"Počela sam se užasavati gomilanja odjeće i obuće te sumanutog kupovanja na sniženju"

“Počela sam se užasavati gomilanja odjeće i obuće te sumanutog kupovanja na sniženju”

GREEN_300_listici_sredina

Razmjena odjeće, poklanjanje, recikliranje - tako je lako, jednom kad se krene, tvrdi Anita.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Modna industrija prolazi kroz revoluciju kada je riječ o ekološki prihvatljivim i održivim brendovima. Plivajući u modnim vodama gotovo 20 godina i vodeći se činjenicom da je ona uistinu drugi najveći zagađivač okoliša na svijetu, Anita Dujić odlučila se na promjene koje znače bolje sutra.

Greenfluencerica u svakom smislu te riječi, Anita Dujić, pokrenula je jednu zanimljivu Instagram priču. Bivša manekenka, dekoraterka seta, dizajnerica nakita, majka i žena koju zbog zdravih recepata, odličnih modnih kombinacija i simpatičnih životnih anegdota obožavaju pratitelji na društvenim mrežama otkrila nam je o čemu se točno radi i tko, odnosno što, stoji iza Instagram profila pazar.rrr.

Anita

Moda je jako velik dio tvog života. Upoznala si ju i kao dizajnerica nakita i unikatnih majica, ali i kao manekenka i svojevrsna modna blogerica. S obzirom da modni svijet znaš već duže od 15 godina, kako u tvojim očima izgleda njegov razvoj i koje su najveće promjene koje si primjetila?
Da, mislim da je to sad već i 20 godina. Moda se uvelike promijenila od vremena kada sam ja počinjala kao model. Prvenstveno jer je došlo progresivno doba digitalizacije pa se većina sadržaja preselila online. Moda je kroz ovih 20 godina postala brža svakako, a masovna proizvodnja je ušla u domove svakoga od nas. Jednostavno se prilagodila suvremenim tokovima društva, što ne znači nužno nešto pozitivno. Kasnije su se pojavile i i društvene mreže koje su potpuno promijenile pravila igre. Sam marketing modne industrije, a usudila bih se reći i marketing gotovo pa svega, potpuno se preselio na društvene mreže. Proizvođači su tu vidjeli svoju veliku šansu, a cure iz susjedstva postale zvijezde. Za sada to još uvijek dobro funkcionira, ali vjerujem da će se i to s vremenom mijenjati, da će se na neki način pročistiti.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 𝔸𝕟𝕚𝕥𝕒 • 𝔻𝕦𝕛𝕚𝕔 (@anita__dujic) on

Znamo koliki je problem za okoliš modna industrija. U kojem si ti trenutku to osvijestila?
Ekologija i ja sežemo daleko, još u vrijeme mojih fakultetskih dana kada sam se za temu za diplomski odlučila pisati o ekološkoj poljoprivredi i njezinu mjestu u društvu, kao i o WTO organizaciji u odnosu na ekološku poljoprivredu. Možda neobična tema za Ekonomski fakultet, ali mene je jako zaintrigirala. Od tada mi je stalno negdje u podsvijesti. U Hrvatskoj se jako malo o tome priča, naši ljudi uopće nisu osviješteni po tom pitanju i baš zato je toliko teško razviti određene navike. Ja se trudim, nisam uvijek dosljedna i moram samu sebe ispravljati, ali želja i potreba su tu. Otkad sam postala majka to se još dodatno intenziviralo. Modna industrija je jedan od najvećih zagađivača na svijetu. Zapravo sam počela čitati o utjecaju tekstilne industrije na okoliš tek pred koju godinu i ostala zapanjena brojkama koje ukazuju da je stanje alarmantno.

A kako si odlučila napraviti onaj prvi korak? Ljudima je teško napraviti tih par malih promjena koje znače bolje sutra. Što bi im savjetovala? Kako bi ih motivirala?
Počinje se od malih stvari, koje u konačnici znače jako puno. Shvatila sam da mi ne treba pola toga što imam u ormaru, da na kraju nosim 5 stvari u kojima se osjećam udobno. Počela sam se užasavati gomilanja odjeće i obuće te sumanutog kupovanja nečega samo zato jer je na sniženju. Moj savjet je da dobro razmisliš prije nego klikneš buy, da si postaviš pitanje da li ti to zaista treba i hoćeš li to uopće nositi. U većini slučajeva odgovor će biti ne. Trudim se kupovati bazične komade koji će trajati i koje mogu kombinirati s puno toga. U zadnje vrijeme pazim i na materijale, radije biram prirodne te dajem prednost kompanijama koje su ekološki odgovorne. To ne znači da ja više nikada ništa neću kupiti u jednom od modnih divova, ali ću se truditi izbjegavati ih. Kupnjom u tim velikim trgovačkim lancima zapravo podržavamo njihov način rada i proizvodnje, koji je jako daleko od etičnog, ekološki osviještenog i održivog. Postoji puno malih brendova koje treba podržati i radije tamo ostavljam svoje novce, a to ujedno znači i da neću hodati u nečemu kao i ostatak grada.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by REDUCE • REUSE • RECYCLE (@pazar.rrr) on

Pokrenula si jednu sjajnu zelenu incijativu iza Instagram profila Pazar.rr. O čemu se točno radi?
Pazar.rrr je nastao dosta spontano, a opet se dugo kuhalo u mojoj glavi. Nemam neke velike ni pretenciozne planove, već to vidim kao jednu platformu na kojoj će se pričati o okolišu, budućnosti, održivosti, gdje će se educirati na jedan izravan, jednostavan način. Naravno, modna industrija je u fokusu. Cure (i dečki) će tu moći naručiti rabljene, probrane komade koji su u izvrsnom stanju te dobiti razne informacije kako i sami mogu sudjelovati u nečemu što znači bolje sutra za sve nas, za našu djecu. Produljenje vijeka trajanja, tj.nošenja, naše odjeće, čak i za samo par mjeseci znači puno u ekološkom smislu. Zadnjih dana dobivam jako puno upita vezano uz prodaju preloved robe preko platforme, no ja zaista, osim svojih komada, ne stižem posredovati i drugima. U ovoj fazi života, uz Juno nakit koji sama dizajniram, razne suradnje i malo dijete, nažalost nemam vremena za takvu vrstu angažmana, no tko zna što će se dogoditi u budućnosti i kako će se sve razvijati. Polako.

“Reduce, reuse, recycle”, stoji iza tvog novog Instagram podhvata. Što to točno znači? Na koji način to možemo provoditi?
Cilj je osvijestiti ljude da se može smanjiti sve ono što nam ne treba – reducirati nekontroliranu kupnju svega i svačega. Bacanje odjeće zadnja je i najgora opcija, osim ako se nešto baš nije raspalo. “Stare” stvari treba naučiti ponovno koristiti, udahnuti im novi život, nekome ih proslijediti. Također, treba se truditi reciklirati, kako tekstilni otpad tako i ostale stvari u kućanstvu. Izbjegavati plastiku. Smanjiti prečesto uključivanje perilice.

Izraz “slow fashion” zadnjih je godinu dana obilježio modnu industriju. Radi li se o trendu ili ti se čini da ljudi uistinu razumiju da je došlo vrijeme za promjene?
Slow fashion ne bi smio biti trend, već nužnost. Ja se iskreno nadam da neće ostati samo na trendu. Ono se javilo kao odgovor na prezasićenu “brzu modu” koja iz godine u godine silovito raste, ostavljajući katastrofalne posljedice za našu planetu, za sve nas. Brza moda ima jako puno problema; osim teško ili nikako razgardivih materijala, velike količine štetnih emisija plinova, teksilnog otpada koji raste svakodnevno, zagađivanje voda, oceana, korištenje štetnih supstanci u proizvodnji, do neetičkog tretiranja i izrabljivanja ljudi koji rade u proizvodnom procesu. Još jedan problem je i što je razina recikliranja teksilnog otpada jako niska. Ovo su samo neke od stavki, a tu ima još jako puno toga. Promjene su tu, događaju se, na nama je samo da ih usvojimo što prije i počnemo razmišljati u tom smjeru.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by REDUCE • REUSE • RECYCLE (@pazar.rrr) on

Poznata si kao ekološki osviještena osoba. Kako još pomažeš u očuvanju okoliša? Što činiš za bolje sutra?
Jako je važno činiti male stvari na dnevnoj razini, jer to na kraju daje velike rezultate. Trudim se smanjtii kupovinu proizvoda koji sadrže plastiku, u bilo kojem obliku, biram prirodne, bio razgradive materijale, razdvajam i recikliram otpad, a ako negdje u prirodi vidim bačenu bocu ili vrećicu, pokupim ju i odnesem u kantu za smeće. Izbjegavam plastične vrećice i uvijek u autu imam bar 3-4 platene vrećice. Dajem prednost recikliranim materijalima. Sve više i više biram kompanije koje su ekološki osviještene i mijenjaju svoj način rada i poslovanja.

Sve je više modnih brednova koji nose etiketu “sustainability” odnosno koji su održivi. Koji su tvoji najdraži takvi brendovi i posjeduješ li neke komade u ormaru?
Moj najdraži sustainability brend je Stasha design. Osim predivnih odjevnih komada, Staša zaista radi na održivosti, pomno bira materijale i svemu pristupa vrlo odgovorno. Također volim jako i naš brend Lunilou koji od samog početka propagira prirodne materijale kao i sam proces proizvodnje koji je ekološki prihvatljiv.

Anita u Stasha

Jesi li ikad probala neki stari komad odjeće pretvoriti u novu, drugačiju kreaciju? Imaš li kakav dobar tip&trick?
Naravno, jako me razveseli kad nešto staro izvučem iz ormara, nešto na što sam već i zaboravila. Uvijek ga možemo kombinirati na nešto novo, malo skratiti, zavrnuti rukave, dodati zanimljivu maramu ili remen…treba se samo znati igrati.

Koja je budućnost Pazar.rrr-a? Hoće li to ostati samo online ili planiraš širiti na buvljake, druženja, razmjenu odjeće?

Ne volim planirati previše u budućnost. Svakako bih voljela da pazar.rrr zaživi, da nastavi slati poruke i da natjera ljude na razmišljanje. Također bih voljela organizirati buvljake, druženja koja će jos više potaknuti na razmjenu odjeće, ali i puno priče o ovoj temi. U potrazi sam za pravim prostorom i čim se to izrealizira, vidimo se!

PHOTOS BY: Instagram Anita Dujić, Privatne fotografije / Sva prava pridržana

Nemoj pozeleniti, jer je stigao još jedan mail.

Prijavi se na ovaj newsletter i okreni novi list! 

Vezani članci

Više sa Green.hr

EBRD je ovaj program pokrenuo 2016. godine na razdoblje od 5 godina.
Istraživanje otkriva da ljudi silno žele zdraviji i održiviji život.
Osim jednostavnosti korištenja u kuhinji, još je jedna prednost ovog prezrelog voća.
Zatečen je ostao velikodušnošću kojom su ga dočekali ljudi koje je susretao putem.

Napravi nešto zeleno već danas.

Klikni „prijavi se“
i na pravom si putu!

Copyright 2020 © Sva prava pridržana GREEN.HR
cookies

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti