jakob-rosen-Emvf_emPMdY-unsplash

EU uvodi nova pravila: Zračne luke će morati imati ponudu održivih goriva

GREEN_300_listici_sredina

Budućnost letenja

Zemlje članice i Europski parlament moraju odobriti sporazum prije nego što on može postati zakon. Taj je proces obično formalnost u kojoj se unaprijed dogovoreni poslovi odvijaju bez ikakvih promjena.

Kako bi povećali upotrebu zelenih vrsta goriva te smanjili ugljični otisak zrakoplovnog sektora, Europska unija dogovorila je postavljanje obvezujućih ciljeva za zrakoplovne prijevoznike u Europi.

Kako javlja Reuters, nakon kasnonoćnih razgovora, pregovarači iz Europskog parlamenta i zemalja članica EU-a postigli su dogovor.

Prijedlog ima za cilj povećati i potražnju i ponudu održivih zrakoplovnih goriva (SAF), koja imaju neto nultu emisiju CO2 ili nižu emisiju CO2 od fosilnog kerozina. Za sada se ta goriva proizvode u malim količinama i daleko su skuplja od konvencionalnih zrakoplovnih goriva.

Dobavljači goriva moraju osigurati da dva posto dostupnih goriva u zračnim lukama EU-a bude SAF do 2025. godine. Ta bi se brojka povećala na šest posto do 2030., 20 posto do 2035. te postupno na 70 posto do 2050. godine.

Oglasile se i aviokompanije 

Osim toga, predlaže se da najmanje 1,2 posto goriva u zračnim lukama bude sintetičko do 2030. godine. Riječ je o gorivu koje se proizvodi pomoću uhvaćenih emisija CO2. Za tu vrstu goriva zagovornici tvrde da, prilikom izgaranja u motoru, uravnotežuje CO2 koji se oslobađa.

Zrakoplovstvo se smatra jednim od sektora koje je najteže dekarbonizirati, a zrakoplovi s nultom emisijom ne očekuju se ni u idućih deset godina. Zbog toga se održive vrste goriva smatraju početkom postupnog smanjivanja ugljičnog otiska zračnog prometa u kratkom roku.

Neki europski zrakoplovni prijevoznici, poput Air France-KLM-a, poručili su da su već postavili ambicioznije ciljeve za korištenje SAF-a nego što je to navedeno u pravilima EU-a. Drugi su, pak, upozorili da bi sporazum mogao narušiti tržišno natjecanje, budući da bi se ciljevi SAF-a odnosili na zrakoplovne prijevoznike koji lete iz europskih čvorišta, ali ne i na prijevoznike na dugim relacijama koji lete s drugih mjesta.

“Povećanje cijene za putovanja preko Istanbula ili Dubaija je marginalno, budući da nema troškova SAF-a prilikom presjedanja u tim čvorištima”, rekao je glasnogovornik Lufthanse.

‘Dimna zavjesa’ 

Kako bi im se pomoglo u prelasku na održive vrste goriva, zračne tvrtke trebale bi dobiti oko dvije milijarde eura od Europske unije. Pri tome, biogoriva se mogu ubrojiti u glavne ciljeve SAF-a ako su u skladu s kriterijima održivosti EU-a. Niskougljični vodik proizveden iz nuklearne energije također je prihvatljiv.

Grupa za kampanju Transport & Environment kritizirala je uključivanje nekih biogoriva na listu, primjerice životinjske masti. Tvrde da bi to moglo uzrokovati nestašice u drugim industrijama, poput proizvodnje hrane za kućne ljubimce.

S druge pak strane, Greenpeaceov aktivist za EU promet, Thomas Gelin, rekao je da zrakoplovne tvrtke koriste održiva goriva “kao dimnu zavjesu kako bi izbjegle istinu da je jedino istinski održivo zrakoplovstvo manje zrakoplovstvo”.

Zemlje EU-a i EU-parlament moraju odobriti sporazum prije nego što on može postati zakon. Taj je proces obično formalnost u kojoj se unaprijed dogovoreni poslovi odvijaju bez ikakvih promjena.

PHOTOS BY: Unsplash, Guliver image / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.