Od svih zemalja članica Europske unije, jedino su Luksemburg i Malta osigurali svojim građanima besplatan javni gradski prijevoz.
Austrija, Njemačka i Mađarska jedine su države koje su uvele relativno povoljne karte čija dnevna cijena iznosi manje od tri eura. Paralelno, u najlošije ocijenjene države, uz Bugarsku, Norvešku i Grčku, spada i Hrvatska.
Rezultat je to nove Greenpeaceove analize kojom je rangirana dostupnost javnog prijevoza u 30 država članica EU i njihovim glavnim gradovima. Kako pokazuju objavljeni podaci, u većini njih usluga javnog prijevoza je jednostavno preskupa.
Kako stoje glavni gradovi?
Od glavnih gradova najlošije su ocijenjeni Pariz, Amsterdam, Dublin i London, budući da nude karte po cijeni iznad 2,25 eura po danu. Primjerice, u Amsterdamu cijena godišnje pretplatne karte iznosi čak 1.001 eura.
Spomenuta analiza pokazala je i da otprilike dvije trećine analiziranih zemalja uopće nije uvelo dugoročne karte za putovanja u cijeloj zemlji. Na taj način ne potiče se korištenje javnog prijevoza i smanjenje automobila na cestama.
Nadalje, u Greenpeaceovom izvještaju navode se i stope poreza na usluge javnog prijevoza, koje u prosjeku iznose 11 posto. Prema riječima istraživača koji su sudjelovali u izradi izvještaja, to je “previše u odnosu na druge osnovne usluge“.
Oporezujemo javni prijevoz po najvišoj stopi
Šest zemalja EU, uključujući Rumunjsku, Bugarsku, Estoniju, Slovačku, Hrvatsku i Mađarsku, oporezuju javni prijevoz po najvišoj stopi, a Mađarska ih predvodi sa stopom od čak 27 posto.
“Priuštivi javni prijevoz je neophodan, ali mnoge ga vlade država članica EU-a tretiraju kao luksuznu robu“, kazala je Lorelei Limousin iz Greenpeacea. Istaknula je pritom da su prekogranične zrakoplovne karte izuzete od PDV-a, kao i da je kerozin oslobođen oporezivanja.
“Ukidanje PDV-a na autobusne i željezničke karte jednostavan je način da se ljudi manje voze automobilima“, zaključak je analize, no Limousin tvrdi da je potrebno učiniti daleko više od toga.