heshan-perera-Q1AhQ2DgSQA-unsplash

Povijesni njujorški zakon o modi nastoji očistiti industriju koja je drugi najveći zagađivač okoliša

GREEN_300_listici_sredina

Novčana kazna i crna lista

Zakon predložen u New Yorku mogao bi luksuzne brendove i brendove brze mode držati odgovornim za loše postupanje prema okolišu, ali i svojim radnicima u tvornicama.

New York zauzima stav protiv toksičnih navika modne industrije. Prvi put u svijetu, globalno središte mode želi luksuzne i brze modne brendovi držati odgovornima za njihov utjecaj na planet i ljude. Novi zakon, nazvan Zakon o modnoj održivosti i društvenoj odgovornosti, ili skraćeno Zakon o modi, predstavljen je prošlog tjedna, a sponzorirala ga je državna senatorica Alessandra Biaggi, kao i zastupnica Anna R. Kelles.

Moda je odgovorna za ogromne količine otpada, prekomjerne emisije stakleničkih plinova i iskorištavanje radnika. Ako bude usvojen, Zakon o modi zahtijevao bi od tvrtki da provedu analizu u svim svojim opskrbnim lancima i javno objave ono što pronađu. Moraju identificirati i preuzeti odgovornost za društvene i ekološke probleme, a zatim iscrtati korake koje će poduzeti kako bi to ispravili. Prijedlog zakona, koji će se sada premjestiti u Senat i Skupštinu, odnosio bi se na sve modne brendove s više od 100 milijuna dolara prihoda koji posluju u državi New York. To znači gotovo svako veliko ime u industriji.

Zakon o modi bio bi prvi zakon te vrste u svijetu. Do sada je na potrošačima i aktivistima bilo da pozivaju na održivu promjenu, a na samim brendovima da djeluju na te pozive. Ako odluče to ignorirati, a mnogi to čine, nema pravih posljedica. No predloženi bi zakon značio da su tvrtke dužne zakonom poboljšati način na koji rade ako žele prodavati u modnoj prijestolnici svijeta.

Zakon je odraz njujorške predanosti održivosti. U New Yorku, na primjer, plan OneNYC 2050 uključuje obećanja da će se postići neutralnost ugljika do 2050. i dati primjer za ublažavanje klimatskih promjena smanjenjem zagađenja industrije poput plastike za jednokratnu upotrebu i prerađenog mesa. I, kako kaže državni senator Gustavo Rivera, koji je susponzorirao novi predloženi zakon, “modna industrija je jedan od najvećih zagađivača svijeta”. Dodao je: “S obzirom na to da je New York jedna od svjetskih prijestolnica mode, ključno je da vodimo primjerom, a ovaj će zakon uvelike osigurati da ispunimo naše klimatske ciljeve.”

Prema Zakonu o modi, brendovi bi morali postaviti znanstveno utemeljene, obvezujuće ciljeve za smanjenje emisija stakleničkih plinova u skladu s obvezom Pariškog klimatskog sporazuma o ograničavanju povećanja globalne temperature na znatno ispod 2 stupnja Celzijusa. U ovom trenutku, modna industrija je jedna od industrija koje najviše zagađuju svijet, doprinoseći oko 10 posto globalnih godišnjih emisija stakleničkih plinova. Osim postavljanja konkretnog plana za smanjenje emisija, robne marke bi morale kvantificirati količinu štetnih materijala koje koriste – na primjer, plastični nerazgradivi poliester, na koji se brendovi brze mode uvelike oslanjaju – i otkriti ove informacije javno. Morali bi izraditi planove za minimiziranje prekomjerne proizvodnje, korištenje više recikliranih materijala i minimiziranje problema otpada koji se ubrzao izvan kontrole. Procjenjuje se da se u svijetu svake godine stvori 92 milijuna tona tekstilnog otpada.

Zakon o modi također bi nastojao smanjiti kršenje ljudskih prava u industriji. Tvrtke bi morale ispitati poslovanje tvornica koje proizvode svoju odjeću, tretman radnika u tim tvornicama i otkriti koliko su ti ljudi plaćeni. Eksploatacija radnika iznimno je česta unutar mode. S toliko tvornica u različitim zemljama koje proizvode odjeću (Bangladeš, Indija i Kina su među najvećim proizvođačima u industriji), postoji mnogo toga što treba pratiti. Mnogi brendovi zapravo ne posjeduju tvornice koje proizvode njihovu odjeću i rade s više lokacija širom svijeta. Takvi opsežni lanci opskrbe brendovima olakšavaju izbjegavanje odgovornosti, prebacivanje krivnje, pa čak i zatvaranje očiju na nedjela koja bi trebali imati odgovornost ukloniti. Newyorški zakon o modi prisilio bi brendove da preuzmu odgovornost za ova stalna kršenja ljudskih prava.

Robne marke će imati 12 mjeseci da iscrtaju i identificiraju probleme, a zatim daljnjih šest mjeseci da naprave znanstveno vođen i djelotvoran plan za poboljšanje tih problema. Za one koji se ne pridržavaju, bit će posljedica. Ne samo da će tvrtke biti kažnjene novčano s dva posto svog godišnjeg prihoda (novac od kojeg će biti uplaćen u fond za zaštitu okoliša New York Department of Environmental Justice), oni će također biti imenovani i osramoćeni na popisu koji svake godine izrađuje glavni državni odvjetnik New Yorka.

PHOTOS BY: Unsplash; Pinterest / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.