12. 12. 2018., Zagreb - 

Photo: Danijel Berkovic/PIXSELL

JYSK: “Moramo osigurati da su naši proizvodi izrađeni s poštovanjem prema ljudima, životinjama i prirodi”

GREEN_300_listici_sredina

Intervju s komunikacijskom menadžericom

JYSK, međunarodni maloprodajni lanac skandinavskih korijena za opremanja interijera i eksterijera, ima za cilj integrirati ekološku održivost u svim relevantnim područjima svojeg djelovanja. Mnoge ciljeve je ispunio, a oni puno ambiciozniji tek slijede.

Kupcima je sve više stalo do ponašanja i utjecaja tvrtki prema okolišu, stoga su mnoge od njih postavile ambiciozne ekološke ciljeve kako bi povećale fokus na svoj ekološki otisak. To uključuje i JYSK koji će krenuti u održivijem smjeru u svim područjima poslovanja. U JYSKu su već poboljšali energetsku učinkovitost, smanjili količinu otpada, ukinuli PVC ambalažu, koriste reciklirane materijale ili one iz odgovornih izvora te rade na novim “zelenim” promjenama. Međutim, JYSK želi poduzeti veće korake kako bi postao ekološki odgovorniji, a rad s održivošću na svim razinama dio je trenutnog procesa poslovnog plana koji će potaknuti održive promjene i u godinama koje dolaze. Zvjezdana Novak, komunikacijska menadžerica JYSKa za Hrvatsku, Sloveniju, Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, za naš portal je otkrila više o odgovornom poslovanju tvrtke i koliko je ono danas važno. Što točno JYSK čini da bi doprinio održivom razvoju i na koje sve načine pomaže u zaštiti okoliša, pročitajte u intervjuu.

JYSK je tvrtka koja neprestano raste, a time raste i njezin utjecaj na svijet. S tom spoznajom, koliko je važno da se jedna takva tvrtka usredotoči na održivost?

Zbog naše značajne ekspanzije i rasta, imamo obavezu odgovornog ponašanja, kako prema prirodi tako i prema ljudima. Imamo obavezu biti primjer dobre prakse. Kako tvrtke rastu i imaju veće utjecaje na svijet (i pozitivne i negativne), postaje sve važnije usredotočiti se na održivost. Sve više tvrtki prepoznaje da je presudno ispuniti očekivanja po pitanju održivosti i biti ispred novog zakonodavstva.

Koje ste mehanizme uveli kako biste vodili računa o zaštiti okoliša, ali i zdravlju ljudi?

Rad na korporativnoj odgovornosti u JYSKu nije nov i već smo napravili puno sjajnih stvari. U vlastitom poslovanju fokusiramo se na poboljšanje energetske učinkovitosti, smanjenje otpada i razvoj asortimana održivijih proizvoda. Pri kraju smo transformacije ambalaže u održiviji dizajn. Postupno smo ukinuli PVC ambalažu, riješili se posljednjih komada EPS ambalaže od pjene i zamijenili ih alternativama koje se mogu reciklirati. Zanimljivo je da ako naručite u JYSKu proizvode putem webshopa, oni će vam biti dostavljeni u kutiji prilagođenoj veličini za vašu narudžbu, zahvaljujući Packsize tehnologiji koja se koristi u našim distribucijskim centrima tako da nema ostataka ambalaže. Dodatno, već dugi niz godina radimo s najvjerodostojnijim svjetskim eko-oznakama kako bismo osigurali da materijali od kojih su izrađeni naši proizvodi dolaze iz odgovornih izvora. Na primjer, danas je sav naš drveni vrtni namještaj certificiran FSC oznakom. Također smo vrlo usredotočeni na osiguravanje kemijske sigurnosti, koristeći OEKO-TEX za certificiranje tekstilnih proizvoda.

JYSK je izdao i izvještaj održivosti za 2020./2021. godinu. Ukratko, koja su najvažnija postignuća iz izvještaja?

Tako je, u siječnju 2021. JYSK je dovršio prvo izvješće koje pokazuje puni opseg naših emisija na temelju financijskih podataka, a cilj nam je kontinuirano smanjivati taj utjecaj. Imamo ambiciozan plan: do 2030. godine prepoloviti emisije stakleničkih plinova koji nastaju opskrbom električnom energijom i grijanjem trgovina, distribucijskih centara i ureda. Naporno radimo na povećavanju učinkovitosti naših objekata, prelasku na obnovljive izvore električne energije te na postupnom izbacivanju fosilnih goriva iz upotrebe. Također potičemo naše partnere u lancu opskrbe i transportu da nam se pridruže u naporima da do 2050. godine u svim aktivnostima postignemo nultu emisiju ugljika.

Koje ste ciljeve postavili za naredne godine? Na što će se JYSK posebno usredotočiti kada je u pitanju održivost?

Naš cilj je usredotočiti se na poduzimanje više od ravnopravnog udjela odgovornosti po pitanju klimatskih promjena, prodaju proizvoda izrađenih od ekološki prihvatljivih sirovina te smanjivanje količine ambalaže i recikliranje otpada. Naša odgovornost je tim veća budući da radimo na razvoju rješenja i tražimo poštivanje svih definiranih standarda, a da se pri tome ne dogode značajnija odstupanja u troškovima koji utječu na finalnu cijenu proizvoda. Preduvjet je da naši kupci dobiju bolja i održiva rješenja uz uvijek odlične cjenovne ponude na koje su navikli. Do 2025. godine svo drvo koje se koristi za proizvodnju JYSKovih proizvoda i ambalažu, kao i sav pamuk za tekstilne proizvode, certificirat će vodeće nevladine organizacije poput Forest Stewardship Council (FSC) i Better Cotton Initiative (BCI). To uključuje i recikliran pamuk i organski pamuk s certifikatom Global Organic Textile Standard (GOTS).

Koliko je teško te ciljeve i odgovornost uskladiti s uspješnim poslovanjem?

Ponekad zna biti izazovno budući da naša odgovornost obuhvaća niz područja, uključujući naše zaposlenike, ali i zaposlenike koji rade za naše dobavljače. Moramo osigurati da su naši proizvodi izrađeni s poštovanjem prema ljudima, životinjama i prirodi. Kako bismo bili sigurni da je to tako, osiguravamo to svojim članstvom u međunarodnim organizacijama u kojima je standard da nepristrani partneri posjećuju naše dobavljače i obavještavaju nas ako dobavljač slučajno ne ispunjava neki od naših zahtjeva. Predani smo tome jer zaista vjerujemo da se mogu postići navedeni ciljevi kao i uspješni financijski rezultati koje ostvarujemo iz godine u godinu.

Budući da ste proizvođač namještaja i kućnih dodataka, prosječan čovjek vaše napore najprije vidi u proizvodima koje nudite. Primjerice, stolice od recikliranih ribarskih mreža koje ste uveli u asortiman uoči Dana planeta Zemlje. Kakav ste feedback dobili od kupaca? Cijene li takve novitete?

Ovakvi proizvodi poput stolica koje ste spomenuli, tepiha od reciklirane kože ili proizvoda iz naše “Scandinavian sense” linije, poput ručnika od recikliranih plastičnih boca i pamuka, su nešto što naši kupci sve više prepoznaju i cijene. Svijest se mijenja velikom brzinom, a mi nastojimo uvijek biti korak ispred i ponuditi nešto novo. Primjerice, ovo proljeće imamo zanimljivost gdje su indonezijska tikovina od srušene kuće, stara štala i tradicionalne farmerske kutije za rižu reciklirane za novi vrtni namještaj. Na taj način upotreba reciklirane tikovine značajno doprinosi zaštiti svjetskih šuma budući da smanjuje količinu potražnje za novom sirovinom.

Možemo li uskoro očekivati više proizvoda od obnovljivih ili recikliranih materijala?

Broj proizvoda koji su u potpunosti ili djelomično izrađeni od recikliranih materijala povećava se na tjednoj bazi i kada smo u potrazi za novim proizvodima kao i novim suradnjama s dobavljačima, to je svakako nešto što nam je jedan od prioriteta. Prošli smo dug put u razvoju našeg tekstila, gdje imamo puno recikliranih proizvoda. S obzirom na to da smo mi stručnjak za kulturu spavanja, trenutno je jedno od naših fokus područja povećanje broja popluna i jastuka, punjenih vlaknima od recikliranih materijala.

Kroz prošlu godinu ste imali i nekoliko „zelenih“ akcija. Na koju ste najponosniji?

Osobno sam najponosnija na projekt “NE ŠTEDI NA ŠUMI” kojim smo obogatili Hrvatsku za 20.000 novih sadnica. On je pokrenut 2019. godine s ciljem pošumljavanja i obnove šumskih površina te da se potakne cjelokupna zajednica, ali i druge tvrtke na brigu o okolišu. Ovaj projekt je na neki način i “vraćanje duga prirodi”. Naime, sva sredstva od prodaje recikliranih vrećica ulažu se u kupnju sadnica. Odaziv JYSKovim akcijama uvijek je velik; pridružuju se sve generacije, od onih najmlađih do onih starijih, pa čak i njihovi četveronožni ljubimci- svi zajedno sa željom da napravimo nešto dobro. Krajem prošle godine predstavili smo i jedan novi projekt “JYSK za moj zeleni grad”, kojim angažmanom naših djelatnika u trgovinama pokrećemo promjene na razini lokalnih zajednica.

Održivo poslovanje nije samo odgovornost tvrtke nego i dobavljača i svih aktera u lancu proizvodnje i prodaje. Kako su oni usklađeni s vašim održivim ciljevima i naporima?

Kao maloprodajni lanac, utjecaji naših trgovina na okoliš prilično su mali u usporedbi s utjecajima iz našeg opskrbnog lanca. Stoga je angažiranje globalnih dobavljača i transportnih partnera zaista važno. Cilj nam je podržati dobavljače da ispune naše zahtjeve o održivosti bez stvaranja puno dodatnog posla ili povećanja troškova. Iako su ciljevi koje postavljamo ambiciozni, niti jedna od ovih promjena neće se dogoditi preko noći, tako da će biti dovoljno vremena za naše partnere da se tome prilagode kako bismo prešli na održivije materijale, proizvodne procese i mogućnosti prijevoza.

Na koji način potičete “održivo i zeleno” među svojim kupcima?

Osim što im nudimo mogućnost kupovine široke palete održivijih proizvoda, redovito ih uključujemo u naše “zelene” akcije i zero waste radionice u sklopu “JYSK life cluba”. Tako se nerijetko događa da nam se pridružuju u velikom broju građani volonteri posebice kada treba “zasukati rukave” ali i kroz akcije kojima kupnjom određenog proizvoda doniraju sredstva kako bi ozelenili opožarena područja.

Kako biste razuvjerili ljude koji tvrde da je održivost samo još jedan marketinški trend?

Trendovi su kratkog vijeka tako da održivost nikako ne možemo svrstati u tu kategoriju budući da je intenzivnije prisutna već zadnjih 20-tak godina. Rekla bih da nije riječ o trendu. Ovdje se radi o pametnoj kupovini koja je sinonim za dugotrajnost, savjesnu upotrebu i poslovne odluke koje se ne dogovaraju temeljeno isključivo na konzumerizmu. Ovdje se radi o održivom marketingu za nove generacije.

I za kraj, koje su vaše osobne održive navike? Iz vaše perspektive, koliko je važno privatno i intimno živjeti “održivo” ako se želite tome posvetiti i profesionalno?

Stava sam da ako sam ne vjeruješ i ne živiš u ono što radiš, nemoj se toga ni prihvaćati. Vjerujem da svatko od nas može krenuti živjeti održivije kroz male korake pa je tako slučaj i s mojom obitelji. Krenuli smo prije par godina s odvajanjem otpada, recikliranim komadima odjeće i platnenim torbama za kupovinu, a unazad dvije godine sadimo svoj eko vrt, pripremamo svoja prirodna sredstava za čišćenje, tjedne planove za kuhanje tako da smo značajno smanjili viškove hrane u hladnjaku. Ono što me posebno veseli su naši zero waste DIY projekti na kojima često zajedno radimo.

PHOTOS BY: Press JYSK / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.