pexels-deva-darshan-1173777

Pet koraka koje EU može poduzeti za stvaranje kružne ekonomije za automobile

GREEN_300_listici_sredina

M.B.

Nužne promjene

Iako vozila pružaju ekonomske i društvene koristi, imaju velik ugljični otisak. Europski zeleni sporazum prilika je za proizvođače automobila da svoje procese učine kružnijima.

Automobilska industrija pokretač je stvaranja europske ekonomske vrijednosti, konkurentnog suvereniteta i društvene dobrobiti. No, cestovni prijevoz također je odgovoran za 20% europskih emisija stakleničkih plinova, a očekuje se da će emisije iz materijala od kojih su sama vozila proizvedena činiti 60% ukupnih emisija životnog ciklusa vozila do 2040. godine. Europski zeleni sporazum pruža jedinstvenu priliku europskom automobilskom lancu vrijednosti da ubrza prijelaz u resursno učinkovitu, niskougljičnu i konkurentnu budućnost. Međutim, postavljanje prave razine ambicija i postavljanje lanca opskrbe na dostižni put do održivosti zahtijeva blisku javno-privatnu suradnju. Automobilski sektor može ga podržati ubrzavanjem upotrebe kružnih materijala, većim procesima zadržavanja vrijednosti i poboljšanjem korištenja vozila. S tako izazovnim zadatkom, koji bi trebali biti politički prioriteti suradnje tijekom sljedećih mjeseci?

Postavljanje strogih i izvršnih normi CO2

Osobni automobili i kombiji odgovorni su za oko 12% i 2,5% ukupnih emisija ugljičnog dioksida (CO2), koji je glavni staklenički plin u EU. Otkako je Europa uvela regulativu za CO2 2010. godine, s ciljem CO2 od 95 g / km do 2020. godine, prodaja električnih automobila (EV) porasla je, čak i iznad najoptimističnijih prognoza. Prodaja električnih vozila dosegla je više od 10% ukupne prodaje automobila u 2020. godini, a očekuje se da će doseći 15% u 2021. Međutim, tijekom posljednjih nekoliko godina tempo prosječnog smanjenja emisija po proizvođaču je opao. Brža dekarbonizacija prometnog sektora ključna je za postizanje klimatskih ciljeva EU-a i ekonomije usklađene s Parizom od 1,5 ° C. Nova studija Međunarodnog vijeća za čistiji prijevoz (ICCT), ekološkog Think Tanka, napominje da su jači EU standardi emisije CO2 za osobne automobile tehnički izvedivi i da će rezultirati smanjenjem troškova za potrošače.

Fokusirani napori na prijelazima urbane mobilnosti

Europska urbana mobilnost čini 40% svih emisija CO2 u cestovnom prometu i do 70% ostalih onečišćivača iz prometa. Europska komisija uspostavila je institucionalne strukture za potporu iterativnoj tranziciji urbane mobilnosti među državama članicama i namjenske pilot-projekte za istraživanje najboljeg puta naprijed, poput EC-ove regulacije gradskog pristupa (poznate i kao ReVeAl). Nadalje, Paket urbane mobilnosti EU nedavno je ušao u novi krug savjetovanja. Međutim, utvrđeno je da EU alati za učinkovitu potporu održivim sustavima urbane mobilnosti nisu dovoljni. Stoga bi EU trebao koristiti reviziju paketa urbane mobilnosti kao priliku za proširenje EU-ovog alata za podršku održivoj mobilnosti. To uključuje pružanje smjernica za nacionalne zakonske okvire, provedbu propisa o pristupu vozilima visoke popunjenosti i razvoj odgovarajućih sustava cijena koji odražavaju održivost u ponudama mobilnosti.

Čvrsto se držati ambicioznog propisa o baterijama

Prošlog prosinca Europska komisija objavila je svoj prijedlog za reviziju Direktive o baterijama 2006/66/EZ koja ima za cilj osigurati da sve faze životnog ciklusa baterije odgovaraju ambicioznim ciljevima akcijskog plana kružne ekonomije. Inicijativa za kružne automobile naglašava da bi ova uredba, posebno ako se provede u svom ambicioznom obliku, mogla postati prvi svjetski održivi zakon o baterijama, koji podupire razvoj zelene i konkurentne tranzicije na električnu mobilnost.

Smjernice o kraju vijeka trajanja vozila

Stupanjem na snagu već prije dva desetljeća, Europska smjernica o kraju životnog vijeka vozila imala je za cilj osigurati sigurnu i ekološki prihvatljivu proizvodnju, prisjećanje, rastavljanje i odlaganje otpadnih vozila. Između ostalih, zabranjuje upotrebu određenih opasnih tvari prilikom proizvodnje novih vozila i postavlja ciljeve za recikliranje vozila. Međutim, uredba nije bila u potpunosti uspješna jer se procjenjuje da se 35% svih vozila u EU na kraju svog životnog vijeka smatra nepoznatim, a uporaba materijala visoke vrijednosti u vozilima i dalje ostaje nedostižna. Umjesto toga, ovo pravilo za vozila mora se revidirati s perspektivom životnog ciklusa i poboljšati transparentnost podataka. Trebao bi sadržavati ciljeve za procese zadržavanja veće vrijednosti (npr. prerada), ciljeve uporabe koji se razlikuju po vrsti i kvaliteti materijala, pažljivo uravnotežene kvote sadržaja za reciklirane materijale i dobro funkcionirajuće sustave registracije vozila.

Uspostaviti digitalne putovnice proizvoda i europski podatkovni prostor za mobilnost

Uz postupak postoji potreba za potporom uspostavljanju učinkovite, standardizirane razmjene podataka za upravljanje životnim ciklusom materijala. To se može postići digitalnim putovnicama proizvoda i zajedničkom mobilnošću. Već postoji nekoliko integriranih multimodalnih aplikacija za prijevoz, a mnogi privatni i javni pružatelji mobilnosti već surađuju na tome da svoje podatke o uslugama učine dostupnima na različitim platformama. Kao dio Europskog prostora podataka o zelenom dogovoru i mobilnosti, ovaj se pristup može formulirati i integrirati. Nedavni primjer je Europska zelena digitalna koalicija, koja već ima pružatelje usluga mobilnosti. Sljedeća je izrada putovnice za baterije, koja je ugrađena u nacrt Pravilnika o baterijama i bit će potrebna za sve baterije u vozilu koje počinju služiti od 2026. godine. Oboje sada treba razviti i oblikovati imajući na umu održivi i kružni automobilski lanac vrijednosti.

PHOTOS BY: Unsplash, Pexels / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.