ifik-ismoedjati-qY8au30b7wI-unsplash

U Njemačkoj otvorena prva svjetska tvornica čistog mlaznog goriva

GREEN_300_listici_sredina

Budućnost odgovornijeg zrakoplovstva

Neprofitna njemačka organizacija Atmosfair otvorila je prvu tvornicu na svijetu za proizvodnju ugljično neutralnog mlaznog goriva. Očekuje se da će njena tvornica u Emslandu, u sjevernoj Njemačkoj, početkom 2022. godine početi proizvoditi osam barela što je oko 1 tone sintetičkog kerozina dnevno.

Alternativna rješenja za gorivo već se neko vrijeme pronalaze u zrakoplovnoj industriji koja ostavlja najveći ugljični otisak. Tako je na dan kada je Međunarodna udruga za zračni prijevoz (IATA) objavila obvezu postizanja neto nulte emisije CO2 do 2050. godine, neprofitna njemačka organizacija Atmosfair otvorila je prvu tvornicu na svijetu za proizvodnju ugljično neutralnog mlaznog goriva. Grupacija, koja nudi nadoknade za emisije iz letova, objavila je u ponedjeljak da se očekuje da će njena tvornica u Emslandu, u sjevernoj Njemačkoj, početkom 2022. godine početi proizvoditi osam barela što je oko 1 tone sintetičkog kerozina dnevno. Atmosfair njemačkim medijima nije otkrio koliki je trošak projekta ili način na koji je financiran. Smatra se da sintetički kerozin, koji se također naziva e-kerozin ili snaga u tekućinu (PtL), ima ogroman potencijal za smanjenje ugljičnog otiska zrakoplovne industrije. Letenje je jedan od načina putovanja s najvećom količinom ugljika jer se avioni pokreću kerozinom na bazi fosila. Zrakoplovni sektor odgovoran je za oko 2 do 3 posto globalnih emisija CO2 i sada žele smanjiti svoj otisak na polovicu razine iz 2005. do 2050. godine što će biti veliki izazov.  

Mnogi se pitaju zašto se Atmosfair odlučio za proizvodnju sintetičkog kerozna. E-kerozin je vrsta održivog zrakoplovnog goriva (SAF) koje se može pomiješati s konvencionalnim mlaznim gorivom kako bi se smanjile emisije iz leta. SAF su uglavnom biogoriva proizvedena od održivih sirovina, kao što su otpadni proizvodi ili ostaci poljoprivrede. Na njih se gleda kao na obećavajuću alternativu jer mogu smanjiti emisije do 80 posto tijekom životnog vijeka goriva u usporedbi s fosilnim kerozinom. Atmosfairova tvornica u Emslandu ima za cilj proizvodnju sintetskog kerozina neutralnog ugljika kombiniranjem vodika proizvedenog iz obnovljive električne energije, odnosno iz obližnjih vjetroturbina i održivog ugljičnog dioksida – zarobljenog iz zraka i biomase. Produkt će se pomiješati s konvencionalnim kerozinom i transportirati do zračne luke Hamburg radi goriva za letove, uključujući i one njemačkog prijevoznika Lufthansa. Proizvodnja SAF-a trenutno iznosi oko 0,1 posto ukupne potrošnje zrakoplovnog goriva u svijetu, prema Međunarodnom udruženju zračnog prometa (IATA).

Ispunjavanje zadanih ciljeva zahtijevat će masovno povećanje proizvodnje, a kako je njemačka ministrica zaštite okoliša Svenja Schulze istaknula na otvaranju pogona za proizvodnju e-kerozina da to ima smisla samo ako se istodobno povećavaju obnovljivi izvori energije. “PtL goriva služe za zaštitu klime samo ako se koristi zeleni vodik. Za zeleni vodik trebamo puno više električne energije iz obnovljivih izvora energije”, rekla je Schulze, dodajući da je tehnologija dostupna i funkcionalna. “Sada je na tvrtkama da to povećaju i nadam se da će mnogi slijediti ovaj primjer”, tvrdi.  “Tvornica Atmosfaira u Emslandu je mala i nije dizajnirana da radi na duge staze”, kaže izvršni direktor i osnivač organizacije Dietrich Brockhagen. “Ali htjeli smo napraviti prvi korak u Njemačkoj kako bismo ovdje isprobali tehnologiju i stekli iskustvo”, rekao je. Ulf Neuling, čelnik grupe za obnovljiva goriva na Tehnološkom sveučilištu u Hamburgu, rekao je da je tvornica Atmosfair korak u pravom smjeru za poticanje proizvodnje e-goriva za zrakoplovstvo i početak komercijalne primjene, no naglašava da će u konačnici morati postojati veća postrojenja s većim proizvodnim kapacitetima ako Njemačka želi smanjiti cijenu e-goriva i povećati tehnologiju.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.