denys-nevozhai-Zeu57mprpaI-unsplash

U Los Angelesu se testira ‘plastični asfalt’ koji omogućuje recikliranje cesta

GREEN_300_listici_sredina

Čvršće i održivije

Miješanjem recikliranih plastičnih boca sa "sažvakanim" asfaltom obnavlja cestu bez dodavanja novog asfalta i čini je izdržljivijom od klasičnih materijala.

Ulica u centru Los Angelesa uskoro će biti asfaltirana, ali cesta neće biti sasvim standardna asfaltna cesta na koju smo svi u većini dijelova svijeta navikli navikli, već će umjesto toga cesta biti prekrivena materijalom napravljenim, dijelom, od recikliranih plastičnih boca. Plastika je ključna u novom procesu za asfaltiranje ulica. Ova plastična cesta bit će prva takva u svijetu, grad će moći samljeti postojeću cestu i potpuno je reciklirati na mjestu, koristeći plastiku kako bi zapravo kolnik učinio jačim nego što je bio prije. “Nova sintetička veziva transformirat će globalno tržište izgradnje ili sanacije cesta i omogućit će stopostotno recikliranje cesta”, tvrdi za strane medije Sean Weaver, predsjednik TechniSoil Industriala, tvrtke koja je dizajnirala ovu novu tehniku asfaltiranja. “To je oduvijek bio sveti gral tržišta cestogradnje, već se godinama pitamo možete li se reciklirati 100% gornje površine ceste, izmrviti je, zdrobiti i vratiti natrag, i učiniti da bude izdržljiva kao izvorni vrući mješoviti asfalt?!”, dodaje Weaver.

Posljednjih nekoliko godina tvrtka je provela razvijajući novi sustav, koji koristi recikliranu PET plastiku, materijal koji se koristi u plastičnim bocama za vodu, kako bi zamijenio bitumen, talog koji je ostao od rafiniranja nafte koji se koristi za držanje asfalta zajedno. Sustav koristi stroj koji se zove “reciklažni vlak” koji melje gornjih nekoliko centimetara ulice, šalje materijal u jedinicu u stražnjem dijelu koja drobi asfalt do određene veličine, a zatim ga miješa s tekućom plastikom. “To je u osnovi jedan kontinuirani proces, gdje vlak gloda cestu, a onda gotova cesta izlazi na stražnji kraj”, kaže Weaver.

Kako tvrde, osnovna oprema za recikliranje već je postojala, ali u prošlosti je bilo moguće reciklirati samo donje slojeve ceste, a ne gornju površinu, jer je recikliranjem materijal gubio snagu. No, korištenje plastike čini cestu još čvršćom nego što je bila u početku. U laboratorijskim testovima, tvrtka je izračunala da njezine ceste mogu trajati osam do 13 puta dulje od standardne ceste. Proces je također bolji za okoliš jer ponovno koristi materijale. Ako pogledate ukupni ugljični otisak izrade ceste, Weaver kaže, postoji smanjenje emisija za 90% ako je reciklirate na ovaj način umjesto da obnavljate na uobičajen način, zbog ponovne upotrebe materijala i činjenice da se proces može dogoditi na visokim temperaturama. “Uz tradicionalnu cestu, za svaku jednu milju trake, morate izrezati otpad u vrijednosti od 42 kamiona i odvoziti ga, te dovesti 42 nova kamiona novog vrućeg miješanog asfalta”, objašnjava.

To je također način da se iskoristi obilje plastičnog otpada. “Imamo ogromnu količinu polietilenske plastike vani s kojom nemamo pojma što bismo s njom sada kada je Kina ne uzima, a imamo krajnju namjenu za to”, ističe Weaver. Iako već postoji tvrtka sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu koja također počinje koristiti recikliranu plastiku kao vezivo na novopopločanim cestama, TechniSoilov proces je jedinstven po tome što reciklira i sam asfalt. U nekim slučajevima ovakvo asfaltiranje može koštati manje od tradicionalnog asfaltiranja cesta, a budući da će i cesta trajati dulje, gradovi će dugoročno uštedjeti još više novca. Nakon što grad LA testira materijal na dva dijela kolnika u ovom pilot projektu koji će trajati godinu ili dvije proučavanja, ovakve ceste mogle bi se proširiti i na ceste na kojima se često prometuje, uključujući ulice pune kamiona koje vode od luka Los Angelesa. TechniSoil, koji je testirao proces u svim klimatskim uvjetima, također se planira proširiti i na druge gradove u svijetu.

PHOTOS BY: Unsplash, Facebook / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.