gabor-koszegi-pKZcZ9Yxl3I-unsplash

Ova je država uvela besplatan javni prijevoz za sve. Evo što je to donijelo

GREEN_300_listici_sredina

Sve kako bi smanjili broj automobila

Kao rezultat toga, ulaganja u prometni sustav zemlje nisu usporena. Novi tramvajski sustav je redovit i pouzdan, nesmetan u prometu. Zemlja je izvršila rekordna ulaganja u poboljšanje svoje željezničke mreže.

Luksemburg je postao prva zemlja u svijetu koja je ukinula cijene karata u cijelom javnom prijevozu 2020. godine. Danas, tri godine kasnije, stanovnici su puni hvala. Kažu da im je tom politikom sustav omogućio da “lako putuju”, kao i da je “vrlo pozitivan za okoliš”, kažu neki.

Riječ je o politici koja je uvedena kako bi se suzbio problem automobila u zemlji. Naime, prije tri godine Luksemburg je imao najveću gustoću prometa na području Europske unije: 696 automobila na tisuću ljudi u usporedbi s prosjekom koji iznosi 560.

Kako navodi Euronews, stanovnici kažu da ih besplatan prijevoz potiče da automobile ostave kod kuće.

“Budući da je besplatan, lakše je brzo donijeti odluku, izabrati između javnog prijevoza ili osobnog automobila”, kaže računovođa Edgar Bisenius.

Još uvijek ima automobila

Međutim, neki kažu da automobili još uvijek vladaju cestama.

“Kultura automobila je još uvijek vrlo prisutna i još uvijek je prilično komplicirano privući ljude iz automobila u javni prijevoz”, kaže Merlin Gillard, istraživač specijaliziran za javni prijevoz.

Kako je shema uvedena tijekom pandemije COVID-a, mjerenje njezina utjecaja bilo je teško. Podaci s drugih mjesta pokazuju da bi utjecaj besplatnog prijevoza na održivost mogao biti minimalan. Otkako je 2013. godine uveden besplatan javni prijevoz, glavni grad Estonije Tallinn bilježi porast korištenja automobila.

Kako sustav funkcionira? 

Od 29. veljače 2020. svi oblici javnog prijevoza – uključujući autobuse, vlakove i tramvaje – besplatni su za stanovnike i turiste. Shema se primjenjuje u cijeloj zemlji i putnici trebaju kupiti kartu samo ako žele putovati prvim razredom.

Prihod od karata prije je iznosio 41 milijun eura godišnje u Luksemburgu – djelić više od 500 milijuna eura tekućih troškova cijelog sustava javnog prijevoza u zemlji.

“To je znatan trošak, ali… plaćaju ga svi porezni obveznici”, objašnjava François Bausch, potpredsjednik luksemburške vlade. “Tu je veća pravednost jer očito oni koji plaćaju male poreze ne plaćaju ništa ili vrlo malo u ovom sustavu. A oni koji plaćaju više poreza… imaju cijenu koja je možda malo viša”, kazao je.

Sve više ulaganja 

Kao rezultat toga, ulaganja u prometni sustav zemlje nisu usporena. Novi tramvajski sustav je redovit i pouzdan, nesmetan u prometu. Zemlja je izvršila rekordna ulaganja u poboljšanje svoje željezničke mreže.

Luksemburg je dobro povezan s drugim dijelovima Europe javnim prijevozom. Država ima prekogranične veze s Francuskom putem TGV-a. Pariz je udaljen samo dva sata vožnje vlakom. Također je povezan s Njemačkom preko brzih ICE vlakova.

Vlakovi voze iz Luksemburga do Bruxellesa u Belgiji svakih sat vremena i do Liègea svaka dva sata.

Stanovnici koji žive u pograničnim gradovima također imaju koristi od programa besplatnog prijevoza.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.