozvana zbog reklamne kampanje koja daje pogrešan dojam o održivosti njezinih letova i planova za smanjenje utjecaja na klimu. KLM-ova kampanja “Fly responsibly” (Letite odgovorno) tvrdila je da je zrakoplovna kompanija na putu da postigne nultu neto emisiju do 2050. i da planira koristiti održivo gorivo i električne zrakoplove od 2035. Tu se uključilo Aktivističko odvjetničko društvo ClientEarth koje je podiglo tužbu protiv KLM-a tvrdeći da KLM krši europski zakon o zaštiti potrošača obmanjujući potrošače, jer zrakoplovna industrija ne može se dekarbonizirati bez smanjenja učestalosti zračnog putovanja. “KLM-ov marketing dovodi potrošače u zabludu da povjeruju da njegovi letovi neće pogoršati klimatsku situaciju. Ali to je mit”, rekao je Hiske Arts, aktivist za Fossielvrij NL, nizozemsku neprofitnu organizaciju koju zastupa ClientEarth.

United Airlines

Marketinška poruka na stranici United Airlinesa, “Offset Your Flight”, navodi kako potrošači mogu smanjiti emisije svojih letova kupnjom ugljičnih kredita koji zatim financiraju rad na zaštiti okoliša namijenjen smanjenju emisija stakleničkih plinova, kao što je pošumljavanje. Na primjer, potrošači mogu “nadoknaditi” 1000 milja zračnog putovanja kupnjom 2,75 dolara karbonskih kredita, prema Unitedu, što je začudo prilično mali iznos. No, dokazano je da kompenzacije ugljika ne smanjuju emisije stakleničkih plinova uzrokovane letenjem, a stručnjaci su upozorili da je sustav koji se koristi za certificiranje kompenzacije ugljika velikim zrakoplovnim prijevoznicima poput Uniteda pogrešan. Nakon što je njihova greenwashing “ponuda” razotkrivena, UA je izbacio ovu opciju u rezervaciji za potrošače. Generalno treba biti oprezan s tvrdnjama bilo koje zrakoplovne tvrtke da možete “kompenzirati” svoj let jer je stvarnost mnogo kompliciranija.

Coca-Cola

Globalna tvrtka za proizvodnju pića reklamira se kao održiva i ekološki prihvatljiva, a istodobno je najveći zagađivač plastikom na svijetu. Na svojoj web stranici i u reklamnim kampanjama na televiziji, u tisku i na platformama društvenih medija, Coca-Cola navodi razne eko slogane kojima insinuira kako tvrtka pazi na okoliš. Jedna kampanja čak nosi naziv “Svijet bez otpada”, a u isto vrijeme gdje god pogledate, plastična boca Coca-Cole uništava okoliš. Ono što ove reklamne kampanje u konačnici predstavljaju je mnogo greenwashinga dok Coca-Cola i dalje nosi titulu jednog od najvećih zagađivača plastikom na svijetu.

FIFA

Oglašavanje Svjetskog prvenstva u nogometu 2022. u Katru kao prvog ugljično neutralnog turnira u povijesti natjecanja je izazvalo reakcije kod raznih klimatskih aktivista znajući da je malo vjerojatno da će ugljični krediti koji se kupuju za kompenzaciju emisija koristiti klimi. Istraživanja su otkrila da izračuni koji su korišteni da bi se događaj činio ugljično neutralnim zanemaruju neke glavne izvore emisija, a krediti koji se trenutno kupuju za njihovu kompenzaciju imaju nisku razinu ekološkog integriteta, što znači da je malo vjerojatno da će koristiti klimi.

Walmart

Protiv Walmarta je ove godine podignuta optužnica od strane FTC-a, zbog oglašavanja desetaka tekstilnih proizvoda od rajona kao da su od bambusa i tvrdnja da su proizvodi od “bambusa” izrađeni korištenjem ekološki prihvatljivih procesa. Međutim, istina je da pretvaranje bambusa u rajon zahtijeva upotrebu otrovnih kemikalija i rezultira opasnim zagađivačima. “Lažne tvrdnje o zaštiti okoliša štete i potrošačima i poštenim tvrtkama, a tvrtke koje se bave zelenim problemima mogu očekivati da će platiti cijenu”, rekao je Samuel Levine, direktor FTC-ovog Ureda za zaštitu potrošača, u izjavi. Među Walmartovim artiklima za koje je FTC rekao da je trgovac lažno reklamirao da su izrađeni od bambusa su krpe za pranje, deke, jastuci i popluni, među ostalima.

McDonalds

McDonald’su nisu strane kontroverze, od njegovog nezdravog jelovnika (predstavljanog kao zdravim kroz mnoge kampanje), do njegovih raznih drugih greenwashing kampanja. Od otvaranja net-zero restorana u Ujedinjenom Kraljevstvu do iznošenja lažnih tvrdnji o kanadskom mesu iz održivih izvora, McDonald’s se godinama žestoko borio da izgleda etično. Lažno reklamiranje proizvoda kao “sigurnih” i “održivih” kada pakiranje proizvoda sadrži toksične kemikalije nesigurne za ljude i štetne za okoliš.

Deutche Bank

Policijska racija u uredima investicijskog ogranka Deutsche Bank DWS u Njemačkoj mogla bi ući u povijest kao prvi put da su zakonodavci optužili veliku multinacionalnu tvrtku za greenwashing ulaganja. DWS je optužen da je u godišnjem izvješću za 2020. lažno tvrdio da je više od polovice imovine tvrtke od 900 milijardi dolara uloženo prema kriterijima zaštite okoliša, društva i upravljanja (ESG). Šefica DWS-a Asoka Woehrmann dala je ostavku dan nakon pretresa u lipnju i rekla da je kritika upravitelja imovine previdjela činjenicu da će trebati vremena za postizanje svojih ciljeva, a ispunjavanje ciljeva održivosti nije linearno putovanje.

Michelin

Poznata francuska tvrtka za proizvodnju guma naveliko se reklamirala i obvezala kako će zasaditi kaučukovce kako bi se ponovno ozelenilo 90.000 hektara zemlje uništene ilegalnom sječom u Indoneziji 2015. Projekt je hvaljen kao glavni projekt za održivosti. Ali istraživanje neprofitne organizacije Mighty Earth i pariške publikacije Voxeurop, otkrilo je da je projekt, financiran s 95 milijuna američkih dolara, zapravo monokulturna plantaža prirodnog kaučuka koja je zamijenila tisuće hektara orangutana, tigra i stanište slonova koje je buldožerom srušio Royal Lestari Utama, Michelinov lokalni partner.

H&M

H&M je u srpnju tužen na saveznom sudu u New Yorku radi greenwashinga svojih proizvoda. Tvrtka je optužena da je pokušala prevariti svoje ekološki osviještene potrošače spremne platiti više za zelene proizvode iz asortimana odjeće koji je sadržavao “ekološke tablice rezultata” na etiketama, na pakiranju i u marketingu. Cilj tablice rezultata bio je obavijestiti potrošača o tome koliko je neki artikl održiv. No tvrtka je naposljetku morala odustati od ideje nakon što je nizozemski regulator presudio da je koristio “krivotvorene informacije koje nisu u skladu s temeljnim podacima”. Brend je ponovno tužen u studenom zbog sličnih pogrešnih tvrdnji o kolekciji “Conscious Choice”. Razni kritičari podsjećaju kako H&M-ov jeftini i brzi poslovni model se ne može nazvati “održivim” bez obzira na to koliko je tekstila reciklirano ili pamuka organski uzgojeno.

 

PHOTOS BY: Unsplash; pinterest / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.