INTERVJU Direktorica Lejla Dautović o inovacijama marke Cedevita: ‘Smanjili smo plastiku i postali praktičniji za korisnike’

GREEN_300_listici_sredina

Održivost u Atlantic Grupi

Velika je stvar kada neka kompanija nosi glas predvodnika održivog poslovanja u regiji. Atlantic Grupa sa svojom robnom markom Cedevita dala je dobar primjer kako se može uspješno voditi poslovanje i držati se svih pet ciljeva održivosti. Razgovarali smo s Lejlom Dautović, direktoricom inovacija, istraživanja i razvoja u Atlantic Grupi i jednoj od panelistica na Greencajt festivalu.

Danas, kada je u fokusu održivost i usklađivanje sa zelenom politikom, uspješne tvrtke upravo su one koje svoju strategiju razvijaju u smjeru kružnoga gospodarstva, ali i koje su postale i dobri primjeri pozitivne prakse u održivosti, očuvanju okoliša i pozitivnom utjecaju na lokalnu zajednicu u kojoj posluju. Jedna od tvrtki koja je pionir na ovome području upravo je Atlantic Grupa, čija je prepoznatljiva robna marka i Cedevita.

Atlantic Grupa održivost shvaća kao proces stvaranja novih razvojnih mogućnosti za poslovanje, kao i za bolju budućnost za nove generacije. Kako objašnjavaju iz ove kompanije, Atlantic Grupa odgovorno djeluje prema sebi, svojim zaposlenicima i društvenoj zajednici, integrirajući ekonomske, društvene i ekološke dimenzije u svakodnevno poslovanje, što u konačnici doprinosi ekonomskom rastu i napretku društva u cjelini.

cedevita

Povezujući globalno važna pitanja (Zeleni dogovor EU), potrebe svojih dionika i strateške prioritete kompanije, Atlantic Grupa u svoj je fokus stavila osnovna područja djelovanja i definirala pet jasnih ciljeva održivog razvoja, koji su pronašli mjesto u svim njihovim strateškim planovima – smanjenje stakleničkih plinova, odgovorno korištenje vode i mogućnost potpunog recikliranja ambalaže, briga o nutritivnoj vrijednosti konačnog proizvoda, a u području društvene odgovornosti briga o zaposlenicima i lokalnoj zajednici u kojoj tvrtka posluje. Dokaz uspješnog društveno-odgovornog poslovanja na hrvatskom tržištu jest i indeks održivosti od 102 posto, koji je Atlantic Grupa postigla tijekom 2023. godine, a koji je premašio postavljene ESG ciljeve.

Robna marka Cedevita, po kojoj je Atlantic Grupa prepoznatljiva na hrvatskom, ali i europskom tržištu, u protekloj je godini dobio i svoje novo ruho – s manje plastike i više user friendly pakiranje proizvoda. O tome kako je ova kompanija postala primjer održivog poslovanja i dokazala da je kružna ekonomija ostvariva u praksi te da donosi brojne benefite kompaniji, njezinim zaposlenicima, ali i lokalnoj zajednici, razgovarali smo s Lejlom Dautović, direktoricom inovacija, istraživanja i razvoja u Atlantic Grupi i jednoj od panelistica na Greencajt festivalu održivosti, koji će se održati u Zagrebu od 22. do 24. svibnja ove godine.

Cedevita je 2022. godine promijenila svoje pakiranje. U čemu je razlika?

Riječ je o jednom od najvažnijih i najopsežnijih projekata u posljednje vrijeme, a vezan je uz redizajn i razvoj nove ambalaže robne marke Cedevita.

Provedena su opsežna istraživanja te više stotina intervjua s potrošačima kako bismo odredili pravi smjer. Uzimajući u obzir rezultate prethodno navedenih istraživanja, odnosno potrebe potrošača i praktičnost pakiranja, Cedevita je po uzoru na svoje „hero pakiranje“ od 200 g, uvela i veće pakiranje od 455 g u čvrstoj formi. Najveće pakiranje od 900 g dobilo je zavor, koji potrošačima osigurava jednostavno isipanje omiljenog proizvoda izravno u čašu. Tako smo oba naša veća pakiranja učinili praktičnijima i jednostavnijima za uporabu.

cedevita pakiranje

Na koji je način kroz redizajn Cedevite napravljen iskorak u smislu smanjenja plastike?

Prilikom redizajna uvelike smo vodili brigu vezanu uz aspekt očuvanja okoliša. Kod razvoja novih pakiranja napravili smo veliki iskorak u smislu smanjenja plastike (umjesto plastične folije uveli smo kartonsko sekundarno pakiranje certificirano po FSC standardu, čime smo smanjili količinu plastike za 48 t). Također smo  zamijenili nereciklabilne materijala za reciklabilne, PVC sleevove zamijenili smo s PET materijalom, dok smo veće pakiranje od 455 g uveli u  reciklabilnom formatu čime smo ukupno na tržište stavili 53 t manje nereciklabilnih materijala.

Svi naši napori naglašavaju našu predanost poboljšanju korisničkog iskustva, usklađivanju naših proizvoda s očekivanjima potrošača te fokus na proizvode koji su više „environmentally friendly“.

Međutim, riječ je i o proizvodu koji zadovoljava sve kriterije važne za održanje ljudskog zdravlja. Koliko obraćate pozornosti kod odabira sastojaka?

Sama kvaliteta i sigurnost proizvoda uvijek nam je prvi prioritet kod razvoja novih proizvoda. To nam iz godine u godinu potvrđuje i IFS certifikacija s high level ocjenom.

Sve sirovine odabiremo veoma pažljivo, uzimajući u obzir aspekte i prema potrošaču i prema okolišu. Naša strategije je  u svaki proizvod ugraditi funkcionalne komponente koje imaju benefit za ljudsko zdravlje.

Budući da u procesu proizvodnje neminovno dolazi do trošenja resursa, kao što je voda i energija, kako u Atlantic Grupi odgovorno upravljate ovim resursima?

Atlantic Grupa, u okviru integriranog sustava upravljanja kvalitetom i pripadajuće integrirane Politike kvalitete, već godinama gradi i unapređuje učinkovitost svojih procesa, sustava kvalitete i sigurnosti proizvoda te sustava upravljanja okolišem i energijom. Takav korporativni pristup uključuje aktivno upravljanje svim proizvodnim i distribucijskim lokacijama pa su tako u prošloj godini ostvarena planirana smanjenja potrošnje vode, plina i struje, što je i zacrtano u okviru definiranih ciljeva održivog razvoja te ujedno i potvrđeno indeksom održivosti.

Osim toga, sva električna energija se kupuje iz obnovljivih izvora energije, a 2022. godine započeli smo i investicijski projekt izgradnje vlastitih solarnih elektrana na krovovima svih proizvodnih zgrada i skladišta. Trenutno solarnu elektranu imamo i iznad proizvodnog pogona Cedevite i na još dvije lokacije u Hrvatskoj i Sloveniji.

Koliku razliku u proizvodnji čini vlastita solarna elektrana kompanije?

Za Cedevitu,  na lokaciji u Zagrebu imamo instaliranu manju elektranu, koja na sunčan dan može proizvoditi 250kWh, što nama godišnje znači cca 1,1% potrošnje. To se čini kao  kap u moru, ali iznimno važna kap. Generalno, sve izazove vezane za održivost, pa ni obnovljive izvore energije,  nije moguće napraviti u jednom koraku.  Ponekad smo skeptični kada vidimo ovakve male postotke, no važno je imati cilj i raditi konzistentne pomake, koliko god se oni činili maleni. Svjesni smo da je pred nama još dugačak put, ali na svako putovanje se kreće prvim korakom. Već u narednoj godini u planu je uskoro 8x veća elektrana na lokaciji Apatovec, koja bi imala kapacitet skoro 400.000 kWh godišnje.

solarni paneli

Razvijate li svijest svojih zaposlenika o čuvanju okoliša?

Uspješnost naše politike zaštite okoliša u velikoj mjeri ovisi o djelovanju naših zaposlenika i pravilnom obavljanju njihovih zadataka. U skladu s našom korporativnom kulturom, trudimo se kroz kontinuirane edukacije podići svijest o važnosti odgovornog i pažljivog ponašanja.

No nije samo osvještavanje u fokusu, proveli ste i neke značajne projekte. Koji su to?

Ove godine pokrenuli smo i projekt Green Wave koji donosi dodatni val inspiracije i edukacije koji će povesti Atlantikovce na put održivosti. Cilj mu je da, kroz održive prakse, postanemo bolji pojedinci i organizacija. Stoga, tijekom ove godine pripremljen je set edukacija o održivosti koji će se uklopiti u postojeće programe edukacija. U prvoj fazi je fokus na nabavi, marketingu, financijama, inovacijama i operacijama. Dodatno, internim edukacijama osiguravamo kontinuirano podizanje razine znanja na svim ključnim pozicijama, ali i kod zaposlenih u cijelosti.

Da bismo bili svjesni svih mogućnosti unapređenja procesa zaštite okoliša i potaknuli naše kolege da razmišljaju o novim ekološkim inicijativama, uspostavili smo i posebnu platformu na kojoj su svi pozvani dati svoje prijedloge koji će donijeti nova rješenja i pozitivne ishode za naš okoliš.

Također, prošle godine smo naš Dan vrijednosti, koji svake godine posvećujemo lokalnim zajednicama u kojima poslujemo, posvetili upravo očuvanju okoliša. Središnja zelena aktivnost bila je usmjerena na sadnju 5.500 stabala u Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji, uz niz dodatnih aktivnosti za poboljšavanje kvalitete života urbanih sredina na tržištima na kojima poslujemo.

Danas svi govore o ugljičnom otisku. Koji se sve parametri uzimaju u obzir kod izračuna ugljičnog otiska vaše najprodavanije robne marke Cedevite? Jeste li zadovoljni ugljičnim otiskom Cedevite?

Naš prvi izračun ugljičnog otiska nam služi kao osnova za odlučivanje i donošenje važnih poslovnih odluka za smanjenje klimatskih rizika i povećanje mogućnosti prilagodbe na klimatske promjene. Tako smo za 2022. godinu  izračunali  emisije opsega 1 i 2, čime je izračunat utjecaj naših direktnih emisija, kao i kupljena energija, za cjelokupnu proizvodnju Cedevite.

Za sami proizvod imamo u planu izračunati ugljični otisak ove godine i komunicirat ga za sljedeće izdanje Cedevita  izvješća o održivosti.

Može li taj otisak biti manji? I kakav angažman i korake u proizvodnji uključuje njegovo smanjenje?

Uvijek težimo biti bolji u svemu što radimo. Rad na ovakvim izvješćima zgodna je prilika za svojevrstan „sense check“ onoga što radimo i  provjerimo jesmo li na pravom putu.

Smanjenje potrošnje energije i vode te posljedično cjelokupnog ugljičnog otiska jedan je od naših prioriteta i već imamo puno inicijativa u planu. Na primjer, sva nabavljena električna energija dolazi iz obnovljivih izvora, redovito radimo na praćenju i optimizaciji procesa, poboljšanju toplinske izolacije, uvođenje kriterija energetske učinkovitosti kod nabave nove energetske opreme…

Isto tako kontinuirano težimo održivoj i ekološko prihvatljivi ambalaži. Sustavno uvodimo mjere smanjenja težine ambalaže i mogućnosti recikliranja te promičemo pravilno zbrinjavanje otpadne ambalaže i važnost prikupljanja otpada među potrošačima.

Tvrtke koje razvijaju održive strategije poslovanja, neminovno uključuju i segment društveno-odgovornog poslovanja. Kakva je situacija u pogledu toga u Atlantic Grupi?

Atlantic Grupa se u svemu što radi vodi svojim korporativnim vrijednostima. Briga znači da, u pogledu održivosti, itekako marimo kakav trag ostavljamo u svojoj okolini. U skladu s time, u našim lokalnim zajednicama rado surađujemo s vladama, nevladinim organizacijama, usporedivim tvrtkama u našoj industriji i drugim dionicima te želimo pridonijeti njihovom daljnjem razvoju putem naših filantropskih inicijativa. Razumijemo važnost poboljšanja općeg društvenog blagostanja i potrebu ulaganja dijela vlastitog profita u lokalne zajednice u kojima poslujemo.

Možete li pobliže objasniti na što se odnosila inicijativa “Budi DOBRO. Budi CE.” i kako ste došli do toga da zaštitu mentalnog zdravlja stavite u prvi plan?

Cedevita je 2021.godine,  u doba pandemije i potresa, pokrenula edukativnu stranicu „Budi DOBRO. Budi CE.”, kako bi ljude svih generacija potaknula na brigu o vlastitom mentalnom zdravlju. Željeli smo potaknuti optimizam u vrijeme kad je on bio najpotrebniji. Tako je upravo optimizam, kao ključ očuvanja mentalnog zdravlja, prepoznalo i 77 % građana u sveobuhvatnom istraživanju o mentalnom zdravlju i optimizmu koje je Cedevita provela u suradnji s istraživačkom agencijom Ipsos. Nastavno na prethodno navedeno istraživanje, odlučni smo da Cedevita, uz suradnju s brojnim stručnim licima i udrugama, nastavi biti ´pokretač optimizma u društvu´ i to kroz osvještavanje i učenje o vrijednostima i snagama koje posjedujemo.

kampanje mentalno zdravlje

Kako je osmišljena kampanja “Budi TU. Budi CE.” i što njome poručujete javnosti?

U sklopu obilježavanja mjeseca borbe protiv raka dojke, Cedevita je 2022. godine pokrenula kampanju „Budi TU. Budi CE“ (u sklopu Budi DOBRO. Budi CE. edukativne platforme) te nastavila s istoimenom kampanjom i u listopadu 2023. godine. Htjeli smo osvijestiti javnost o izazovima s kojima se suočavaju oboljeli od raka dojke i njihovi bližnji te o tome kako im u tom procesu pružiti potrebnu podršku.

Tada je nastao i novi okus Cedevite, u simboličnoj pink boji?

U okviru kampanje smo na tržište plasirali i limitirano izdanje novog okusa Pink Grejp, u simboličnom ružičastom pakiranju od 200 grama, uz koje su svi imali priliku podržati rad udruge Europa Donna Hrvatske, a koja se svojim angažiranim humanitarnim djelovanjem bori protiv karcinoma dojke te brine o fizičkom i mentalnom zdravlju oboljelih.

kampanja

Postoje li još neke važne društveno-odgovorne inicijative koje želite spomenuti?

Korporativna aktivnost Atlantic Grupe „Dan vrijednosti“ u suradnji s robnom markom Cedevita poučio je zaposlenike kako se brinuti za planet Zemlju racionalnijim gospodarenjem energetskim resursima te je u okviru 1300 aktivnosti optimizacije i štednje prikupljeno 10 tisuća eura sredstava za farmu „Bašta može svašta“, a sredstva humanitarnog fonda iskoristila su se za izgradnju solarne elektrane koja služi za rad sustava za navodnjavanje voća i povrća koje udruga besplatno daje djeci oboljeloj od raka.

Atlantic Cedevita najveći dio svojih sponzorskih sredstava izdvaja za promicanje sportske kulture i podršku sportskim događanjima, kao i za košarkaške klubove Cedevita Junior i Cedevita Olimpija. Kompanija također podržava aktivnosti Crvenog križa, vatrogasnih društava, projekte podizanja zdravstvene svijesti (npr. Europa Donna) itd.

Iznimno smo ponosni na još jedan značajan projekt – našu Školu košarke – koji okuplja 18 škola s područja Zagreba i više od 650 najmlađih igrača, a uz to je i usko vezan naš ljetni kamp u Velom Lošinju. Naši ciljevi i model rada postavljeni su kao prioritet 2019. godine što je već rezultiralo time da su igrači iz našeg pogona nastavili karijeru u europskim klubovima, na američkim sveučilištima te nastupali za nacionalne reprezentacije

zaposlenici

Kao svaka društveno-odgovorna kompanije, puno ulažete i u svoje zaposlenike. Kako gradite njihovo zadovoljstvo u radnom kolektivu?

Rekla bih da bi jednostavan odgovor na vaše pitanje bio: sveobuhvatno. U Atlanticu redovito mjerimo angažiranost naših zaposlenika i kontinuirano bilježimo izuzetno dobre rezultate. Tako je 2023. angažiranost iznosila 87 posto, dok je prosjek najboljih svjetskih kompanija 84 posto. Ovo je rezultat sistemskog rada kroz godišnje radionice na kojima se zajedno sa zaposlenima utvrđuju akcijski planovi prilagođeni pojedinim odjelima, kao i mnoge druge aktivnosti za razvoj vještina, promoviranje zdrave navike, pružanje psihološke pomoći i edukacija, kao i interne funkcionalne akademije.

Kako vidite budućnost robne marke Cedevita?

Cedevita je poznata robna marka i kao takva nosi i dozu odgovornosti kako prema potrošačima i lokalnoj zajednici, tako i prema okolišu. Mi smo svjesni važnosti vlastitog utjecaja na promicanje društvene odgovornosti, stoga je jedna od ključnih budućih aktivnosti usmjerena na dodatni razvoj održivih rješenja s ciljem smanjenja negativnog utjecaja na okoliš.

Naš dugoročni strateški cilj jest generirati dodatnu vrijednost stavljanjem održivosti u prvi plan svoje strategije, poboljšanjem svog ekološkog otiska i brigom o potrošnji energije i vode. Želimo nastaviti biti pokretač optimizma u društvu, i što je najvažnije – osigurati bolje mjesto za buduće generacije u regiji.

PHOTOS BY: Atlantic Grupa / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.