U Zagrebu se otvorio novi zero-waste coffee shop koji morate posjetiti!

GREEN_300_listici_sredina

Spoj coffee i refill shopa

Iako se u zadnje vrijeme u Zagrebu sve češće otvaraju nova mjesta, ovaj coffee shop nije sličan niti jednome, već je zapravo vrlo jedinstven. Radi se o zero waste caffe baru gdje je održivost na prvom mjestu, a kava na drugom.

Pored mnoštva kafića u našem divnom glavnom gradu, teško bi bilo naći jedan koji zaista brine o održivosti, o svom otpadu, procesu nabave i o ponudi koja ne šteti nikome. Vrlo je lako odbaciti pojam održivosti u ugostiteljstvu jer je “kod nas to nemoguće”, zbog čega nas je jako razveselilo čuti da se baš jedan takav caffe bar upravo otvorio. Filteraj je mjesto gdje možete pronaći zdrave napitke i veganska jela, ali i kupiti homemade ili zero-waste proizvode. Kako bismo saznali sve o ovom novom mjestu, porazgovarali smo s vlasnicom Lori Brnčić o tome kako je došla na ovu ideju, koliko je bilo teško, što sve rade da budu održivi i koji su im daljnji planovi.

Prije svega, možete li nam se malo bolje predstaviti?

Ja sam Lori, žena u svojim 30-ima, iz Kastva, ali živim u Zagrebu već sedam godina. Poprilično se cijeli svoj radni vijek bavim turizmom i ugostiteljstvom, ali to nije bilo kao što nažalost biva većini slučajno, već sam oduvijek htjela biti dio ove industrije te sam za turizam tako završila i srednju školu i fakultet. Tijekom tih godina školovanja sam radila, isprobala mnoge sektore industrije i nekako sam se s godinama najviše pronašla u kavi.

Kako ste došla na ideju Filteraja i zašto baš to ime?

Nakon godina želje za svojim lokalom, finalna motivacija, odnosno Filteraj je nastao iz potrebe i želje za minimiziranjem osobnog otpada, želje za boljim rješenjima i želje za proizvodima bez ambalaže. To su opcije koje trenutno nisu široko dostupne na hrvatskom tržištu, a sve su češći oblik poslovanja u razvijenim državama. Cilj je bilo stvoriti rješenje za sve željne smanjenja svojih troškova i otpada, uz zadržavanje kvalitete proizvoda koji se koriste, bili privatni ili poslovni korisnik. Ali kako sam ugostitelj, htjela sam ostvariti taj cilj uz pomoć sektora koji najbolje poznajem. Coffee shopovi su najčešće mjesto naše komfor zone, gdje dolazimo i po svoju dozu kofeina, ali i često po dnevnu dozu razgovora i razmjena ideja. Uglavnom je to svakako setting gdje mislim da ćemo puno bolje komunicirati nove ideje i malo drugačije proizvode.

Sam naziv FILTERAJ ukazuje na dualnost brenda (coffee shopa i refill shopa) te u svom nazivu sadrži spoj riječi (re)FILL i FILTER spojenih u imaginarnu hrvatsku inačicu te riječi. ReFILL ukazuje na to da se radi o dućanu s proizvodima bez ambalaže, odnosno proizvodima koji se pune u vlastitu ambalažu, a FILTER ukazuje na kavni dio poslovanja odnosno da je u objektu moguće dobiti kavu (koja se može pripremati i u filter načinima pripreme) i slične napitke.

U Hrvatskoj je još uvijek dosta teško biti zero-waste kada su u pitanju barovi i kafići. Kako ste vi to postigli? Koliko je bilo teško i što je zapravo sve zero-waste u Filteraju?

Svakako nije odmoglo da tako godinama već živim i da sam kroz godine privatno testirala i koristila razne nove proizvode koji usmjeravaju život u tom smjeru. Naravno, potpuni zero-waste je jako teško postići kao poslovni subjekt, ali da možemo jako smanjiti svoj otpad, možemo. Što smo mi po tom pitanju radili je malo poduža lista, ali evo za početak: to go ambalaža je kompostabilna, otpad odvajam (u planu je mali komposter nabaviti ubrzo), sredstva za čišćenje su bio i kupujemo ih u krutom stanju, ne koristimo papirnate ručnike, kako u WC-ima, tako ni u šanku. Biljna mlijeka sami izrađujemo kako bi se izbjeglo more tetrapaka, te sve namirnice kupujemo u rinfuznim većim pakiranjima, povratnim ambalažama ili reciklabilnim pakiranjima (samo dvije stvari dolaze u toj varijanti, kombucha i za početak pivo, ali i to će kada se malo uhodamo prijeći na točeno u povratnim bačvama) i još puno toga. Kroz kojih šest mjeseci nam stiže i refill aparat u sklopu kojeg će se moći kupiti tekućine u rinfuznoj varijanti, ne samo za kućanske potrebe, već i prehrambene poput ulja, octeva i soja sosa. Tome se jako jako veselimo.

Kako ste se odlučila na to da sve u ponudi bude plant based? Što biste iz ponude istaknuli?

To je moram priznati bila najosobnija odluka. Osobno isto sam na plant based prehrani već tri godine, krenulo je iz zdravstvenih razloga i potrebe, a kasnije kako smo se sve više u kući uhodavali u takvu prehranu, to sam više primjećivala koliko mi je zanimljivija i finija prehrana. Tako da smo odlučili puno toga i primijeniti ovdje te se nadamo da ćete uživati u tome koliko i mi. Ponudu smo zadržali jako fokusiranom, s ciljem da velika većina bude baš specifična i “naša”, ali istaknula bih svakako naša biljna mlijeka, koja možete popiti i ovdje, ali i ponijeti za doma. U ponudi imamo bademovo, zobeno i cococash varijantu (kokos/indijski oraščići). Uz biljna mlijeka i specialty kavice, potrudili smo se i da hrana i osvježenja budu jako zanimljiva, ali tu sam se obratila iskusnijima od mene, tako da su osvježavajuće homemade sode s okusima i ledeni čajevi u potpisu Peaches & Cream bara, slatki ljetni zagrizi od Žlice Šećera i zanimljivi plant based sendviči od susjednog #weare50.

Imate li još kakve nadolazeće planove vezane za održivost poslovanja?

Naravno, ovo nam je samo početak. Rekla bih da smo sada na 20% onog što želimo i možemo biti, ali mladi smo, odrasti ćemo. Za neke stvari nam je ipak malo više vremena potrebno, ali i financija, ali kroz vrijeme ćemo uspostaviti prodajni dio, pa će ubrzo i na police u našem shopu doći i mnogo proizvoda s kojima si možemo život učiniti efikasnijim i lakšim, a samim time i boljim. Sve te proizvode i sami koristimo dugo te ćemo drage volje podijeliti naša iskustva jer vjerujemo da mnogi zaziru od pojmova poput “zero-waste”, “plant based” i slično, jer ih možda asocira na restriktivnost, dok zapravo stvarno nije. Kao što sam i napomenula, kroz kojih šest mjeseci nam stiže refill automat za kupovinu tekućina bez pakiranja, što nam je najveća planirana investicija u prvoj godini. Dok to ne dođe, truditi ćemo se i uz radionice i evente isto potaknuti malo više razgovora o novitetima i mogućnostima koje imamo sada dostupne, jer prije par godina svakako nisu bile.

Primjećujete li da kultura plant based prehrane i pića postaje sve popularnija i kod nas?

Primjećujem, kako ne, kad se poveselim svakom novom mjestu i opciji. Mislim da je ponuda kako u ugostiteljskim objektima, pa tako i u trgovinama, i više nego duplo raznolikija nego što je bila prije godinu dana. To je divno vidjeti jer znači da potražnje ima.

Imate li kakav savjet za poduzetnike koji razmišljaju o tome budu održiviji pa čak i zero-waste, ali ne znaju kako i gdje početi?

Imam ih puno, u pripremi su nam i radionice za poduzetnike gdje ćemo sve naučeno podijeliti sa svima, ali do tada jedno glavno je svakako da se ne boje pitati sve dobavljače sva pitanja koja ih zanimaju.

Prije nekoliko dana Filteraj je i službeno otvorio svoja vrata, a možete ga pronaći na lokaciji Vlaška 10 u Zagrebu.

PHOTOS BY: Filteraj / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.