275978823_149509937535426_9125110550316299044_n

Što su regenerativna putovanja i mogu li ona pomoći da putujemo održivije?

GREEN_300_listici_sredina

Regenerativno putovanje također nije sinonim za održivo putovanje

Putovati na regenerativni način ne znači samo smanjiti svoj ugljični otisak, već razumjeti način na koji vaš novac potrošen na putovanjima utječe na destinaciju na koju putujete i tvrtke koje kao potrošač odlučite podržati.

Tijekom posljednjih godina turizam je stekao dosta nepovoljan ugled. Zahvaljujući njemu, nekad netaknuta priroda je danas prepuna ljudi koji su donijeli kaos. Na tim mjestima dolazi do erozije tla, gubitka staništa, degradacije resursa okoliša i iskorištavanja divljih životinja. Nekad mirna i čista mjesta, danas su prepuna ljudi i smeća, ali i zagađenog zraka. Osim toga, turizam može dovesti do komodifikacije kulture gdje se kultura tradicije i artefakti prodaju za profit u korist lokalnog gospodarstva te akulturacije, koja se javlja kada prisutnost vanjske, dominantnije kulture modificira postojeću kulturu. Negativnih utjecaja se s godinama nakupilo sve više što je dovelo do krajnjeg vremena da se nešto promijeni, a tu nastupa regenerativni turizam.

Regeneracija nije nov koncept s obzirom na to da se primjenjuje u drugim područjima kao što su regenerativna poljoprivreda ili regenerativna medicina. To nije nešto samo zeleno ili održivo već je to praksa koju možete primijeniti u bilo kojem dijelu svog života. Regeneracija uzima u obzir povijest mjesta kako bi se razumjela nečija uloga kao upravitelja lokacije i njenih ljudi. Dok za razliku od toga, uobičajeni pristup za neko održivo ili eko-odmaralište je više transakcijski gdje će naselje jednostavno angažirati lokalnu zajednicu i dati im posao. Kada je počela pandemija koronavirusa razne poznate turističke destinacije koje su nekad preplavljivali turisti su sada zjapile prazne. No vrlo brzo smo uvidjeli i pozitivne strane toga; smanjenje zagađenja i poboljšanje kvalitete zraka. Smanjenje turista je pokazalo da su sve te destinacije zapravo žudile za time kako bi se oporavile, što je na kraju stvorilo potrebu za regenerativnim putovanjima.

Kao odgovor na to, šest organizacija se okupilo kako bi formirale Koaliciju za budućnost turizma s globalnom misijom da turistička odredišta postave u središte strategija oporavka. Koalicija je, pod savjetom Globalnog vijeća za održivi turizam, objavila popis od 13 principa koji nastoje voditi globalnu turističku industriju u regenerativniju budućnost. Među njima su zahtjevi poput: “Zahtjev za pravednu raspodjelu prihoda”, “izaberite kvalitetu umjesto kvantitete” i “Ograničite korištenje zemljišta u turizmu”. Koalicija poziva potpisnike da redefiniraju gospodarski uspjeh, osiguraju da ulaganja pozitivno utječu na zajednice i okoliš, poboljšaju identitet destinacije, ulažu u zelenu infrastrukturu i smanje emisije iz prometa. Do sada se prijavilo oko 600 organizacija od vladinih, nevladinih, poslovnih, akademskih institucija do medija i investitora.

Regenerativno putovanje potiče vlade, turoperatore i tvrtke da daju više planeti i svojim lokalnim zajednicama nego što uzimaju. Same turiste poziva da napuste svoja odredišta ne samo onako kako su ih pronašli, već i bolje ako brinu o mjestu i okolišu koji posjećuju i troše s namjerom. “Kada turizam dodaje vrijednost destinaciji, poboljšavajući kvalitetu života stanovnika i zdravlje ekosustava, može se smatrati regenerativnim”, kaže Jeremy Sampson, predsjednik Koalicije za budućnost turizma i izvršni direktor Travel Foundation.

Prednosti regenerativnog turizma su dvostruke. Kada turisti podržavaju lokalno vođene, održive turoperatore i tvrtke, zajednice tada dobivaju resurse potrebne za brigu i zaštitu svojih prirodnih prostora, a kada turisti dijele značajna iskustva s članovima zajednice, možda će biti više motivirani da ih poštuju i štite tijekom putovanja. Usvajanje regenerativnog modela bi za tvrtke moglo značiti osiguravanje da infrastruktura ispunjava LEED standarde, da turistički novac kruži unutar zajednice, da se posjetiteljima predoče zelene opcije (kao što su putovanje električnim automobilom i recikliranje) i da se uspjeh ne mjeri samo novcem nego i s dobrobiti lokalnog stanovništva i prirode.

Regenerativno putovanje također nije sinonim za održivo putovanje. Svjetska turistička organizacija definira regenerativna putovanja kao “turizam koji u potpunosti uzima u obzir svoje sadašnje i buduće ekonomske, društvene i ekološke utjecaje, rješavajući potrebe posjetitelja, industrije, okoliša i zajednica domaćina.” Gregory Miller, izvršni direktor ravnatelj Centra za odgovorna putovanja, jedan od šest osnivača koalicije, kaže da se regenerativna putovanja nadovezuju na temelje održivog turizma, umjesto da nas u konačnici “stavljaju na put postizanja istinske održivosti”. Drugim riječima, to znači putovati ne samo na način bez da se šteti mjestu u koje se putuje, već to činiti na način koji zapravo koristi destinaciji i njenim ljudima.

Ako se pitate kako kao svjesni putnik možete donijeti regenerativne izbore putovanja, neki od načina su da poštujete lokalne kulture i zajednice u koje putujete, nastojte razumjeti i učiti od lokalnog stanovništva, jedite biljne obroke kad god je to moguće, podržavajte lokalne trgovine i restorane, idite izvan sezone i birajte hotele ili odmarališta koja stavljaju okoliš i ljude na prvo mjesto.

PHOTOS BY: Instagram / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.