Screenshot 2023-03-30 203232

Srušiti stablo ne znači uništiti šumu: Stručnjak za održivi razvoj otkriva kako je tvrtka Navigator transformirala industriju papira

GREEN_300_listici_sredina

Postavljanje novih standarda u proizvodnji papira

Od drevnih Kineza koji su prvi napravili papir koristeći koru duda do današnjeg modernog društva, papir je postao bitan dio naših života. Ali s rastućom brigom za okoliš, način proizvodnje i potrošnje papira dramatično se promijenio. Danas su održive i ekološki prihvatljive prakse na čelu industrije papira, osiguravajući da ovaj nezamjenjivi materijal nastavi postojati za generacije koje dolaze. Jedna tvrtka pionir je održivosti u papirnoj industriji...

Na prvi pogled, može izgledati kontraintuitivno da tvrtka koja proizvodi papir može biti održiva. Na kraju krajeva, papir se proizvodi od stabala, prirodnog resursa koji nije neograničen. Međutim, tvrtka za proizvodnju uredskog papira The Navigator Company dokazala je da je moguće poslovati u papirnoj industriji na održiv način. Implementiranjem ekološki prihvatljivih praksi, kao što su odgovorno gospodarenje šumama i ulaganje u obnovljivu energiju, Navigator je pokazao da je moguće stvarati papirne proizvode uz istovremenu zaštitu okoliša. Zapravo, u ovoj portugalskoj tvrtki sve počinje i završava s prirodom, u održivom ciklusu čija je srž eukaliptus, a saveznik inovacija.

Tvrtka Navigator nadaleko je prepoznata kao predvodnica u održivoj proizvodnji papira, a njezina predanost održivosti pomogla joj je da izgradi snažnu reputaciju i lojalnu bazu kupaca, a sigurni smo da ste i vi jednom u rukama držali papir upravo iz ove tvrtke.

Na dugoiščekivani Greencajt festival, koji se održava 24. i 25. svibnja u Zagrebu, stiže menadžer i stručnjak za održivi razvoj u tvrtki Navigator. Pedro Filipe Silva odgovoran je za razvoj i implementaciju održivih praksi kroz poslovanje tvrtke, od upravljanja šumama do proizvodnih procesa i dizajna proizvoda. Kao diplomirani agronom s gotovo 10 godina iskustva u industriji papira, Pedro je vodeći stručnjak za održivost u tom sektoru. U intervju nam je otkrio više o koracima koje tvrtka Navigator poduzima kako bi osigurala održivost proizvoda, izazovima s kojima se papirna industrija suočava u postizanju održivosti i Pedrovoj viziji za održiviju budućnost.

Što vas je inspiriralo da potražite karijeru u održivosti i kako su izgledali vaši počeci?

Priroda! Od malena imam dvije jake strasti – drveće i more. Kasnije sam diplomirao agronomiju i počeo raditi u tvrtki Navigator u Soporcelovom šumarskom istraživačkom centru baveći se istraživanjem stabala eukaliptusa. I živim blizu mora.

Koje je inicijative za održivost tvrtka The Navigator Company nedavno provela i kako su utjecale na tvrtku i okoliš?

Nekoliko inicijativa. Što se tiče okoliša, najvažnija je odluka da sve industrijske lokacije budu ugljično neutralne do 2035. godine, sa smanjenjem emisija fosilnih CO2 od 86% u usporedbi s 2018. i ciljanjem na 100% obnovljivu električnu energiju. Što se tiče društvenog aspekta, postoji važan program razvijen u Mozambiku koji ima za cilj pomoći 25 000 obitelji. O tome možete više pročitati u našem izvješću o održivosti.

Možete li opisati ciljeve održivosti tvrtke i kako su usklađeni s globalnim standardima i ciljevima održivosti?

Naš program za 2030. ima tri glavne osi. Želimo ostati odgovorna tvrtka koja brine o prirodi (čuvajući i dodajući vrijednosti prirodnom kapitalu), klimi (doprinosi kružnom gospodarstvu s niskom emisijom ugljika) i društvu (educiramo naše ljude, surađujemo sa zajednicama i djelujemo s poštovanjem i uključivo).

Proces dizajniranja naše Agende 2030. identificirao je 12 značajnih tema, pitanja koja se smatraju najrelevantnijima na kojima će tvrtka raditi u narednom desetljeću. Ove teme uspoređene su s ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda, što je rezultiralo u tri različite razine klasifikacije, uzimajući u obzir Navigatorov potencijalni doprinos njihovom postizanju. Prvo, postoji pet ‘Osnovnih SDG-ova’, gdje pozitivan učinak nudi priliku za stvaranje dugoročne održive vrijednosti i omogućuje transformaciju Navigatora da odgovori na izazove u budućnost. Njima se pridružuju četiri ‘Podržavajuća cilja razvoja’, gdje će tvrtka imati izravan ili neizravan utjecaj, predstavljajući priliku za održivi gospodarski rast kroz odgovornije upravljanje resursima, stvaranje vrijednosti u zajednici i partnerstva s dionicima. I na kraju, tu je osam ‘Ostalih ciljeva održivog razvoja’.

Godine 2022. ažurirali smo Navigatorove materijalne teme kako bismo uskladili svoj pristup s trenutnom globalnom situacijom. Stoga smo proveli dvostruku vježbu materijalnosti, predviđajući prijenos Direktive Europske komisije o korporativnom izvješćivanju o održivosti u portugalski zakon , a također uzimajući u obzir zahtjeve novih GRI univerzalnih standarda (Globalna inicijativa za izvješćivanje), čiji je prijelaz već započeo u izvještaju tvrtke za prethodnu godinu.

Nekoliko promjena pojavilo se kao odgovor na dramatične događaje u protekle tri godine, a na njih su značajno utjecala gospodarska kretanja na globalnoj razini i izazovi koji proizlaze iz globalnih trendova održivosti. Glavne promjene su: važnost gospodarenja vodama (odvojeno od gospodarenja energijom i sirovinama), očuvanje bioraznolikosti kao tema, upravljanje lancem dobavljača i upravljanje kupcima i povećana važnost odgovornog poslovanja, uspostavljanjem teme odgovornog upravljanja, koja objedinjuje pitanja upravljanja rizicima i kontinuiteta poslovanja, etike i transparentnosti, raznolikosti, pravednosti i uključenosti te ljudskih prava.

Kako tvrtka Navigator surađuje s dionicima, uključujući zaposlenike, klijente i lokalne zajednice, po pitanjima održivosti?

Naš plan za 2030. izgradili smo procesom suradnje koji je uključivao približno 600 ljudi iz različitih sektora tvrtke. Imamo redovite sastanke s predstavnicima lokalnih zajednica različitih dionika u gradovima i selima u kojima postoje naše industrijske lokacije. Ovaj se proces također provodi u našim šumskim projektima, bilo u Portugalu ili u Mozambiku. Imamo Vijeće za okoliš i Istraživački centar (RAIZ) s jakim vezama sa sveučilištima i svijetom znanosti. Svake smo godine održavali Forum održivosti uz nazočnost različitih dionika tvrtke kako bismo raspravljali o određenoj temi. Ovo je samo nekoliko primjera.

Forum održivosti jedna je od glavnih struktura upravljanja održivošću koja pruža potporu Upravnom odboru. Na čelu s CEO-om, forum se temelji na prokušanom modelu koji uključuje Navigatorove različite dionike. Značajno je da Forum ima unutarnje i vanjske članove, uključujući vodeće osobe povezane s glavnim dioničkim skupinama, kao što su članovi akademske zajednice, nevladinih organizacija, industrijskih udruženja i organizacija šumskih proizvođača.

Kako tvrtka mjeri i izvješćuje o svom učinku održivosti i koja se mjerila koriste za procjenu napretka?

Mi u Navigatoru vjerujemo da je bitno imati dugoročni plan djelovanja koji nas usmjerava prema poštovanju obveza navedenih u našoj Agendi 2030. Imamo “Plan puta za 2030.” – alat koji omogućuje tvrtki da usmjerava i nadzire smjer kojim se kreće tijekom vremena, usmjeravajući stvaranje održive vrijednosti.

“Plan puta za 2030.” sastoji se od 15 obveza sastavljenih u suradnji s različitim operativnim sektorima tvrtke. Ovih 15 obveza pridružuje se niz ciljeva za koje vjerujemo da imaju potencijal generirati značajan učinak u prioritetnim područjima naše agende za 2030. Imamo nekoliko ključnih pokazatelja uspješnosti i ciljeva u ovom Planu puta. Svake godine objavljujemo naše izvješće o održivosti u kojem također otkrivamo sve glavne GRI pokazatelje. Informacije sadržane u našem izvješću provjeravaju revizori koji sastavljaju neovisno izvješće.

Kako tvrtka Navigator u svom poslovanju rješava ekološke izazove kao što su klimatske promjene, krčenje šuma i nedostatak vode?

Slijede se u projektima različite tehničke smjernice, vezane za učinkovitost vode, cirkularnost i smanjenje potrošnje. Samo plan za smanjenje fosilnih emisija CO2 na našim industrijskim lokacijama za 86% (2035. u odnosu na 2018.) znači ulaganje od €158 milijuna. Ponosni smo što danas držimo princip koji nas je pratio otkako smo počeli s prodajom papira i želimo ga zadržati i u budućnosti. Od početka tvrtke koristimo legalno drvo koje ne dolazi iz iskrčenih šuma.

Navigatorova politika za kupljene drvne materijale je stroga i usklađena s FSC i PEFC standardima upravljanja šumama i lanca nadzora. Drvo dobavljeno iz internih izvora (iz šuma kojima upravlja Navigator) certificirano je s dvije međunarodno najpriznatije sheme certificiranja šuma – FSC i PEFC –, a brige o usklađenosti i sljedivosti također su povezane s vanjskim izvorima. Navigatorova predanost odgovornom gospodarenju šumama, u potpunom skladu s njihovim prirodnim i društvenim okruženjem, također je obećanje poduzimanja radnji za suzbijanje sila koje dovode do deforestacije i degradacije šuma. U Mozambiku je Grupa bila aktivna u podizanju svijesti zajednice. Ovaj rad je vodio tehničko osoblje iz Portucela i pomogao je više od 4000 obitelji, s fokusom na učinkovito korištenje zemljišta, korištenjem tehnika očuvanja poljoprivrede i dao je važan doprinos zaustavljanju deforestacije i degradacija šuma. Prema brojkama Svjetske banke, krčenje novih područja za poljoprivredu i potraga za ogrjevnim drvima za kuhanje odgovorni su za 65% krčenja šuma u Mozambiku.

Kako tvrtka integrira održivost u svoje procese dizajna i razvoja proizvoda i koji su neki od primjera inovacija održivih proizvoda?

Izreka “manje je više” dio je našeg DNK. Glavna korištena sirovina – vlakna Eucalyptus globulus – daje nam mogućnost proizvodnje iste količine papira uz korištenje manje drva od drugog mekog ili tvrdog drva. Fiziologija vlakana omogućuje nam proizvodnju papira od 75 g/m2 sa snopom koji je deblji i čvršći od ostalih europskih uredskih papira, samo da dam jedan primjer. Naše robne marke papira Discovery i Navigator Eco-logical temelje se na ovim temeljima nižih osnovnih težina koji pružaju više za manje.

Možete li nam reći nešto o održivim inovacijama ili tehnološkim inicijativama na kojima tvrtka trenutno radi?

Nedavno smo proširili naš DNK na ambalažu, lansiranjem brenda gKRAFT, papira napravljenog od djevičanskih vlakana koja uključuje Eucalyptus globulus. Ova vrsta drveća daje sedam puta veću površinu pakiranja (m2) po površini šume (hektaru). Provedeno istraživanje također nam je pokazalo da vlakna Eucalyptus globulus pružaju dva do šest ciklusa više od ostalih tvrdih vrsta i ostaju na razini kraftlinera (veća otpornost na pucanje i kompresiju) nakon 10 ciklusa recikliranja, dok bor (Pinus sylvestris) pada na razinu testlinera recikliranog papira (manja otpornost). ) nakon dva ciklusa recikliranja. Omogućuje pakiranje koje se više može reciklirati i proizvodi bolje kvalitete čak i nakon recikliranja.

S kojim izazovima ili preprekama se tvrtka suočila u svojim naporima za održivost i kako su ti izazovi riješeni?

Što se tiče održivosti sirovina, važno je obrazovanje i obuka za certificiranje za male vlasnike šuma povrh vrhunske cijene koju plaćamo. Što se tiče održivosti glavnog proizvoda – grafičkog papira – ovaj se segment suočava s određenom zamjenom digitalnim verzijama. Digitalizacija je očito zamijenila papir kada su u pitanju novine, časopisi, pisma, fakture, letci i katalozi.

Činjenica da je nepremazani bezdrvni papir (vrsta grafičkog papira koju proizvodimo) vrlo svestran papir koji se koristi u kućnom i uredskom ispisu, u blokovima i bilježnicama, u knjigama, u izravnoj pošti, između ostalog, čini ovaj grafički papir manje podložnim utjecaju digitalizacije. No, od 2014. tvrtka posluje na drugim rastućim segmentima papira. U segmentu svilenog papira već smo drugi najveći proizvođač u Iberiji. Svijet zahtijeva obnovljive alternative kao zamjenu za plastične vrećice i drugu ambalažu.

Koja je glavna zabluda koju ljudi imaju kada je u pitanju vaša tvrtka u smislu održivosti?

Greenwahsing koji se ponekad događa u narativu digitalizacije. Digitalizacija ne znači dematerijalizaciju. U digitalnim uređajima zapravo se uvelike koriste neki već službeno potvrđeni ‘kritični materijali’. Razumijemo da će organizacije nastaviti poticati korisnike da se odluče za digitalne verzije radi uštede troškova i učinkovitosti elektroničkih komunikacija. Međutim, nije prihvatljivo promovirati to kao ekološki prihvatljivu alternativu ili pokušavati stječi vjerodostojnost greenwashingom i narušavanjem percepcije potrošača o tisku i papiru.

Ne može se zanemariti utjecaj našeg digitalnog svijeta na okoliš. Potrošnja energije potrebna za digitalne tehnologije povećava se za 9% svake godine. Udio digitalnih tehnologija u globalnim emisijama stakleničkih plinova (GHG) prepolovio se između 2013. i 2019., s 2,5% na 3,7% globalnih emisija.

Za usporedbu, sektor papira, celuloze i tiska jedan je od najmanjih industrijskih emitera stakleničkih plinova, s udjelom od 0,8 % u emisijama (CEPI, 2019.). Osim toga, emisije CO2 europske industrije celuloze i papira smanjile su se za 25% između 2005. i 2017. Europska industrija celuloze i papira također je najveći pojedinačni korisnik i proizvođač obnovljive energije u Europi, sa 60% svoje potrošnje energije iz obnovljivih izvora (CEPI, 2018).

Zdravo tržište šumskih proizvoda, poput papira, potiče dugoročni rast šuma kroz održivo gospodarenje šumama što zauzvrat pomaže u ublažavanju klimatskih promjena apsorbiranjem CO2.
Između 2005. i 2020., europske šume, koje daju 90% neobrađenih drvenih vlakana koje koristi europska industrija papira, porasle su za 5,8 milijuna hektara – što je područje veće od Švicarske i iznosi 1500 nogometnih igrališta šumskog rasta svaki dan (FAO Ujedinjenih naroda , 2020). Ne smijemo zaboraviti što se dogodilo na Sumatri, indonezijskom otoku gdje se proizvode celuloza i papir. Kopno Sumatre od 44 milijuna hektara bilo je pokriveno s 25,4 milijuna hektara prirodnih šuma 1985. (58%) i 11,5 milijuna hektara (26%) 2014.  Sumatra je izgubila 55% svojih šuma tijekom 29 godina. Europa je u 15 godina povećala istu površinu šuma kao indonezijski otok Sumatra gubitak prirodne šume u 12 godina. Pod uvjetom da organizacija nabavlja svoj papir od odgovornih proizvođača, kao što je Navigator, organizacije ne bi trebale brinuti o ‘spašavanju drveća’. Dapače, sasvim suprotno.

Problem elektroničkog otpada je kolosalan i raste. U 2019. industrija je bila odgovorna za gigantskih 53,6 milijuna metričkih tona e-otpada diljem svijeta. Kada se elektronički uređaji jednostavno bace, materijali poput željeza, bakra i zlata bacaju se s njima, stvarajući potrebu za više rudarenja.
U 2019. samo 43% e-otpada prikupljeno je za recikliranje u Europi. Aktivnosti recikliranja ne drže korak s globalnim rastom e-otpada, a odlaganje i obrada ovog toka otpada koji nije ekološki prihvatljiv predstavlja značajne rizike za okoliš i zdravlje ljudi. Za usporedbu, stopa recikliranja papira u Europi je 72%, što je blizu praktičnog maksimuma od 80%.

Koji su najveći izazovi i prilike za održivost u industriji papira i kako se tvrtka Navigator pozicionira da ih riješi?

Svijet treba certificirana obnovljiva rješenja za borbu protiv ambalaže nastale fosilnim gorivima. Prijelaz s fosila na šumu je na našem dnevnom redu, kao što je već rečeno. Čitanje i pisanje na papiru neće prestati jer ima snažne prednosti u fokusu, pamćenju, razumijevanju pročitanog, apstraktnom razmišljanju, kognitivnom razvoju i razvoju mozga. Znanost je već izjavila da je djevičansko vlaknasto tkivo čišće od recikliranog. Mi smo na pravoj strani rješenja za bolji planet. Na strani s više šuma i više pismenosti, na strani koja je sigurnija i čišća.

Što biste savjetovali drugim tvrtkama koje žele poboljšati svoj učinak održivosti, posebno u industriji papira i šumarstvu?

1) Nemojte biti u iskušenju prihvatiti drvo koje dolazi iz nezakonitih sječa ili šuma koje su podvrgnute praksi krčenja šuma.
2) Radite na ublažavanju klimatskih promjena i smanjenju korištenja resursa.
3) Pretvorite riječi u djelu i oduprite se greenwashingu.

PHOTOS BY: The Navigator Company / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.