Iako se sve više vodećih korporacija okreće ka održivosti, ulažući pri tom pozamašne iznose, zapošljavajući menadžere za održivost, tiskajući letke koji sadržavaju zelene poruke; to često postaje tek jedna od kvačica u ispunjavanju ESG ciljeva kompanije.
S druge pak strane, rijetke su tvrtke koje održivost zaista shvaćaju, koje su odavno prepoznale da je ključ promjene u pojedincu, znajući da ako samo jedan vijak nije na mjestu – stroj neće raditi kako treba. Među njima je i Kaufland koji vjeruje da različite pozicije u velikoj korporaciji mogu na jednak način utjecati na održivost cijele tvrtke, kroz rad s ambalažom, rad u menadžmentu pa sve do malih i većih popravaka u tvrtki.
Razgovarali smo, stoga, s njihovim zaposlenicima – Andrejom Ferk koja radi u Odjelu voća, povrća i cvijeća, gdje je zadužena za odabir asortimana i pregovore oko nabavnih cijena te Andrijom Kajtarom, specijalistom u odjelu Nabave s naglaskom na procese i sustave marketinga i akcijskog menadžmenta.
‘Održivost spaja vrijednosti društva’
Iako rade na potpuno različitim pozicijama, oboje vjeruju da održivost spaja vrijednosti društva, ali i tehnologiju i znanost i to svakodnevno implementiraju kroz različite zadatke u Kauflandu.
I dok Andreju najviše veseli ljepota koju rezano cvijeće i biljke mogu unijeti u život, Andriju motivira svakodnevno komuniciranje s ljudima. Pobornik je, kaže, pismene razmjene i dokumentiranja znanja, procesa, dogovora, ali najviše uživa u interakciji uživo, bilo da je riječ o svakodnevnim zadacima ili velikim i zahtjevnim projektima.
Razmišljati održivo nekima se može učiniti zahtjevno. Upitali smo ih, stoga, što je za njih održivost?
Andreja: Održivost je za mene odgovorno ponašanje prema prirodi, dakle svakodnevna briga oko prirodnih resursa tj. očuvanje čistoće vode, zdravo tlo te čist zrak, raznolikost šuma i divljih biljaka kao i životinjskih vrsta. Održivi razvoj ima za cilj povećanje kvalitete života koju mogu postići isključivo društveno odgovornim ponašanjem za zaštitu okoliša, a to činim kroz razne modele.
Andrija: Održivost mi je važna jer spaja vrijednosti društva, znanost i tehnologiju u očuvanju i poboljšanju vrijednosti koje danas živimo i istovremeno podržava inovacije za bolje i zdravije sutra. Tema je to o kojoj možemo učiti i koju možemo provoditi neovisno o dobi, spolu, iskustvu, mjestu stanovanja. Sigurno u nekom rangiranju održivosti nisam u vrhu, ali i mali koraci su važni – ne troši više no što je potrebno, ponovno koristi što možeš, recikliraj, ugasi klimu i svjetlo, prenesi što znaš.
Na koje se sve načine susrećete s temom održivosti na poslu?
Andreja: Susrećem se svaki dan s tom temom. Moj je posao vezan uz dobavljače/proizvođače. U Kauflandu radimo dugi niz godina s istim dobavljačima baš iz razloga kako bismo svojim kupcima osigurali kvalitetne proizvode, zdrave za ljude i okoliš. A to postižemo smanjenjem upotrebe pesticida i drugih kemijskih sredstava prilikom proizvodnje, naravno u suradnji s našim dobavljačima. U sklopu projekta REset Plastic, crne teglice i podloške za biljke zamijenili smo ambalažom koja se lakše može reciklirati. Osim toga, prilikom sklapanja ugovora o suradnji s novim dobavljačima, vodim brigu o tome da novi dobavljač ima potrebne međunarodno priznate certifikate. Naime, osim međunarodnih certifikata postoje i Kauflandovi interni standardi, stroži od zakonskih minimalnih uvjeta.
Andrija: Unutar odjela Procesni menadžment kontinuirano radimo na provođenju projekata odnosno implementaciji novih procesa i sistemskih rješenja koja kao rezultat imaju optimalizaciju resursa te automatizaciju i digitalizaciju procesa. Održivost ne bih povezao isključivo uz uštedu energije ili papira za ispis, nego i kroz služenje tehnologijama i inovacijama koji podupiru daljnji razvoj poslovanja uz što manji porast potrošnje resursa.
Što mislite na koji način Kaufland može pozitivno djelovati na okoliš i tako napraviti promjene?
Andreja: Kaufland svakodnevno poduzima korake i djeluje u svrhu održavanja zdravlja, kako nas djelatnika tako i naših kupaca. Također vodi projekte za zaštitu prirode i ugroženih vrsta te
sam na to posebno ponosna.
Andrija: Veseli me vidjeti u kojoj mjeri već sada Kaufland kao društveno odgovorno poduzeće djeluje prema svojim zaposlenicima, kupcima i zajednici u cijelosti. Od izgradnje,
održivog asortimana, doniranja hrane, odgovornih i višekratnih vrećica do volonterskih akcija, edukacije zaposlenika i zdravih dana, Kaufland škole voća i povrća, sponzoriranja Unicefove Mliječne staze. Veseli me vidjeti što nam još sve u budućnosti dolazi
Svjesni ste pojma održivosti u svom radnom okruženju, no što je s Vašim slobodnim vremenom? Jeste li možda uključeni u neke održive projekte?
Andreja: U svoje slobodno vrijeme svakodnevno sam uključena u očuvanje prirode, ne koristim već dugi niz godina PVC vrećice, u nabavku idem s cekerom. Uključujem se u radionice pletenja cekera s ciljem da se jedna stara tradicija nikad ne zaboravi te prenese na nove naraštaje.
Brinem za okoliš zgrade u kojoj živim te sam također posadila cvijeće. Nabavljam hranu od malih lokalnih proizvođača i ne bacam je, razvrstavam otpad, koristim prirodne proizvode za njegu tijela. Nastojim što više vremena provesti u prirodi, posjećujem naše nacionalne parkove te parkove prirode u kojima posebnu pažnju posvećujem očuvanju rijetkih biljnih vrsta. Moja terasa, prepuna cvijeća i biljaka, moja je oaza, biljke tretiram ekološkim sredstvima za suzbijanje nametnika (npr. uši) te tako pčele i ostali kukci koji oprašuju moje biljke, ostaju zdravi!
Andrija: Rado se prijavljujem na održive i volonterske akcije koje Kaufland organizira ili u kojima sudjeluje – čišćenje okoliša, prikupljanje sredstava za djecu i mlade (Unicefova Mliječna staza, ove godine moja četvrta uzastopna), pomoć potrebitima (Hrvatski Crveni križ). U privatnom angažmanu, održivost živim kroz volontiranje – još u Đakovu na Državnoj ergeli lipicanaca kroz timarenje te dresurne i preponske treninge s konjima te kroz posjete staračkom domu i druženje s korisnicima i volontiranje u kuhinji. U Zagrebu povremeno, koliko mi vrijeme dopusti, sudjelujem u akcijama čišćenja okoliša, a primarno slobodno vrijeme koristim kao volonter u Zoološkom vrtu grada Zagreba gdje okoliš održavam čistim, a zajedno s timariteljima, životinje sitima.
*Sadržaj je nastao u suradnji s Kauflandom.