Oni znaju kako do zelene energije: ‘Treba iskoristiti poticaje za solarne elektrane, a mi smo tu da pomognemo’

INTERVJU Frederic Delannoy, voditelj strategije i održivosti u E.ON-u

Lider na području zelene energije, tvrtka E.ON, kontinuirano je na putu osmišljavanja i uvođenja najnovijih rješenja za uvođenje održivih izvora energije u kućanstva i na poslovne zgrade. O izazovima na putu tranzicije, ali i o tome kako ih pobijediti razgovarali smo s Fredericom Delannoyjem, voditeljem strategije i održivosti.

Europa ide prema zelenoj tranziciji, čiji je cilj do 2050. godine zemlje Europske unije dovesti do klimatske neutralnosti, potaknuti gospodarstvo zelenom tehnologijom, stvoriti održivu industriju i promet te smanjiti onečišćenje. Tvrtka E.ON svojim poslovanjem u Europi i u Hrvatskoj uvelike doprinosi ostvarenju ovih ciljeva jer je lider u integraciji održivih energetskih rješenja, kako u kućanstvima tako i na poslovnim objektima. Kako stoji u njihovoj poslovnoj agendi, doprinos prosperitetu, gospodarskom razvoju, održivosti i kvaliteti života u zajednicama u kojima posluje dio je njihova DNK, a uprava tvrtke E.ON kontinuirano je na putu osmišljavanja i uvođenja najnovijih modela solarnih elektrana, ali i osiguravanju energetske mreže koja je prilagođena budućnosti koju ispisuje energija iz održivih izvora.

No ova je kompanija unatrag nekoliko godina odigrala i važnu ulogu u lokalnoj zajednici u kojoj djeluje. Samo u 2023. godini u sklopu svoje kampanje za aktivaciju e-računa posadili su 10.000 stabala. Također, postali su nositelj oznake “Tvrtka prijatelj zdravlja” i započeli suradnju s Tehničkim muzejom Nikola Tesla na edukaciji mlađih generacija o obnovljivim izvorima energije. Svjesni važnosti edukacije na području održivih izvora energije, pokrenuli su suradnju sa Zagrebačkom školom ekonomije i menadžmenta, sudjelovali na Digitalnom Inovacijskom inkubatoru u organizaciji Innovation Institute & Center, a njihov se tim uključio i na AlgoTrade Hackathon 2024., internacionalno studentsko natjecanje u organizaciji FER-ovog studentskog kluba i Financijskog kluba, čija je središnja tema bila“Trgovanje energentima”.

Sve ove hvalevrijedne inicijative potaknule su nas da povedemo razgovor s Fredericom Delannoyjem, voditeljem strategije i održivosti u E.ON-u.

Za 2024. godinu najavili ste nastavak transformacije poslovanja i uključivanje ESG aspekata u sve procese upravljanja, možete li nam reći smatrate li ovu godinu uspješnom?

Ova je godina bila prekretnice za nas u napredovanju naše ESG agende, koja je u potpunosti predana održivom razvoju i odgovornoj poslovnoj praksi. Očekivanja svih naših dionika (kupaca, financijskih institucija, zaposlenika..) u vezi s našom ESG agendom također se pojačavaju, a naša se organizacija i procesi kontinuirano prilagođavaju kako bismo ostali predvodnici ovog trenda.

Ono što nam je posebno značajno je vidjeti kako ove inicijative odjekuju ne samo na papiru, već i u svakodnevnim iskustvima naših kupaca i zaposlenika. Na primjer, reakcija na naša nova rješenja za e-mobilnost i zelene tarife bila je vrlo ohrabrujuća jer hrvatski potrošači sve više daju prednost održivim opcijama. To nam govori da je naše tržište spremno i voljno prihvatiti zelenu tranziciju, a mi smo ponosni što je možemo omogućiti.

Utjecajni ste u kreiranju energetskih maloprodajnih rješenja, s velikim porastom broja kućanstava s instaliranim solarnim elektranama, kakvi su trenutni podaci?

Izobilje sunčanih dana u Hrvatskoj čini solarnu energiju vrlo učinkovitom i održivom opcijom za kućanstva, omogućujući im maksimiziranje povrata ulaganja. U 2023. godini te u prvoj polovici 2024., uviđamo stalan porast instalacija solarnih elektrana u segmentu kućanstava (+532 instalirane solarne elektrane u 2023., što je rast od čak 160 % u odnosu na 2022. godinu).

Koji je glavni razlog zašto kućanstva biraju solarne panele?

Primarni pokretači ovog trenda iz perspektive kupca su smanjenje računa za energiju, postizanje veće energetske neovisnosti i bolje praćenje tokova energije, kao i povećana svijest o održivosti i utjecaju na okoliš. Također, vidimo da na ovaj trend snažno utječu dostupnost poticaja za elektrane, kao i cijene električne energije na tržištu. Ova kombinacija financijskih koristi, ekološke osviještenosti i potpora Vlade potiče rast prihvaćanja solarne energije diljem Hrvatske. Osnivanje Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije dodatno naglašava predanost Vlade zelenoj tranziciji, ističući je kao ključni prioritet za budući razvoj zemlje.

Upravo ovakav sveobuhvatni pristup osigurava da zelena tranzicija ostane prioritet strateškog plana Hrvatske, jače podržavajući inicijative kao što je ugradnja kućnih solarnih panela, koje su ključne za postizanje nacionalnih ciljeva održivosti. E.ON je spreman preuzeti vodstvo u ovoj tranziciji, s planovima za ugradnju još više solarnih elektrana, ne samo za kućanstva već i za tvrtke.

Koja je razlika između održivih energetskih rješenja koja nudite kućanstvima i onih koja nudite poslovnim subjektima?

Održiva energetska rješenja koja nudimo kućanstvima i poslovnim subjektima osmišljena su kako bi zadovoljila njihove posebne potrebe i prioritete, što rezultira različitim vrijednosnim prijedlozima i poslovnim modelima.

U oba slučaja, usmjerenost na korisnika je u samom središtu našeg pristupa. Uvijek ćemo podržati njihove specifične ciljeve dekarbonizacije, bilo da se radi o obitelji koja želi smanjiti svoje račune za energiju ili kompaniji koja teži postizanju ciljeva održivosti i maksimiziranju financijskih povrata.

Na što ste fokusirani kod uvođenja solarnih panela u kućanstva?

Za kućanstva, naš fokus je prvenstveno na rješenjima manjih razmjera kao što su krovni solarni paneli, sustavi za pohranu energije i pametne kućne tehnologije, koje omogućavaju smanjenje troškova energije, povećaju energetsku neovisnost i pridonesu održivosti okoliša.

A na što kod poslovnih subjekata?

Za poslovne subjekte, opseg i kompleksnost naših rješenja su veći – pružamo prilagođene energetske sustave poput ​​solarnih instalacija velikih razmjera, savjetovanje o energetskoj učinkovitosti i ugradnja naprednih sustava upravljanja energijom, kako bi kompanije optimizirale korištenje energiju u samim procesima.  Posljedično, kompanije imaju koristi od rješenja koja nude atraktivniji povrat ulaganja kroz značajne uštede na računima za energiju i potencijalni prihod od proizvodnje viška energije.

Također, uključeni ste u sektor energetskih mreža. Koliko je hrvatska energetska mreža spremna za zelenu tranziciju?

Duboko sam uvjeren da se tranzicija na zelenu energiju neće dogoditi istom brzinom u svim europskim zemljama budući da su spremnost infrastrukture, nasljeđe energetske mješavine, lokalni propisi, sposobnost privlačenja i implementacije ulaganja samo neki od faktora koji utječu na brzinu tranzicije.

U koje su segmente potrebna dodatna ulaganja?

Gledajući energetske mreže, razlikujemo plinske, električne i toplinske mreže. Kada govorimo o električnoj mreži, već vidimo ograničenja kapaciteta mreže u nekim područjima gdje moramo smanjiti planirani kapacitet solarnih elektrana. Stoga su jačanje i razvoj električne mreže ključni za postizanje energetske tranzicije i zahtijevaju velika ulaganja. E.ON, s operacijama u 15 europskih zemalja, u idealnoj je poziciji za podršku lokalnim akterima u rješavanju ovih izazova koji se moraju pobijediti.

Velik potencijal na našem tržištu ima i geotermalna energija. Ulaganje u razvoj toplinskih mreža i odvod topline bit će ključno za iskorištavanje tog potencijala. Takvi projekti zahtijevaju značajna ulaganja (osobito za bušenje i kvalifikaciju karakteristika bušotine) i vremenski su zahtjevni.

Obvezali ste se postati klimatski neutralni do 2050., koji su izazovi na tom putu?

Izazovi naravno postoje, poput osiguravanja stabilnog regulatornog okvira, pristupačnih cijena energije za krajnje kupce i suradnje svih dionika u lancu vrijednosti. Ključni su izazovi i dostupnost resursa te sektora koje je teško dekarbonizirati. Unatoč tome, prilike u podršci dekarbonizacije naših kupaca svakako postoje i treba ih iskoristiti.

Ovo je svakako dugoročni cilj, koji zahtijeva stabilno okruženje s dosljednim regulatornim okvirom, politikama i poticajima koji podržavaju ulaganja ulaganja u dugotrajne projekte.

Jedan od izazova energetske tranzicije je i njezina pristupačnost. Drugim riječima, ona se može dogoditi samo ako, konkretno rečeno, računi za energiju ostanu pristupačni krajnjim kupcima. Također, izazov kojeg treba riješiti kroz emisiju opsega 3 je što neto nulta ambicija uključuje cijeli lanac vrijednosti, pa je ključno da svi dionici surađuju i sinkroniziraju svoje aktivnosti kako bi postigli neto nultu ambiciju. Dostupnost sredstava, opreme i stručnih resursa da se to ostvari na terenu definitivno će utjecati na brzinu tranzicije, a time i na vrijeme postizanja ugljične neutralnosti. Iskorištavanje inovacija i pronalaženje konkretnih primjena također će biti ključni za pronalaženje novih načina za dekarbonizaciju postojećih industrija koje je teško smanjiti.

Što biste savjetovali potrošačima koji razmišljaju o prelasku na obnovljivu energiju, ali još uvijek nisu sigurni zbog početnih ulaganja ili drugih čimbenika?

Uz rastuće cijene energije i sve veće troškove života, ulaganje u obnovljivu energiju može značajno smanjiti račune komunalnih usluga pa rezultirati znatnim uštedama tijekom vremena. Važno je pratiti i iskoristiti državne poticaje i mogućnosti financiranja kako biste si ovu tranziciju učinili što pristupačnijim, uz pozitivan utjecaj na okoliš i rastući trend energetske neovisnosti.

Ako vam se potpuna tranzicija i dalje čini nedostižnom, počnite s manjim, skalabilnim ulaganjima poput uređaja za solarnu energiju ili energetski učinkovitih nadogradnji doma poput ugradnje visokoučinkovitih kućanskih aparata, LED rasvjete, poboljšanje vanjske ovojnice zgrada. Svako ulaganje se računa i pridonosi otpornijoj budućnost za sve.

PHOTOS BY: Green.hr / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.