Serijal “Dulum zemlje”, posvećen pozitivnim pričama o održivoj poljoprivredi, već je odavno oduševio Hrvatsku ohrabrujućim sadržajem i kvalitetnom produkcijom. A stvar je sada izašla i van naših granica; epizoda emisije u kojoj je protagonist Aleš Winkler proglašena je najboljim videom agrarne tematike na svijetu. Priznanje je “Dulumu” ovoga tjedna dalo 60 novinara okupljenih oko IFAJ-a, svjetskog kongresa agrarnih novinara.
Tim smo povodom porazgovarali s Filipom Filkovićem Philatzom, scenaristom i redateljem ove televizijske uspješnice.
Što nam možeš reći o nagrađenoj epizodi o Kumparički? Kako vam je bilo na snimanju i što je tebi osobno možda najfascinantnije u toj priči?
Na setu smo mogli osjetiti istinsku strast i predanost protagonista koje smo snimali, što je proces učinilo nevjerojatno inspirativnim. Najfascinantniji dio za mene bilo je razumijevanje duboke predanosti tih ljudi uključenih u održivost njihove lokalne proizvodnje sira, oni to rade na neki svoj jako originalan i unikatan način. Naučili smo o interesantnom procesu proizvodnje sira i kušali plodove njihova rada – osjetilno iskustvo koje je oživjelo njihove priče i učinilo našu vezu s njima još dubljom.
Jeste li ti i ostatak ekipe koja radi na projektu ikada mogli zamisliti toliki interes i zanimanje za emisiju o poljoprivredi?
Kad smo krenuli s ovim projektom, vjerovali smo u njegov potencijal, ali bilo je uistinu ohrabrujuće vidjeti tako širok interes. “Dulum Zemlje” sada jako lagano klizi ljudima niz jezik i često se nađem u razgovoru s ljudima koji su jako inspirirani našom serijom.
Moj koautor Tomislav Krnić i naša producentica Tamara Babun i ja smo odlučili ispričati važne priče o poljoprivredi, temi koja često ostaje neistražena u mainstream medijima. Odgovor publike koji smo primili potvrđuje globalni apetit za smislenim, održivim narativima i oduševljeni smo što smo (i to sad s ovom nagradom) na čelu tog razgovora.
Nevjerojatno je primijetiti da su neki gledatelji pokrenuli vlastite održive pothvate nakon što su bili inspirirani serijom. To pojačava našu motivaciju i dodaje dimenziju dodatnog zadovoljstva našem radu.
U svakoj epizodi uspijevate ući u dubinu priče. Kako postižete to da se ljudi pred kamerom opuste, da doista pokažu neke svoje najdublje želje, snove, aspiracije…?
Naš pristup snimanju dubine priča leži u našoj predanosti stvaranju ugodnog okruženja punog poštovanja za naše protagoniste. Ulažemo vrijeme da ih upoznamo, razumijemo njihov svijet i uvjerimo ih da je naš cilj točno i empatično prikazati njihovo putovanje. To stvara temelj povjerenja koji im omogućuje da se otvore i podijele svoje najosobnije težnje i snove. Svatko od nas na setu donosi nešto unikatno svoje, ja mislim da donosim jako puno iskrenosti i to otvara mene prema ljudima, ali i obrnuto. To je kemija, ili je ima ili ne nema.
Serijal ima čvrsto pozitivni stav. Ipak, svi se ti ljudi sigurno susreću s problemima. Što bi ti rekao, koje su neke najčešće greške sustava, nešto što najviše otežava ovakvim ljudima?
Unatoč pozitivnim pričama serije, uvijek pokazujemo i percipiramo poteškoće s kojima se suočavaju oni koje profiliramo. Neki od uobičajenih sistemskih problema uključuju nedostatak pristupa modernim ili naprednijim poljoprivrednim tehnologijama, poteškoće u snalaženju u složenim birokratskim sustavima i borbu za balansiranje tradicije i inovacije. Ovo su pravi izazovi koji zaslužuju pozornost i rješavanje.
I ono što najviše otežava je podrška društva. Zapanjujuće je kako ti ljudi, čak i usprkos poteškoćama, pronalaze kreativna rješenja za očuvanje svojeg rada. Oni nas uče da problemi doista mogu biti mjesto rođenja inovacija, nudeći gledateljima važnu perspektivu o snazi otpornosti i kreativnosti.
Koje su ti želje za iduću sezonu “Duluma”?
Želimo dublje zaroniti u složenost održive poljoprivrede i pokazati više raznolikih priča iz različitih regija. Cilj nam je nastaviti educirati i inspirirati gledatelje o potencijalima i izazovima održive poljoprivrede u različitim kontekstima. Ima još jako puno priča za ispričati, a mi već imamo napisane scenarije za naše nove priče.
Na kojim drugim projektima trenutno radiš?
Trenutno radim na svojem dugometražnom dokumentarnom filmu “K67” za koji smo nedavno dobili financiranje Hrvatskog audiovizualnog centra – film je o poznatom “crvenom kiosku”. Vodim svoj projekt minijatura koji se zove Mali Zagreb. Paralelno sam još involviran u nekoliko interesantnih kreativnih projekata.
Vjerujem da je bitno raditi dobra istraživanja, i upravo to trenutno radim, za aktualne, ali i buduće projekte.