icons8-team-ZGzHKEpem88-unsplash

Znate li kako prepoznati clean beauty proizvode?

GREEN_300_listici_sredina

Odabir kozmetike dobre za planet

Uz malo znanja, nije teško uočiti razliku između uistinu prirodnog proizvoda od onoga za koji se samo tvrdi da jest.

Kako su ljudi stjecali svijest o svome utjecaju na planet, tako se proširio i pojam “clean beauty” koji se odnosi na kozmetiku sa sastojcima prirodnog porijekla i bez ikakvih štetnih sastojaka. Sada su proizvodi prirodnog porijekla postali popularniji i traženiji od ostalih i mnogima nije problem platiti više za takav proizvod. To je savim opravdano budući da su takvi proizvodi pretežito učinkovitiji od konvencionalnih preparata zahvaljujući superfood sastojcima. Oni čine čuda za našu kožu jer imaju manje kemikalija koje je često isušuju ili joj štete na neki drugi način.

No kada već radimo takvu podjelu proizvoda, treba imati na umu da postoje prirodni sastojci koji su dobri za kožu, ali i oni koji su loši za kožu. Isto tako vrijedi i za sintetičke sastojke. Postoji mnogo vrhunskih sintetičkih proizvoda koje proizvođači izbacuju iz svojih clean proizvoda te prirodnih proizvoda poput esencijalnih ulja koji su znani kao alergeni, a koji se uključuju u sastojke clean proizvoda. Stoga je najbitnije pronaći što najbolje odgovara baš vašoj koži. Clean proizvodi su svakako odlični i hvalevrijedni, kao i svi koji su veganski i cruelty-free. No ponekad nam treba i proizvod sa sastojcima kao što su AHA i BHA kiseline, peptidi, niacinamidi, retinol, ceramidi i slični sastojci koji se uglavnom ne nalaze u clean proizvodima, ali su nekima prijeko potrebni za održavanje čiste i lijepe kože lica ili za borbu protiv bora i akni.

Ali sada kada su i razne tvrtke shvatile da je “biti zelen” ono što ljudi traže, često im pođe za rukom da stave na svoj proizvod oznaku da je nešto prirodno, iako možda u potpunosti i nije. Što se danas zapravo odnosi ne samo na kozmetiku, već i na razne druge proizvode. Zato je važno biti oprezan prema proizvodima koji se čine dobrima za planet, ali možda zapravo nisu. Na primjer, jeste li znali da FDA ne regulira pojam “prirodno” u potpunosti? Svaka tvrtka može utisnuti riječ na etiketu, čak i ako je dotični proizvod prepun sintetičkih kemikalija – a da ne spominjemo da su sastojci poput nafte, iako potencijalno štetni, tehnički prirodni. Uz malo znanja, uopće nije teško uočiti razliku između uistinu prirodnog proizvoda od onoga za koji se samo tvrdi da jest pa vam u nastavku dajemo dodatne informacije za razlikovanje pojmova.

Prirodno

Iako pojam uopće nije reguliran, ne znači da su svi proizvodi s natpisom “prirodno” prevara. Najbolje i najbitnije je proučiti sastojke. Imajte na umu da su sastojci navedeni od najvišeg do najnižeg postotka, pa zato nastojte odabrati proizvod u kojem su sintetički sastojci uglavnom na dnu popisa, ako ih uopće ima. U ovom slučaju, ne dajte da vas zbune nazivi nekih sastojaka. Znanstveni nazivi nekih sastojaka koji se javljaju u prirodi mogu samo zvučati sintetički. Na primjer, Natrijev klorid je samo morska sol, a limunska kiselina je spoj koji se nalazi u limunu i drugim agrumima.

Organski

Ovaj pojam označava sastojke koji se organski uzgajaju. No i ovdje ponekad možemo naići na neke poteškoće odnosno ne možemo biti u potpunosti sigurni da je nešto organski jer proizvod mora sadržavati samo određeni postotak organske tvari da bi na svojoj etiketi bio proglašen “napravljenim s organskim sastojcima”. Ova se količina razlikuje od države do države – na primjer, u Kaliforniji je taj postotak 70%.

Na biljnoj bazi ili bez sintetike

Teoretski, proizvod označen kao “bez sintetike” ne sadrži sastojke koje je čovjek stvorio, a 100% je izrađen od prirodnih elemenata ili spojeva. Pojam “biljni” može biti malo fleksibilniji, ali općenito ukazuje na to da je proizvod napravljen od botaničkih sastojaka. Oba pojma nisu regulirana. Ipak, samo znajte da proizvod može biti bez sintetike, a ne organski i obrnuto, na isti način na koji kelj nije uvijek organski.

Bez okrutnosti

Sigurno ste primijetili taj mali zečji simbol na kozmetičkoj etiketi ili ga već otprije ponosno tražite na svakom proizvodu kako biste bili sigurni da proizvod koji kupujete nije bio testiran na životinjama. Certifikat Leaping Bunny nasreću sve češće nalazimo na proizvodima, a na njihovoj web stranici Leaping Bunny možete potražiti i sam opis etičkih brendova koji se suzdržavaju od testiranja na životinjama. Uzmite u obzir da puno manjih brendova možda neće imati ovaj certifikat, ali ne mora nužno značiti da nisu okrutni – samo pazite da to piše riječima na pakiranju ili obavite brzu pretragu na Googleu. Jedna super stvar koju treba napomenuti jest da je 2013. godine Europa zabranila ispitivanje na životinjama za sve kozmetičke proizvode koji se razvijaju i prodaju u regiji.

Veganski

Proizvod s oznakom “vegan” ne sadrži nikakve životinjske proizvode ili nusproizvode. No, to ne znači da veganski proizvod možda neće biti prepun sintetičkih kemikalija, sve dok u tom procesu nije nanesena šteta niti jednoj životinji. Tako da još jednom treba napomenuti: Pročitajte popis sastojaka!

U svakom slučaju, izraz Clean beauty postao je puno više od opisa vrste kozmetike već opisuje i rastuću svijest javnosti o pojmovima kao što su podrijetlo, utjecaj na okoliš i količina kemikalija kojima smo svakodnevno izloženi. To je promjena životnog stila u kojem smo svjesni pakiranja i bitno nam je da se mogu reciklirati, gdje pazimo da se proizvod ne testira na životinjama i da proizvođači paze na okoliš (a time i mi sami). Podizanje svijesti je i više nego bitno u ovom trenutku jer ako veliki broj ljudi odluči prijeći na clean ili zelenu kozmetiku, isto kao i izbjegavati njihova plastična pakiranja, na neki način preuzimamo kontrolu nad poteškoćama u svijetu i govorimo “da” zelenom planetu. Na kraju, ipak smo mi potrošači ti koji odlučujemo svojim odabirom kupnje što će proizvođači proizvoditi za nas.

PHOTOS BY: Unsplash, Instagram / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.