119062876_181926706780838_3061605838401030859_n

PayUp Fashion: Modni pokret koji mijenja pravila u svijetu mode

GREEN_300_listici_sredina

Od peticije do koalicije

Pokret pod nazivom PayUp Fashion potiče brendove da zaštite, a ne iskorištavaju svoje ranjive radnike. Iako je riječ o jednoj od najuspješnijih kampanja za radnička prava u povijesti modne industrije, još uvijek se puno toga mora učiniti...

PayUp pokret proizašao je iz katastrofalne odluke modne industrije da odbije plaćanje za izvršene narudžbe koje su napravljene taman prije početka COVID-19 pandemije. Kako je prodaja počela naglo padati već u ožujku 2020. godine, globalni brendovi odbili su platiti za oko 40 milijardi dolara gotovih proizvoda koje su radnici u tekstilnoj industriji proveli nebrojene sate šivajući. Milijuni tih radnika su globalno bili otpušteni bez plaće kao izravna posljedica otkazivanja, što ih je poslalo u veliku ekonomsku krizu, bez zasluženih plaća i bilo kakve uštede.

Kako bi privukli pozornost na ovaj problem i tražili pravdu, neprofitna organizacija Remake, koja se inače bori za promjenu štetnih praksi mode prema ljudima i našem planetu, pokrenula je kampanju #PayUp u ožujku 2020. Cilj joj je bio jednostavan: #PayUp je tražio da brendovi poštuju svoje početne ugovore kako bi radnici u tekstilnoj industriji mogli dobiti plaću. Zahtijevali su da svi brendovi u cijelosti plate svoje tvornice za svu odjeću koja se proizvodila prije pandemije, najavila je Elizabeth Cline, jedna od suosnivačica kampanje i autorica knjige The Conscious Closet. Također su tražili i da se brendovi pridržavaju izvornih uvjeta svojih ugovora, što znači da nema popusta na odjeću (jer tvornice već proizvode odjeću po nevjerojatno niskim cijenama) i nema kašnjenja u plaćanju (jer brendovi inače čekaju mjesecima da plate svoje tvornice, što je nepravedno).

Kampanja je postigla veliki uspjeh uglavnom zahvaljujući društvenim mrežama i postala je viralna tijekom prošlog ljeta. Peticija koju su pokrenuli je prikupila više od 270.000 potpisa dok su ljudi širom svijeta dijelili na svojim društvenim mrežama #PayUp usmjeren prema svim brendovima koji nisu poštivali svoje obaveze prema tim tvornicama. Mnogi su čak i prosvjedovali ispred trgovina. Od prosinca 2020., kampanja #PayUp pomogla je nadoknaditi najmanje 15 milijardi dolara dugovanim tvornicama odjeće širom svijeta iz preko desetak velikih modnih tvrtki, uključujući Zaru, Gap, Next i Adidas. Da nije bilo ovog pokreta, procjenjuje se da bi još više milijuna radnika izgubilo posao i ostalo bez plaće ili bilo kakve socijalne sigurnosti.

Od peticije do koalicije

Iako je ova peticija bila izrazito uspješna, ona nije označila kraj ove borbe, već je samo naglasila potrebu za temeljnim reformama unutar ove industrije. Zbog toga je Elizabeth Cline zajedno s Ayeshom Barenblat, osnivačicom i izvršnom direktoricom Remakea, i uz pomoć drugih, odlučila stvoriti koaliciju. PayUp Fashion pokrenut je u rujnu 2020. godine, a ostvarili su suradnju i s raznim drugim aktivisticama i čelnicama sindikata žena na Šri Lanki i u Bangladešu. Ova koalicija za cilj ima sedam akcija koje zahtijevaju da svaki brend mora poštivati kako bi stvorili dugoročne promjene, a one se odnose na pravodobno plaćanje, zaštitu radnika, transparentnost poslovanja, jednaka zastupljenost glasova ženskih radnika, potpisivanje ugovora koji su provedivi (za razliku od dosadašnjih koji su štitili velike brendove na štetu radnika), donošenje zakonskih regulativa vezano za kršenje ljudskih prava u njihovim opskrbnim lancima i drugo.

Što vi možete napraviti da pomognete?

Najjednostavniji način na koji možete pomoći je potpisivanje najnovije peticije (koja nadilazi opseg stare) koja se nalazi na početnoj stranici PayUpFashion.com, a koja poziva sve brendove da se slože s ovih sedam glavnih zahtjeva. Osim toga, možete pozvati prijatelje i kolege da potpišu te podijeliti podršku na društvenim mrežama. Pratite PayUp Fashion, Garment Worker Center i Remake na društvenim mrežama za najnovije objave o pokretu i za najnovije informacije. Budućnost mode više se ne može usredotočiti samo na potrošače, a koalicija PayUp Fashion usredotočuje se na potrebe radnika u tekstilnoj industriji. Ova se industrija neće promijeniti dovoljno brzo ako ne budemo zajednički radili na tome, a najmanje što možemo je samo podržati njihove napore da se osiguraju bolji uvjeti rada, zaustavi izrabljivanje i da se svim tim radnicima pruži normalan život.

PHOTOS BY: Pexels, Instagram / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.