Stanovnici španjolskog grada Pontevedra žive urbanu bajku u svakom smislu te riječi. Ovaj grad s više od 80,000 stanovnika prakticira već godinama nešto, što mnogi danas tek pokušavaju sprovesti u praksu. Naime, tamo je od 1999. godine na vlasti gradonačelnik Miguel Anxo Fernández Lores koji je uspio zabraniti kretanje i korištenje automobila u strogom centru grada, vodeći se filozofijom kako činjenica da netko ima automobil je potpuno njegova stvar, no to mu ne daje pravo da njime opstruira javni prostor.
Pozitivne promjene
Centar ovog grada prepoznatljiv je po srednjovjekovnoj jezgri, divnoj arhitekturi i kamenim ulicama, popločen je granitnim pločama i tamošnji stanovnici, ali i turisti mogu ga obići pješice ili eventualno biciklom. Ono što u drugim gradovima glavni zvuk čine zvuci automobila, motora i prometne gužve, u Pontevedri to su ptice, žamor prolaznika i bicikala.
Nakon što je godinama ovaj grad stagnirao, a nekoć je njegov centar bio zakrčen prometom, danas je javni prostor namijenjen stanovništvu koji nesmetano može šetati gradom u kojem automobila gotovo da i nema. I što je to dobro donijelo gradu? Pa štošta. Naime, otkako je na vlasti ovaj gradonačelnik koji potencira zelenu filozofiju u gradu, emisije ugljikovog dioksida smanjene su za 70 posto, porastao je broj stanovnika za 12 tisuća.
Nadalje, otvorena su nova parkirališta i podzemne garaže na periferiji grada gdje stanovnici mogu koristiti svoje automobile s ograničenom brzinom od 30 kilometara na sat, a semafori su zamijenjeni kružnim tokovima. Na taj su način smanjili broj žrtava u prometnim nesrećama, te je tako broj mrtvih s 30 od 1996. do 2006. godine, spalo na samo tri smrtna slučaja, s tim da je posljednja žrtva iz 2009. godine.
Javne površine vratili stanovnicima
U ovom gradu nećete naći ni šoping centre čiju je gradnju također zabranio gradonačelnik, a takva odluka pomogla je malim tvrtkama koje su uspjele egzistirati unatoč ekonomskoj krizi u Španjolskoj. “Povijesni centar grada bio je mrtav. Bilo je mnogo droge, previše automobila, cenar je bio marginaliziran. Grad je propadao, bio je zagađen i bilo je mnogo prometnih nesreća. Grad je stagnirao. Tko god da je imao priliku, napustio ga je. Isprva smo mislili da treba poboljšati zakone vezane za prometovanje, ali nismo mogli naći održivo rješenje. Umjesto toga, odlučili smo vratiti javne površine stanovnicima grada i na taj se način riješiti automobila”, istaknuo je Lores za strane medije jednom prilikom.
Postoje, naravno, neka pravila funkcioniranja ovog novog modela mobilnosti pa tamo vrijedi prometovanje u iznimnim slučajevima; naime, ako neko želi imati vjenčanje u car-free zoni, mladenci mogu doći autom, ali svi ostali pješače; jednako vrijedi i za sahrane. Također, transport i kurirske službe imaju jutarnji i popodnevni raspored dostave u pješačke zone; kroz centar Pontevedre je moguće proći automobilom samo ako se koriste službene ulazne i izlazne točke, a policija gotovo uvijek nadgleda centar grada. Nekolicina stanovništva negoduje takvim gradskim pravilima, ali svjež zrak i život bez prometne gužve nešto je na što bi mnogi u drugim gradovima odmah pristali.