Radnici šalju poruke upomoć na etiketama odjeće poznatog fast fashion brenda?

GREEN_300_listici_sredina

Mnogi pozivaju na bojkot

Fast fashion gigant Shein proizvodi odjeću alarmantnom brzinom i po sablasno niskim cijenama, zahvaljujući tvrtki koja angažira radnu snagu u inozemstvu, zaobilazeći etičke i ekološke brige, a kupci ostaju u neznanju o nepravednim tvorničkim politikama brenda. Međutim, u posljednje vrijeme kupci su sve zabrinutiji zbog navodnog prisilnog rada u Sheinu, budući da internetom kruže fotografije navodnih Sheinovih etiketa s porukom "pomozi mi" i drugim pozivima upomoć.

Mnogi se ovih dana pitaju jesu li jezive poruke na etiketama i pakiranju poznatog modnog diva uistinu stvarne. Naime, zabrinutost za radnicima koji šivaju Sheinovu odjeću je porasla nakon što su brojni kreatori na TikToku objavili videozapise u kojima su prikazali navodne etikete i pakiranja s uznemiravajućim porukama za koje se pretpostavlja da su ih napisali radnici u tvornicama odjeće.

Jedan TikTok objavljen krajem svibnja 2022. ima više od 6,5 milijuna lajkova i prikazuje papirić s porukom “help me plz”, poštansku naljepnicu s otisnutim “HELP ME” i rukom napisanu bilješku na kojoj piše “SOS! SOS! SOS!”.  Jedan TikTok video također prikazuje etiketu na kojoj se netko žali da ga boli zub, a na dijelu gdje su upute za održavanje odjeće također piše da nekome treba pomoć. Osim toga, internetom kruži fotografija etikete koja uključuje izraz “trebam vašu pomoć”, usred teksta u kojem se kupcima savjetuje kako oprati odjevni predmet.

@nohroe15

They need help. #stopfastfashion #boycott #fypシ #fyp

♬ Originalton – ᥫ᭡

Kreator koji stoji iza TikToka koji je pokrenuo cijelu priču, nohroe15, uputio je poziv na bojkot Sheina i drugih brendova brze mode, a drugi kreator, bmekween, objavio je video u kojem podržava ovu ideju i moli pratitelje da učine isto. “Mislim da ljudi ne razumiju kapacitet kojim Shein zapravo proizvodi i koliko više proizvode od drugih brendova brze mode”, izjavila je TikTokerica bmekween. Koristeći podatke iz Business of Fashion, otkrila je da Shein proizvodi oko 20 puta veću količinu nove odjeće od Boohooa, još jednog popularnog brenda brze mode.

@bmekween

#stitch with @nohroe15 even if you chose another fast fashion brand, it would still be doing less harm than shein #shoppinghauls

♬ original sound – Bmekween

Shein je odogovorio na ove optužbe, tvrdeći da videozapisi “sadrže zavaravajuće i lažne informacije” o brendu. “Želimo vrlo jasno dati do znanja da pitanja lanca opskrbe shvaćamo ozbiljno. Naš strogi Kodeks ponašanja zabranjuje dobavljačima korištenje dječjeg ili prisilnog rada i ne toleriramo nepoštivanje”, rekli su iz Sheina i tvrde da je svaka etiketa iz videozapisa zapravo od drugih tvrtki. Na primjer, poruka “help me plz” zapravo je bila iz paketa koji je žena primila s Filipina 2015., kao što se vidi u izvješću koje je u to vrijeme na YouTubeu objavio WXYZ 7 Action News. Shein tvrdi i da je poruka “trebam vašu pomoć” na etiketi jednostavno loše sročen dio poruke potrošaču o pranju odjevnog predmeta.

Dakle, iako se čini da radnici Sheinove tvornice nisu odgovorni ni za jednu od ovih poruka, kako Shein tvrdi, to ne oslobađa Sheina njegove odgovornosti da zaštiti svoje radnike. Osim toga, sve te poruke na etiketama najvjerojatnije jesu napisali neki radnici u tvornicama odjeće, što je svakako razlog za brigu.  Unatoč tvrdnjama koje je Shein iznio, nema dokaza da je tvrtka zapravo transparentna u svom lancu opskrbe ili da provodi pravila u skladu sa svojim Kodeksom ponašanja za dobavljače, koji bi trebali zabraniti tvornicama korištenje prisilnog i dječjeg rad.

Sva Sheinova odjeća proizvodi se u Kini, kako piše na službenoj web stranici, gdje su prisilni, maloljetni i nedovoljno plaćeni rad uobičajeni, a tvornice su često neregulirane. Pronalaženje radne snage u Kinu je način na koji tvrtke poput Sheina mogu prodavati odjeću po tako niskim cijenama. Da Shein doista nema što skrivati u svojim tvornicama, brend bi dijelio transparentnije informacije o svom opskrbnom lancu, poštenoj politici rada, pa čak i fotografije svojih tvornica i radnika.

Nedavno je izvješće pokazalo da je brend brze mode Fashion Nova, jedan od Sheinovih konkurenata, 2019. koristio nedovoljno plaćenu radnu snagu u tvornicama u Los Angelesu, unatoč zakonima o plaćama. Neki krojači bili su plaćeni samo 2,77 dolara na sat, što je manje od 20 kuna, daleko ispod minimalne plaće. I dalje je veliki misterij koliko Shein plača svoje radnike. Ova tvrtka itekako ima dovoljno novaca za pošteno platiti radnike.

Naime, samo 2020. godine Shein je zaradio gotovo 10 milijardi dolara, a prema nedavnom članku Bloomberga, Sheinova vrijednost je otprilike 100 milijardi dolara kao rezultat ulaganja. Shein svoju stvarnu vrijednost ne planira učiniti dostupnom javnosti, ali ako tvrtka dosegne tu vrijednost od 100 milijardi dolara, bila bi treći najvrjedniji startup na svijetu, odmah iza ByteDance Ltd. koja je TikTokova matična tvrtka i SpaceX-a. Osim toga, nakon posljednje runde financiranja, tvrtka vjerojatno vrijedi više od H&M-a i Zare zajedno.

Shein skriva i ​​detaljne informacije o svom ugljičnom otisku i upotrebi opasnih kemikalija, ali prema izvješću o održivosti, Shein kaže da će uskoro objaviti proračun emisija stakleničkih plinova iako ne navodi točno kada. U izvješću piše da tvrtka još uvijek razmišlja o tome kako koristiti više obnovljive energije u svom opskrbnom lancu. Osim smanjenju emisija, tvrtka tvrdi da je predana i smanjenju otpada, ali ne navodi detalje kako nastoji smanjiti taj otpad.

Zanimljivo je i što Shein ističe da polako prelazi na korištenje održivijih materijala i da promiče proizvodnju malih serija novih proizvoda kako bi se “osiguralo da nema rasipanja sirovina”, iako tvrtka priznaje da se bavi masovnom proizvodnjom popularnih artikala. Shein proizvodi milijune komada godišnje, zbog čega se sve izjave o maloserijskoj proizvodnji čine neiskrenim. Opet, ove prakse zvuče sjajno, ali nedostatak istinske transparentnosti ostavlja prostora za pitanje što te izjave zapravo znače.

Na primjer, Shein navodi da prilikom odabira materijala “čini sve od sebe da nabavi recikliranu tkaninu, kao što je reciklirani poliester.” Od 52.000 haljina koje su trenutno navedene na stranici, samo 64 su navodno izrađene od recikliranog poliestera. S cijenama koje počinju od 4 dolara za ove opcije (u usporedbi s opcijama održivih brendova koje su rijetko ispod 50 dolara), teško je reći koliko su te opcije zapravo ekološki prihvatljive. Tvrtka također planira objaviti cilj stvaranja nula otpada do kraja 2022. i kaže da polako počinje sudjelovati u kružnijem gospodarstvu donirajući odjeću i obuću organizacijama i preusmjeravanjem s odlagališta otpada.

Postoji toliko puno alternativa umjesto podržavanja brze mode, kao što je kupnja rabljene odjeće, kupnja od održivih malih modnih brendova i jednostavno nošenje odjeće koju već imate. Što više ljudi proziva brzu modu zbog njezine neetičke prakse, veća je šansa da će industrija zapravo napraviti promjene.

PHOTOS BY: Instagram; Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.