Pariz se sve više okreće održivom prijevozu i transformaciji svojih ulica kako bi ih učinio pristupačnijima pješacima i biciklistima. Inicijative poput velikih piknika i dana bez automobila postaju uobičajena pojava, dok nove biciklističke staze osvježavaju lice grada. Anne Hidalgo, gradonačelnica Pariza, već godinama promovira ovu viziju grada. Od 2015. godine, kada je uvela godišnji dan bez automobila, grad se sve više okreće zelenim inicijativama. Događajem koji nam se približava, Olimpijskim igrama u Parizu, grad želi pokazati svijetu kako se može živjeti i održavati velike događaje na ekološki prihvatljiv način.
Najveći piknik na najljepšoj aveniji svijeta!
Jedan od najnovijih događaja koji promoviraju pješačenje ili vožnju bicikla bio je veliki piknik „Le grand pique-nique des Champs“ na Elizejskim poljanama 26. svibnja, na kojem su sudjelovale tisuće Parižana. Ovaj piknik omogućio je ljudima da se opuste na cesti kojom obično voze bicikl do posla, izbjegavajući automobile i turiste opsjednute selfijima.
Quelle ambiance! L’événement de l’année le grand pique-nique des champs Élysées. Bravo à l’équipe organisatrice👏👏👏@AvChampsElysees@MA_Jamet@Paris#LaFrance🇫🇷💙🤍❤️ pic.twitter.com/mt55NliDBQ
— Sanaa Moubtassim (@S_MOUBTASSIM) May 26, 2024
Biciklistička revolucija
Pariz se sada može pohvaliti s više od 1.300 kilometara biciklističkih staza, od kojih je 500 kilometara postavljeno između 2014. i 2020. godine. Dodano je 30 kilometara novih staza za Olimpijske igre, omogućujući biciklistima siguran i brz način kretanja kroz grad. Komunikacija je ključna, kako kaže glasnogovornik tima zamjenika gradonačelnika Emmanuela Grégoirea. “Najbolji način da objasnimo ljudima je pokazati da im ne otežavamo život,” rekao je. Vožnja automobilom u Parizu zahtijeva puno strpljenja, dok je vožnja biciklom brza i sigurna, zahvaljujući sve većem broju biciklističkih staza.
Pješačke zone i zeleni prostori
Pariz je uvijek bio grad idealan za hodanje, ali posljednjih godina pješacima je dodijeljeno još više prostora. Ulice uz obalu Sene, kao što su lijeva i desna obala, zatvorene su za promet 2013. i 2016. godine. Place de la Nation, nekada kružni tok s osam traka, sada je vrt gdje se djeca mogu igrati i učiti voziti bicikl. Place de Bastille, važan prostor za javna okupljanja i prosvjede, također je očišćen za pješake. Osim dana bez automobila jednom godišnje, program Paris Respire zatvara dijelove glavnog grada za motorni promet jednu nedjelju u mjesecu.
Zabrana SUV-ova
Pariz se također obračunava s vozilima koja najaviše zagađuju okoliš. Parižani su u veljači glasali za trostruko povećanje parkirnih naknada za vozače SUV-ova izvan grada.
Stvaranje urbanih šuma
Još jedan važan projekt je transformacija Place de Catalogne blizu Gare Montparnasse u prvu „urbanu šumu“ Pariza s 478 novih stabala i velikim travnatim područjem za druženje na otvorenom. Grad također ulaže u više od 400.000 četvornih metara novih zelenih površina do 2026. godine, s posebnim naglaskom na ulice oko škola koje su prilagođene višim temperaturama uzrokovanim klimatskim promjenama.
Grad „15 Minuta“
Model grada „15 minuta“, gdje ljudi žive unutar pješačke ili biciklističke udaljenosti od svega što im treba, prihvaćen je u Parizu prije nekoliko godina. Novi urbanistički planovi obvezuju vlasnike zgrada da osiguraju mješavinu trgovina, stanova i ureda na prizemlju svojih zgrada.
Olimpijske igre također naglašavaju ovaj koncept blizine, s događajima koji se održavaju u središnjem dijelu grada i 26 fan zona raspoređenih po okruzima. Grad želi iskoristiti Olimpijske igre kako bi ubrzao transformaciju Pariza u zeleniji i održiviji grad.