Zaoštrio se spor oko prijedloga europskog zakona o zabrani prodaje novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine. Riječ je o konačnom odobrenju za obaveznu primjenu nulte stope emisije novih automobila i kombija.
Predvođen Njemačkom, savez zemalja koji ne podržavaju zakon tražili su promjenu pravila kojim bi se zabranila prodaju novih automobila i kombija s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine, što je ranije prihvatio Europski parlament i o čemu su se članice načelno dogovorile, prenosi Index.
“Ne postoji prijedlog Europske komisije koji odgovara onome što mi očekujemo i zato još nismo postigli cilj”, rekao je njemački ministar prometa Volker Wissing nakon sastanka.
Pokušat će blokirati zakon?
Kako smo ranije izvijestili, stav Njemačke podržala je i Italija, čiji je ministar energetike, Gilberto Pichetto Fratin, poručio da će Italija glasovati protiv novog zakona. Uz te dvije zemlje članice, zakonu se protive i Poljska, Bugarska i Češka, zalažući se za to da se rupom u zakonu omogući da automobili mogu koristiti e-goriva, sintetičku i u određenoj mjeri zeleniju alternativu fosilnim gorivima, koja se može koristiti u konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem.
Zajedno imaju dovoljnu težinu da blokiraju zakon, u paketu s drugim budućim zakonima o toksičnim emisijama iz automobila pod nazivom Euro 7 te pravilima za učinkovita goriva za kamione.
Međutim, Francuska će i dalje inzistirati na zakonu.
Pariz i Madrid traže zakon
Pariz je nagovijestio da će ostati uz plan EU da se do 2035. godine postignu nulte stope emisija. Sličnog je stava i Madrid, čime su se te dvije zemlje, koje ujedno spadaju u najveće proizvođače automobila u Europi, svrstale uz skupinu manjih zemalja koje su se već obvezale da će smanjiti emisije CO2 iz osobnih vozila.
“Spremni smo se za to boriti jer odgađanje bi bila pogreška u ekološkom smislu, a ujedno i ekonomska pogreška”, poručio je francuski ministar gospodarstva Bruno Le Maire.
Uz Španjolsku i Francusku, novi zakon podržavaju i Irska, Nizozemska, Švedska, Belgija te Danska.
Odugovlačenje je, smatraju Francuzi, ekonomski nekoherentno, industrijski opasno i nije u njihovom nacionalnom interesu, kako je poručio francuski ministar gospodarstva Bruno Le Maire. Spor podriva nastojanja Europe da bude globalni lider u smanjenju emisija stakleničkih plinova i riskira prerasti u šire rasprave o ravnoteži sile u europskoj politici, a paralelno mjeru trebaju još samo formalno potvrditi ministri država članica da bi ona postala zakon.
‘Prilika za Francuze’
“Za Francuze ova situacija je i prilika”, rekao je jedan diplomat iz zemlje koja podržava zabranu motora s unutarnjim izgaranjem. “Što više budu mogli pridonijeti ideji da je Njemačka usamljena, više će ojačati stajalište da su Nijemci nepouzdan partner u Europi.”
Umjesto da štite zastarjelu tehnologiju, Le Maire želi da europski proizvođači automobila brzo prijeđu na električna vozila i podržava francuske goleme državne subvencije za električna vozila te nastojanja EU da uloži milijarde u izgradnju europske industrije baterija.