Bugatti-Rimac-2-1600x978

Povodom nove runde poticaja za kupovinu električnih vozila, donosimo vam važne informacije o ovom suvremenom načinu transporta

GREEN_300_listici_sredina

Vožnja prema ugljičnoj neutralnosti

Iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost stižu dobre vijesti - i ove godine dijelit će se financijska potpora za kupovinu električnih vozila. Ako ste razmišljali o prijavi za sufinanciranje, doznajte zašto biste se za nju trebali odlučiti...

Ove godine država najavljuje poticaje za kupnju električnih vozila, kako doznaje Net.hr. Prošle godine budžet sufinanciranja kupovine električnih vozila bio je veći za 140% u odnosu na 2020. godinu i iznosio je 105 milijuna kuna. Prošle godine je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost dijelio poticaje u dva navrata i oba puta podijelio ih je u rekordnom roku.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost već niz godina osigurava financijsku potporu građanima, tvrtkama i javnom sektoru za različite aktivnosti kojima se smanjuje emisija ugljičnog dioksida. “Između ostalog, provodimo i program Vozimo ekonomično, u sklopu kojeg se potiče kupnja energetski učinkovitih vozila. Program sufinanciranja je pokrenut 2014. godine te je u osam godina sufinancirano više od 6500 energetski učinkovitih vozila, a njegov nastavak je planiran i u godinama koje slijede, što je u skladu našom, ali i Europskom, klimatsko-energetskom politikom te ciljevima održivog prometnog sustava”, izjavili su iz Fonda za net.hr.

Upravo zbog toga mnogi se odlučuju za kupovinu vozila na električni pogon, stoga ne sumnjamo da će i ove godine prodaja električnih automobila u Hrvatskoj još narasti. Ako razmišljate o kupovini novog automobila, u nastavku vam donosimo korisne smjernice koje vam mogu pomoći u izboru novog niskougljičnog vozila.

Bolje za planetu, bolje za vas

Prije svega, kada vozite električni automobil, nema emisija koje izlaze iz ispušne cijevi. To znači da vaš automobil neće izravno uzrokovati štetno onečišćenje zraka koje ljudi udišu ili koje doprinosi klimatskim promjenama, drugim riječima, što više ljudi u gradovima prijeđe na eklektična vozila, to će se kvaliteta zraka u tim gradovima drastično poboljšati.

Ali što je s emisijama CO2 vezanim uz električnu energiju kojom punite bateriju svog električnog vozila?

Velik dio električne energije još uvijek dolazi iz neobnovljivih izvora koji su štetni za okoliš. No, prelaskom na električni automobil, gradite temelj za transportni sustav bez ugljika kada se opskrba energijom sustigne. Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja također dodjeljuje financijske potpore za ulaganje i promicanje energetske učinkovitosti kako bi se postigao cilj ugljične neutralnosti do 2050. godine.

Koje sve vrste električnih vozila postoje?

Tehnologija baterije koja se implementira u električna vozila prilično je slična bateriji u pametnom telefonu, tabletu ili prijenosnom računalu koje koristite za čitanje ovog članka. U principu, kada sjedite u električnom vozilu, zapravo sjedite na vrhu baterije. No, postoji više različitih vrsta električnih vozila, a evo i kratkog objašnjenja četiri glavne vrste električnih vozila koje se danas mogu pronaći na tržištu.

Hibridna električna vozila ili potpuni hibridi

To su tipovi električnih automobila koji postoje već 15-ak godina, a kombiniraju motor na plin s električnim motorom. Toyota Prius je bila jedno od prvih takvih vozila, a otprilike ovako funkcionira: električni motor se uključuje pri nižim brzinama, obično do oko 40 do 60 kilometara na sat. Kada prijeđete iznad te brzine, tada se uključuje motor na plin. Ako je baterija pri kraju, motor s unutarnjim izgaranjem omogućava nastavak putovanja. To je vrsta električnog automobila koji može značajno pridonijeti smanjenju ugljičnog otiska, pogotovo ako živite u urbanom području i obično vozite manjim brzinama.

Blaga hibridna električna vozila

Ovo su automobili na dizel ili plin s baterijom od samo 48 volti. Ova baterija podržava rad klima uređaja, svjetla, servo upravljač i radio, baš kao i svaki drugi automobil, ali je također dovoljno velik da podrži mali električni motor za povećanje snage ubrzanja. No, takav električni automobil ne može raditi samo na električni motor, pa će i dalje pridonositi onečišćenju okoliša. Posebno izdanje Chevrolet Silverado dobar je primjer blagog hibridnog električnog vozila. U početku je bio dostupan samo u Kaliforniji 2016. Kasnije je dobio nacionalnu prodaju 2018. pod nazivom Chevrolet Silverado LTZ.

Plug-in hibridna električna vozila 

Plug-in hibridi bili su najpopularniji tipovi ekološki prihvatljivih vozila posljednjih nekoliko godina. Budući da je većina proizvođača automobila najavila prijelaz na ekološki prihvatljiva vozila, gotovo svi proizvođači automobila imaju nekoliko takvih u svojoj ponudi. Način na koji plug-in hibrid funkcionira je kombiniranjem tehnologije hibridnih i električnih vozila. Imaju prilično snažan električni motor sa značajnom količinom pohrane baterije. Plinski motor se uključuje samo kada je baterija prazna, što vam daje prednost da ne ostanete bez pogona.

Električna vozila na baterije

Električni automobili na baterije su oni koji nemaju nikakve motore s unutarnjim izgaranjem. Tu se krije budućnost proizvodnje automobila, a sve velike automobilske tvrtke najavljuju da će u narednih pet do 15 godina u potpunosti prijeći na električne motore. Ovo je također područje u kojem se događaju najveći tehnološki napredci usmjereni  na postizanje što većeg dometa i puno kraćeg vremena punjenja.

Koliko dugo traje punjenje električnih vozila?

Postoje dvije mogućnosti koje imate kada je u pitanju punjenje električnih automobila – punjenje kod kuće i javne punionice električnih vozila. Brzina kojom možete puniti baterije u svom električnom automobilu ovisi o izlaznoj snazi točke punjenja i maksimalnoj brzini punjenja baterije. Tipična izlazna snaga za namjensko mjesto za kućno punjenje obično je oko 7 kW. To bi značilo da bi za potpuno punjenje baterije od 35 kWh bilo potrebno oko pet do šest sati. Međutim, svaka vrsta baterije u električnim vozilima ima ograničen kapacitet, to znači da, čak i ako priključite snažniji punjač, baterije koje su slabije neće moći primiti više energije nego što mogu podnijeti.

Koliko košta servisiranje i popravak električnog automobila?

Potpuno električni automobil je znatno jeftinije servisirati, a razlog je prilično jednostavan: ne postoji motorno ulje, filtar za ulje, filtar goriva, filtar zraka ili spojka koji zahtijevaju pažljivu provjeru, ispuštanje i zamjenu. To znači da su glavne komponente za servis elektromotor, kočnice i ovjes. Ovisno o marki i vrsti vozila, mogli biste uštedjeti 30% do 50% u usporedbi s automobilom na benzin ili dizel.

Budući da električna vozila imaju mnogo jednostavnije motore i nemaju spojku ili alternator, također je mnogo manje redovitih popravaka istrošenih ili pokvarenih komponenti. Na primjer, većina plinskih i dizel motora zahtijevat će zamjenu zupčastog remena svakih pet godina. Novi alternator bi vas koštao otprilike isto, a nismo ni uzeli u obzir cijenu koju biste platili za zamjenu brtve glave ili oštećenu spojku.

Ali postoji jedan nedostatak kod električnih vozila, a to su baterije. Vjerojatno ste doživjeli da stari laptop, tablet ili pametni telefon ne drži bateriju jednako dobro kao kad je bio potpuno nov. To je nesretan slučaj kod svih punjivih baterija – što ih više punite, to će više starjeti. Međutim, većina proizvođača nudi jamstva na baterije do osam godina, a tehnološki napredak osigurat će i kvalitetnije i dugotrajnije punjive baterije.

PHOTOS BY: Rimac, Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.