Klimatske promjene sve više postaju izazov i za željeznički prijevoz pa tako austrijski mediji izvještavaju kako su u Austriji tijekom 2023., zbog teških vremenskih uvjeta, vlakovi zaustavljeni čak 1900 puta. Ovo nije samo problem u Austriji, već oluje, snijeg, lavine, poplave i požar svake godine na test stavljaju željeznički promet diljem cijele Europe.
Kako se željeznička industrija prilagođava zagrijavanju planeta?
Najveći problemi u željezničkom prometu zabilježeni su u Austriji, posebice zbog poplava i klizišta u Tirolu i Salzburgu. Također, porast temperature u alpskoj regiji dovodi do povećanja požara na nasipima i u šumama, deformacija tračnica zbog stresa uzrokovanog toplinom.
U Velikoj Britaniji iz Vlade su upozorili kako je nužno početi ulagati u obnovu infrastrukturu željeznice jer već sada obilne padaline, koje uzrokuju poplave i klizišta ugrožavaju prometovanje vlakovima. Network Rail, tvrtka, koja upravlja većinom željezničke infrastrukture u Velikoj Britaniji, na svojim je službenim stranicama upozorila da će češći i ekstremniji vremenski uvjeti uzrokovani klimatskim promjenama utjecati na vozne redove željeznice, ali i na sigurnost u nekim dijelovima zemlje
Toplinski valovi također su odgovorni za široko rasprostranjena otkazivanja vlakova, zbog deformacija tračnica i oštećenja nadzemnih električnih vodova. Željeznički kolosijeci su konstruirani da izdrže određeni raspon temperatura, ali mogu se deformirati u ekstremno vrućim uvjetima.
Neke zemlje počinju ulagati u željeznicu
Suočene s ovako ozbiljnim problemima, neke su europske države počele ozbiljno ulagati u infrastrukturu željeznice. U Austriji se nadzemni električni vodovi preuređuju kako bi se spriječilo pregrijavanje. Osim toga, tračnice se premazuju bijelom bojom kako bi bile otpornije na toplinu.
Rizična klizišta se nadziru, a više se obraća pozornost i na vremenske prognoze te se u skladu s tim organizira prometovanje.
U Velikoj Britaniji, više se troši na odvodnju, uvodi se i tehnologija za daljinsko praćenje temperature tračnica, Network Rail razvio je i novi softver za predviđanje iznenadnih oluja i pljuskova. Network Rail je također objavio da je odvojio 2,8 milijardi funti (3,2 milijarde eura) za prilagodbu željezničke infrastrukture u Velikoj Britaniji klimatskim promjenama u razdoblju od 2024. do 2029. godine.
U Europi je problem stara infrastruktura
Veliki dijelovi europske željezničke mreže i dalje ovise o infrastrukturi postavljenoj još u vrijeme izgradnje željeznice, a to je između 1850. i 1920. godine, pa se može reći da joj je na neki način prošao rok trajanja. Stoga, mnoge će europske zemlje trebati odvojiti velik dio financijskih sredstava za obnovu tračnica, ali i uvođenjem modernijih vlakova.
Željeznička industrija također usmjerava svoju pažnju na korijen problema i radi na smanjenju svog utjecaja na globalno zagrijavanje. Na primjer, talijanska tvrtka Hitachi Rail razvila je vlak koji radi na čak tri vrste pogona, odnosno može se napajati preko nadzemnih električnih vodova, preko dizelskog hibridnog motora ili preko baterije.
Također, moderni vlakovi, koji izlaze na tržište, testiraju se u posebno izgrađenoj klimatskoj komori koja simulira temperature od -50 do +40°C kako bi se osiguralo da mogu izdržati ekstremne vremenske uvjete koji nas očekuju u budućnosti.