“Cijela je zgrada namijenjena za pješake, putnike javnog prijevoza i bicikliste. Nema mjesta za automobile“, piše tvrtka na svojoj web stranici. Nalazit će se pored tramvajske stanice i tri minute hoda od stanice podzemne željeznice, a lako je dostupna i biciklom. Sve što kupci ne mogu lako odnijeti sa sobom, isporučit će se iz novog logističkog centra koji nije u sklopu zgrade, a i uskoro će se i sve isporuke iz Ikeinih trgovina dostavljati električnim vozilima. “Naš je koncept da parkirna mjesta nisu potrebna, jer zapravo u trgovini nema proizvoda zbog kojih će vam trebati auto”, piše na stranici. I druge Ikeine trgovine u velikim gradovima počinju zauzimati sličan pristup. Na njujorškom Manhattanu postoji trgovina koja služi isključivo kao showroom, odnosno izložbeni salon.
Bez potrebe za parkirna mjesta, zgrada ima prostora za druge namjene. “To je radikalno utjecalo na naš dizajn”, rekao je za austrijske medije arhitekt Jakob Dunkl, vlasnik tvrtke koja je radila na projektu. Uspoređuje trgovinu s onom u Hamburgu slične veličine na čijim se zadnjim katovima nalazi parkiralište. “Umjesto dva kata, imamo dva kata hostela. A tu je i ogromna krovna terasa koja je otvorena za javnost”. Krov, koji će biti otvoren čak i kada trgovina ne radi, služit će kao javni park. Zgrada je također okružena zelenilom kao još jedan dio strategije održivosti. Učinak “urbanog toplinskog otoka”, činjenice da gradovi prekriveni betonom i asfaltom koji apsorbiraju toplinu postaju vrući od okolnih mjesta, može se ublažiti biljaka. Dok se Beč suočava s vrućinama potaknutim klimatskim promjenama, grad sada namjerno dodaje nove parkove i potiče arhitekte da uključuju strategije hlađenja.
Zgrada Ikee dizajnirana je s otklonom od gotovo 15 metara sa svih strana kako bi se napravilo mjesta za balkone na kojima će biti zasađeno veliko drveće. Na svim fasadama i krovu bit će sveukupno 160 stabala. “To je mnogo više nego što bi se moglo posaditi na toj parceli da nismo došli do ovih rješenje”, kaže Dunkl. Drveće će pomoći zasjeniti staklene fasade, održavajući trgovinu hladnom i tijekom najtoplijih dana. Dok hlade kvart, pomoći će i čišćenju zraka od onečišćenja i CO2 koji stvaraju automobili.
Arhitekti kažu da je dizajn održiv i na drugi način – za razliku od standardne trgovine u obliku velike kutije, dizajn je dovoljno estetski zanimljiv da bi ga ljudi trebali željeti zadržati u budućnosti umjesto da ga ruše. “Vjerujemo u održivost kroz identitet i kroz ljepotu”, dodaje arhitekt. Prostor se također može lako prilagoditi za druge namjene. “To je vrlo fleksibilna zgrada koja sad može sadržavati trgovinu namještajem, a možda za 20 ili 30 godina može poslužiti za nešto drugo”.
Trgovina je trenutno u izgradnji, a otvorenje je planirano za kolovoz.