Ovdje djeca prljaju ruke, penju se na stabla i lože vatru: ‘Učimo ih da osjete prirodu’

GREEN_300_listici_sredina

Potpuno drugačiji istarski atelje za djecu

U svakodnevnom programu potiču svu djecu da bojama ispričaju svoju priču o tome kako vide i osjećaju svijet oko sebe. Ovdje se mogu igrati u blatu, praviti kućice za ptice, učiti o zaštiti prirode. Sve na zabavan, kreativan i malo drugačiji način.

Svakog godišnjeg doba, svakog mjeseca, toliko toga se može naučiti od prirode. Djeci otvorimo slobodni prostor i nudimo im prepustiti se uobičajenoj improvizaciji, u hrastovoj šumi istražiti biljni i životinjski svijet, zaprljati prste, proučavati gliste, iskopati rupu u zemlji, penjati se na stablu, ležati ispod stabla i zatvorenih očiju slušati cvrkut ptica, uvjerena je ekipa iz ateljea Šumske boje, potpuno drugačijeg i pomalo neobičnog mjesta za odgoj djece.

Njihov je neobičan atelje u prirodi kroz četiri godišnja doba za predškolsku i školsku djecu, smješten u Brtonigli, u srcu Istre, a gotovo sve aktivnosti s djecom odvijaju se vani, u šumi, na otvorenom i u prirodi. Program je autorski, a zasnovan je na temeljima Šumske pedagogije s elementima Waldorfskog pristupa odgoju i obrazovanju.

Princip je sličan kao onaj u Skandinavskim zemljama, gdje primjenjuju individualni pristup svakom djetetu, a program obrazovanja potiče razvoj njihovog intelekta, ali i kreativnosti, volje, motorike i različitih praktičnih vještina koje su potrebne za svakodnevni život. Riječ je o programu koji odgovara na potrebe djeteta kroz dinamičan pristup koji je usmjeren na socijalno učenje, ali kroz igru i život na otvorenom, kažu iz Šumskih boja.

Pričam ti priču…

Iza svega stoji Elsa Demark Mazalović , mlada kreativka, odgojiteljica i umjetnica. U radu s djecom vrtićke dobi vješto je povezala strast prema prirodi, recikliranim materijalima i zelenom, održivom životu. Nakit koji izrađuje nastaje kombinacijom različitih materijala, poput oklopa puževa, kore naranče, plastičnih čepova i slično.

“Kreativnost je u svima nama i u našem svakodnevnom programu potičemo svu djecu da bojama ispričaju svoju priču o tome kako vide i osjećaju svijet oko sebe“, kaže.

Kroz dnevni program u Šumskim bojama potiču stoga djecu na kreativne radove. Zajedno izrađuju kućice za ptice, ukrase od pletenog šiblja, ploče za društvene igre… Tako pobuđuju u djeci kreativnost, istovremeno ih povezujući s prirodom i njenim darovima. Tijekom cijele godine održavaju različite aktivnosti, poput Šumskog kampa, program Pedagogija u prirodi, Pričam ti Priču, Umjetnost i reciklaža…

Uključeni su i roditelji

Djeca su ovdje u kontaktu sa zemljom, otiskuju lišće i grane na papirima, modeliraju glinu i izmišljaju zajedničke priče, a sve to, kako kažu iz Šumskih boja, na zabavan i nekonvencionalan način. Odgojiteljice su ih vodile posvuda, od kluba mačevanja, prvog slobodnog penjanja, zero waste radionica, berba maslina te radnih akcija u koje su bili uključeni i roditelji.

Roditelji su pristigli noseći razne alate za kopanje, uređivanje vrta i voćki. Piljenje, cijepanje i slaganje drva bio je prioritet. Valjalo je posložiti drva na suho kako bi djeca kroz cijelu zimu mogla sudjelovati u paljenju i održavanju vatre. Peć na drva stigla nam je prvog hladnog dana“, kažu iz ateljea.

Njihov rad, kako su nam rekli, ne bi bio moguć bez mnogobrojnih donatora na istarskom području koji na različite načine podržavaju njihov rad. “Posebno naglašavamo i zajedništvo s roditeljima jer bez njihove pomoći naša mala zajednica ne bi bila ostvariva, jer zajedno činimo čuda”.

Na ovaj način, dodaju, dijete pomaže i sudjeluje te promatra roditelja kako stvara u okruženju gdje ono boravi svakodnevno. U tom periodu djetetovog razvoja, roditelji i odgajatelji su najvažniji modeli koje dijete promatra te na taj način uči i stvara navike.

Nektar od datulja i rižoto s bundevom

U Šumskim bojama djeca uvijek jedu domaću, organsku hranu, koju nabavljaju u suradnji s lokalnim proizvođačima. Zimi se tako na njihovom tanjuru može naći puding od prosa i nektar od datulja, rižoto s bundevom, domaći crni kruh, domaća marmelada, tjestenina i mnogi drugi domaći proizvodi.

Iako su svakodnevno u smirujućem ambijentu, okružena prirodnim materijalima, djeca zapravo uče u pokretu, kroz zabavu i igru. Razvijaju se njihove intelektualne, ali i kreativne i motoričke vještine. Danas u svijetu postoji preko tisuću waldorfskih škola, dok je taj broj u Hrvatskoj još uvijek minimalan. No, svijest roditelja se budi pa se tako i broj škola s vremenom sve više povećava.

PHOTOS BY: Šumske boje, Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.