Norveška je postala prva država na svijetu s više od 50% električnih automobila

GREEN_300_listici_sredina

Od ukupno 141.412 novih automobila, 76.789 isključivo na baterijski pogon.

Norveška planira da do 2025. godine u potpunosti prijeđe na vozila na električni pogon, a vlada podupire taj cilj njihovim izuzećem od poreznih nameta propisanih za vozila na fosilna goriva.

Usvajanje potpuno električnih automobila konstantno je u porastu tijekom posljednjeg desetljeća no električni automobili čine tek oko 2% prodaje novih automobila. S druge strane, Norveška kao svjetski lider u vožnjim e-automobilima stigla je do 54,3% prodanih vozila na električni pogodn odnono od prodanih 141.412 novih automobila, oni voze 76.789.

Norveška je uglavnom ruralna zemlja s populacijom od 5 milijuna ljudi, koja neprestano gradi nagon za električne automobile. Prema podacima koje je objavila Norveška federacija za cestovni promet (OFV), Norveška je postala prva država na svijetu u kojoj električni automobili čine više od polovice novih registracija. Skandinavska nacija ima najveći udio u prodaji novih električnih vozila u svijetu.

Nordijska zemlja, koja je, ironično, najveći proizvođač nafte u zapadnoj Europi, teži tome da do 2025. godine svi novi automobili imaju “nultu emisiju”, što znači da se pokreću na ili električnu energiju ili vodikov pogon. Takva porezna politika pretvorila je norveško tržište automobila u laboratorij za tvrtke koje se okušavaju u proizvodnji automobila bez motora s unutarnjim sagorijevanjem, a rezultat je sve veća popularnost novih brandova i modela vozila. Četiri najprodavanija modela bili su Audi e-tron, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 i Nissan Leaf, svi potpuno električni.

Unatoč pandemiji COVID-19, koja je odgodila izlazak nekoliko novih modela, električna vozila činila su 54,3 posto novog tržišta automobila prošle godine, u odnosu na 42,4 posto godinu ranije. Što se tiče infrastrukture za punjenje, Norveška povećava dostupnost punionica i opskrbe električnom energijom od 2015. godine, kada je vlada postavila cilj da na glavnim autocestama ima najmanje jednu postaju za brzo punjenje svakih 50 kilometara. Također, ova je nordijska zemlja prva u svijetu uvela punjače na superchargeru – mjestu gdje se može puniti i do 10 automobila. Glavni grad Oslo, pak, pokrenuo je program koji za taksi mrežu omogućuje bežično punjenje.

Hrvatskoj je, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u 2019. bilo registirrano 6629 hibridnih i električnih osobnih vozila. Od toga je potpuno električnih osobnih vozila registrirano 730. Kad se te brojke usporede s ukupno registriranim osobnim vozilima kojih je u 2019. bilo 1,728.911, dolazi se do udjela hibridnih i električnih vozila od 0,38 posto dok gledajući samo električna vozila njihov udio u ukupnom broju osobnih vozila iznosi 0,042 posto.

Zanimljivo, u Švedskoj kupci električnih automobila dobivaju bonus do 60.000 švedskih kruna koji im se isplaćuju šest mjeseci nakon kupnje, dok je Njemačka nedavno povećala svoje subvencije. Kostarika, pak, oslobađa vlasnike električnih automobila redovnog poreza na promet vozila od 13%, a u SAD-u je savezna vlada potaknula prodaju električnih automobila nudeći kupcima porez na kredit od 7.500 dolara.

PHOTOS BY: Pexels, Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.