Prema istraživanju Adobe Digital Insightsa, tijekom Crnog petka 2020. godine američki potrošači potrošili su oko 9 milijardi dolara online (7,95 milijardi eura), 21,6% više nego 2019. Zatim su 2021. godine te brojke narasle za oko 14%. Uzmite u obzir da se to odnosi samo na online kupnju, dok kupnja uživo zauzima oko 80% cjelokupne prodaje na Crni petak. Svake godine studije pokazuju da kupnja premašuje onu od prošle godine i da svaki Crni petak stvara povijesne rekorde u potrošnji.
Poznat po velikim popustima i potrošačkoj ludnici, Crni petak je dan kada skoro svi kupuju. Vrlo često ljudi kupuju i što im ne treba, i kad možda nisu u mogućnosti da troše. Prekomjerna potrošnja je doista problem sadašnjice i često shvatimo prekasno da smo potrošili previše, stoga u nastavku donosimo savjete kako današnji dan provesti održivo i štedljivo.
Napravite popis
Kako ne biste suludo kupovali sve što vam treba i ne treba, napravite popis svega što vam zaista treba i dvaput ga provjerite. Ako planirate kupovati božićne poklone, napravite popis imena svih kojima trebate kupiti dar i dar koji želite kupiti za svakoga. Ponesite popis sa sobom dok kupujete i držite ga se. Time biste trebali biti discipliniraniji kako ne biste pretjerano trošili, a popis će vam pomoći da u košaricu ne bacate stvari koje vam ne trebaju.
Znajte točno što tražite
Najbitniji savjet za izbjegavanje prekomjernog trošenja na Crni petak je da točno znate što tražite. Vrlo je lako biti zaveden raznim “povoljnim” ponudama oko vas, ali probajte biti fokusirani samo na točno ono što znate da trebate.
Napravite budžet za kupovinu
Nakon što pripremite popis proizvoda koje namjeravate kupiti, napravite i budžet za svaki od njih, odnosno sveukupni budžet za kupnju. Što je vaš proračun realniji, lakše ga se pridržavati. Ako znate da ćete na kraju kupiti nešto za sebe, zapišite to kako biste mogli barem planirati. Znajući da postoji određeni iznos preko kojeg ne smijete prijeći će vam pomoći da ne kupujete neplanirano stvari koji vam ne trebaju.
Podržite male i održive brendove
Posebno u vremenu u kojem trenutno živimo, manje tvrtke trebaju svu podršku koju mogu dobiti. Budući da je Crni petak jedan od najprofitabilnijih dana u godini, manjim brendovima znači puno više od, recimo, Amazona. Također, imajte na umu da vrlo često te iste manje tvrtke si ne mogu priuštiti velike Black Friday popuste, no znajte da ako izaberete njih odabirete održiviju opciju. Velike tvrtke su zaslužne za veći otpad i zagađenje pa odabirom manjih tvrtki koje posluju održivo, svjesno odabirete manje otpada i manje zagađenja, a taj odabir vrijedi i malo više platiti ako treba.
Pronađite nešto drugo za raditi na Crni petak
Ako znate da zapravo ništa ne trebate, napravite planove da današnji Crni petak provedete, na primjer, u prirodi ili otiđete nekamo na izlet. Ili ga iskoristite za brigu o sebi, što bi nam svima moglo više koristiti.