99042529_10158159593704178_7861796369558667264_o

Lush: Biraj golo, jer golo je dobro!

GREEN_300_listici_sredina

Kratka povijest nastanka beauty proizvoda bez ambalaže

Zamislite se, koliko nepotrebne ambalaže se nalazi u vašoj kupaonici?

Nakon kuhinje, kupaonica je druga prostorija u vašem domu koja proizvodi velike količine plastičnog otpada. Proizvodi za kupaonice dizajnirani su da budu praktični i jednokratni te se često pakiraju u plastičnu ambalažu. Velike tvrtke žele da vjerujete da vam trebaju njihovi proizvodi da biste ostali lijepi, čisti i sretni. U stvarnosti postoje alternative za gotovo sve proizvode u takvoj ambalaži, a pomoći će vam da smanjite količinu plastičnog otpada koji proizlazi iz vaše kupaonice, ili još bolje – da uopće ne proizvodite otpad! Ormariće pune jednokratnih proizvoda zamijenit ćete čistim, minimalističkim policama opskrbljenim osnovnim stvarima. Ljepota, higijena i sreća neće biti ugroženi – možda ćete čak primijetiti da su poboljšani!

Velike beauty tvrtke počele su prodavati proizvode bez ambalaže, ali mi bismo istaknuli tvrtku koja je bila pionir u takvom načinu razmišljanja – Lush! Trenutno više od 50% cjelogodišnjeg asortimana Lusha je u potpunosti “golo”, odnosno bez ambalaže. Podsjetimo kako je tvrtka uopće došla na ideju golih proizvoda i kako su izgledali njezini inovativni počeci.

Prije nego što je moderni tekući šampon postao široko rasprostranjen, rutine za njegu kose nisu uključivale toliko plastičnog otpada. Danas nas se uvjerava da nam treba tekući šampon u plastičnoj boci, a čvrsti sapun postao je nepoželjan. Međutim, zahvaljujući ekološkoj svijesti o plastičnom otpadu i štetnim učincima otrovnih sintetičkih sastojaka kod mnogih marki tekućih sapuna, šampon u pločicama ponovno se vraća u modu.

Odakle potječe kruti šampon i kada se prestao koristiti?

Engleska riječ “shampoo”, ušla je u engleski jezik prije otprilike tri stoljeća, a potječe iz Indije. Izvedena je iz hindske riječi “champo” i sanskrtskog korijena “chapti”, što znači prešanje ili gnječenje. Praksa “šamponiranja” stoga je značila masirati vlasište mirisnim uljima, a ne pranje kose kako se danas ta riječ shvaća. Tretiranje kose predstavljeno je europskim društvima kada su se kolonijalni trgovci vratili s lokalnim indijskim običajem čišćenja kose i tijela masažom i uljima.

Šamponiranje – čišćenje viška ulja i nečistoća s kose – također je rađeno i drugim prirodnim metodama, poput korištenja biljnog škroba i pepela za upijanje viška ulja i pranje kose. U 19. stoljeću ljudi su počeli koristiti krute sapune koji su u sebi imali palmino ulje i kokosovo ulje za pranje tijela i kose. Dakle, koncept korištenja krutih šampona i sapuna nije baš novi koncept jer postoji stoljećima. Puno prije nego što je “zero waste” uopće postao pojam.

Pojavom tekućih surfaktanti koje su znanstvenici stvorili za učinkovito uklanjanje prljavštine, nekoliko oportunističkih kozmetičkih tvrtki došlo je na ideju o razvoju proizvoda koji su označili početak industrije vrijedne milijardi dolara. Na policama maloprodajnih dućana 1930-ih i 1940-ih pojavile su se različite vrste komercijalnih sapuna – tekući šampon, tekuća sredstva za pranje tijela i gelovi, tekući regeneratori. Svi su morali biti pakirani u posudama. Otprilike u isto vrijeme plastika kao materijal postala je omiljena zamjena za manje praktične i skuplje oblike ambalaže poput papira i stakla. Tako je rođena industrija osobne njege za jednokratnu upotrebu čija se ambalaža nakon korištenja baca u smeće.

Uspon modernog tekućeg šampona u bocama

Polako su tekući šamponi u plastičnim spremnicima i bocama postali široko rasprostranjeni u gotovo svakoj kupaonici. Iako neupitno prikladni za upotrebu, ovi proizvodi generiraju ogromne količine otpada i potrošači i tvrtke nisu uzeli u obzir utjecaj svojih izbora kada je riječ o životnom vijeku takvog pakiranja.

Procjenjuje se da tijekom života prosječna osoba potroši 800 plastičnih bočica šampona od kojih većina završi na odlagalištima otpada ili u našim oceanima, a zatim se dalje razgrađuje u mikroplastiku, gušeći morske životinje i zagađujući vlastitu vodu i hranu. Recikliranje, nažalost, nije čarobno rješenje, a propisi o otpadu i infrastruktura za recikliranje uglavnom nisu dostupni u velikom dijelu svijeta.

Kako su izvještaji o razmjerima našeg zagađenja plastikom počeli izranjati na površinu, a naslovi o ogromnom otoku smeća na Pacifiku postali su sve češći, ekolozi i savjesni potrošači postali su zabrinuti zbog svakodnevnih navika u potrošnji i gomilanju otpada. Ova povećana ekološka svijest proizvela je “zero waste” stil života koji je prerastao u svojevrstan globalni pokret.

Kako je Lushov suosnivač unaprijedio industriju?

U Ujedinjenom Kraljevstvu, nekoliko alternativnih start-upova nastojalo je uvesti promjene u industriji osobne njege. Osamdesetih godina prošlog stoljeća, Mo Constantine, suosnivač kultnog beauty brenda Lush, dobio je inspiraciju iz nevjerojatnog izvora – Alka-Seltzer. Šumeće tablete dovele su do stvaranja Lushovih poznatih bombi za kupku, koje su ujedno bili i prvi proizvodi koje je brend prodavao “gole”, odnosno bez ambalaže.

Ubrzo nakon toga, Constantine i Stan Kryszta, kozmetički kemičar brenda, pokušali su izmisliti tradicionalni kruti sapun, ali za pranje kose. Za razliku od ostalih sapuna na tržištu u to vrijeme, koji su se bazirali na uljima i mastima, Mo i Stan smislili su inovativnu formulu za krutu verziju tekućeg šampona. Kada su prvi put lansirali svoj kruti šampon 1988. godine, postao je toliko popularan da su se uspješno prijavili i dobili patent za svoj sastav.

Godinama nakon izlaska krutog šampona, Lush je i dalje vodeći brend u proizvodnji takvog proizvoda, iako je originalni patent istekao 2011. godine. Zahvaljujući Lushu, ekološki prihvatljivi proizvodi za ljepotu na radaru su sve većeg broja potrošača jer je brend uspio pridobiti mladu i ekološki osviještenu generaciju. Lush je samo tijekom prošle godine uspio uštedjeti 30 milijuna plastičnih boca koje bi inače završile na odlagalištima.

Golo je najbolje!

Osim krutih šampona i sapuna, u ponudi imaju brojne “gole” proizvode. Maslaci za tijelo bez ambalaže i dalje su napravljeni od luksuznih sastojaka, koji ne samo da će vam usrećiti kožu nego i planet na kojem živimo. Tu su i uvijek atraktivne gole ljepotice za kupanje – bombe, te uljne i pjenušave kupke. U ponudi su čistači kože lica bez ambalaže, pilinzi, dezodoransi, kane za bojanje kose, ruževi za usne te brojni drugi predivni proizvodi brenda koji je svojim kreativnim rješenjima oduvijek pozitivno utjecao na planet.

PHOTOS BY: LUSH, Press, Green.hr / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.