flaunter-17ZIGYrSK18-unsplash

Održivost mora započeti sa sveučilištima ako se želi promijeniti modna industrija

GREEN_300_listici_sredina

M.B.

Početna točka razmišljanja

Još nas samo par tjedana dijeli od COP26, UN-ove konferencije o klimatskim promjenama u Glasgowu, a mnogi razmišljaju o tome kako njihovo osobno i profesionalno ponašanje može pomoći u rješavanju klimatske krize. U tom razmišljanju, okreću se i prema svom obrazovanju i kako sveučilišta pridonose rješavanju tog problema.

Akademici priznaju široko rasprostranjeni konsenzus, demonstriran kroz globalnu predanost UN-ovim ciljevima održivog razvoja, da je potrebno univerzalno djelovanje za okončanje siromaštva, zaštitu planeta i osiguranje da svi ljudi uživaju u miru i prosperitetu do 2030. godine. No, ako na sveučilištima nastavimo poučavati unutar komodificiranog modela obrazovanja, kako ćemo obrazovati za održivi razvoj? Engleska, na primjer, ima najviše školarine u razvijenom svijetu, a narativ o vrijednosti za novac stvorio je kulturu studenata kao potrošača. I gdje je bolje početi nego gledati kako se na studijima vezanim uz modu razmišlja o održivosti. Modna industrija ima dobro dokumentiranu povijest neodrživih praksi, uključujući intenzivnu i prekomjernu proizvodnju, tekstilni otpad, nedostatak transparentnosti i loše radne uvjete.

Zahtijevanje održivog kurikuluma

Obrazovanje budućih vođa ključno je za postizanje ciljeva održivosti – a ni oni koji se bave modom nisu ništa drugačiji. Maturanti sve više žele raditi sa svrhom, no opremljujemo li ih literaturom o održivosti – informacijama, vještinama i sposobnostima – da izazovu postojeće sustave i strukture, uključujući sveučilišta na kojima studiraju? Deloitteovo istraživanje iz 2021. potvrđuje da se mlađi ljudi sve više bave pitanjima poput nejednakosti u prihodima i klimatskih promjena. Mnogi traže svrhu preko provjera plaća prilikom odmjeravanja mogućnosti zaposlenja. Istraživanje je pokazalo da 44% milenijalaca i 49% pripadnika generacije Z svoj izbor temelje na osobnoj etici kada je u pitanju vrsta posla ili organizacije u koje bi se uključili. No, nisu samo poslodavci ti koji trebaju promijeniti stav prema stvaranju odgovornijih radnih mjesta kada su u pitanju klimatske promjene. Još jedno nedavno istraživanje među budućim studentima pokazalo je da su ugled i predanost sveučilišta prema održivosti rangirani više od njegovog položaja. Prema Studentskoj organizaciji za održivost UK (SOS UK), 60% učenika želi naučiti više o održivosti, a 80% učenika želi da njihove institucije učine više po tom pitanju.

Fokus na studente

Tek ako duboko zaronimo u održivost, studentima mode možemo pomoći da shvate kako svi elementi modnog poslovnog modela i lanca opskrbe utječu na ljude i planet. Godišnje nagrade Green Gown Awards daju kratki pregled iznimnih inicijativa održivosti koje poduzimaju sveučilišta i fakulteti u Velikoj Britaniji. Godine 2020. UCL-ova Pozitivna klimatska kampanja pobijedila je u kategoriji Climate Action 2030. Sveučilište u Plymouthu visoko je pohvaljeno zbog suradnje s Net Zero. Studentica Emma Kidd sa Sveučilišta Glasgow Caledonian University (GCU) bila je visoko pohvaljena za svoj Fashion Detox Challenge. UN je nedavno također pohvalio GCU kao primjer najbolje prakse SDG-a zbog njegove predanosti potpunoj integraciji ciljeva održivosti u sve svoje aktivnosti. To uključuje razvoj istraživanja, nastavnih materijala i zadataka ocjenjivanja te suradnju s vanjskim organizacijama na čelu održivosti, uključujući Zakladu Ellen MacArthur i njezin rad koji promiče kružnu modnu industriju. GCU-ova Britanska škola mode također je izradila zbirku studija slučaja nastave, kao dio Bloomsburyjevog digitalnog izvora, o pionirima održive odjeće poput Patagonije i Stelle McCartney. Obje tvrtke imaju ekološku misiju i koriste kreativne načine za poučavanje potrošača o klimatskoj krizi.

Patagonija je na Crni petak 2020. objavila reverzibilnu pjesmu, a Stella McCartney objavila je svoju zbirku A-Z Manifest za proljeće 2021. kako bi “započela razgovor o vrijednostima”. Proučavanjem ovih tvrtki studenti se potiču na razmišljanje o negativnim društvenim i okolišnim utjecajima mode, raspravi o prednostima i nedostacima izbora tkanine i proizvodnje te aktivnom promicanju održivijih alternativa u skladu s vlastitim vrijednostima. Što više učimo o održivosti, to je jasnije da su mnogi naši društveni i okolišni izazovi, uključujući siromaštvo, ravnopravnost spolova, klimatske promjene i kvalitetno obrazovanje međusobno povezani – što pokazuje primjer UN-ovog okvira od 17 ciljeva održivog razvoja. Usprkos porastu predanosti obrazovanju od strane institucija, studentskih tijela i pojedinih akademskih radnika, postoji raširen jaz u stavovima i ponašanju kada je u pitanju sektor u cjelini.

Dakle, kao i istraživanje i poučavanje o klimatskim rješenjima, trebali bismo pitati sveučilišta vode li studente prema mjerama ekološke i društvene održivosti. Ističući nedostatak zastupljenosti žena na COP26, autorica i suosnivačica projekta “All We Can Save”, Katharine Wilkinson, tvrdi da se klimatsku krizu treba smatrati krizom vodstva. Ovu je temu razvila studentica Luna Sanchez u svom kratkom filmu “Manifesto for Women as Sustainability Leaders”.
Koronavirus doveo je do najvećeg poremećaja u visokom obrazovanju ove generacije. Već na samom početku ove akademske godine, trebali bismo prestati smatrati studente potrošačima i početi ih gledati kao sugrađane u potrazi za rješenjima hitne svjetske klimatske krize.

PHOTOS BY: Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Napravi nešto zeleno već danas.

Klikni „prijavi se“
i na pravom si putu!

Copyright 2021 © Sva prava pridržana - GREEN.HR

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.