Budući da se kompanije Fortenova grupe bave poljoprivredom, proizvodnjom i prodajom hrane, Grupa je prepoznala svoj ključni utjecaj u području smanjenja otpada od hrane i promociji održivih praksi u prehrambenom i maloprodajnom i veleprodajnom sektoru. Stoga je u 2023. Fortenova grupa, zajedno sa svojim kompanijama Konzum, Zvijezda i PIK Vrbovec potpisala dobrovoljni sporazum o sprečavanju nastanka otpada od hrane pod nazivom “Zajedno protiv otpada od hrane”, kojim se naglašava zajednička posvećenost Grupe odgovornom upravljanju resursima.
S tim u vezi, Grupa je postavila ciljeve za smanjenja otpada od hrane za 20 posto do 2030. godine. Kao prvi korak u ostvarivanju tih ciljeva, uspostavljen je sustav mjerenja i praćenja otpada od hrane na razini cijele Grupe. Sustav omogućava prikupljanje preciznih i mjerljivih pokazatelja koji pomažu u identifikaciji ključnih područja gdje nastaju viškovi hrane, a na temelju tih uvida, Grupa može provesti ciljane akcije i izraditi konkretne planove za smanjenje otpada od hrane.
Sljedeći koraci
Tri kompanije, potpisnice sporazuma, već imaju svoje ciljeve za smanjenje otpada od hrane, dok će ostale kompanije Fortenova grupe, koje proizvode otpad od hrane, svoje ciljeve postaviti do kraja godine. Ujedno, u kompanijama koje generiraju otpad od hrane organizirat će se edukativne radionice s ciljem poboljšanja procesa praćenja otpada, stjecanja uvida u primjere dobrih praksi iz sektora te razvoj i implementacija konkretnih planova i akcija za učinkovito smanjenje otpada.
Primjeri dobrih praksi iz kompanija
Postavljanje sustava i koordinirane akcije Fortenova grupe i njezinih kompanija vezanih uz smanjenje otpada od hrane korak su naprijed prema stvaranju održivije budućnosti. Međutim, kompanije Grupe već aktivno sudjeluju u različitim inicijativama za smanjenje otpada od hrane pa su u nastavku prikazani neki primjeri uspješnih praksi koje su kompanije Grupe već implementirale.
Konzum Hrvatska i Mercator Slovenija već dugi niz godina sudjeluju u sustavu prikupljanja i doniranja hrane, čime se ne samo smanjuje otpad od hrane. nego se i značajno pomaže socijalno ugroženim skupinama.
Konzum Hrvatska je kao jedan od vodećih maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj implementirao sustav kroz koji već godinama donira hranu pred istekom roka te je već šesti put zaredom proglašen „Najdonatorom“ u Hrvatskoj. Tijekom tih šest godina koliko se nagrađuju kompanije koje doniraju hranu, Konzum je ukupno donirao 1600 tona hrane. Interni sustav prikupljanja hrane za donacije u Konzumu neprestano se poboljšava, a mreža posrednika povećava. Tako trenutno doniranu hranu u Konzumu svakodnevno prikuplja 17 registriranih posrednika u 53 prodavaonice.
Ujedno, kompanija ima jedinstvenu ulogu utjecaja na krajnje potrošače, posebice u svjetlu činjenice da u kućanstvima i nastaje najveći postotak otpada od hrane. S tim na umu, Konzum je u 2022. godini pokrenuo edukativnu platformu pod nazivom Reciklopedija. Ta posebna internetska stranica nudi krajnjim kupcima korisne i praktične savjete vezane uz smanjenje otpada od hrane i pozitivan utjecaj na zajednicu i okoliš. Konzum, također, poziva građane da na društvenim mrežama podjele svoja iskustva kojima pridonose smanjenju otpada te putem oznake #reciklopedija sudjeluju u širenju svijesti o hrani.
Mercator Slovenija je 2013. godine postao prva slovenska kompanija koja se, na inicijativu Ministarstva poljoprivrede i zaštite okoliša Slovenije, uključila u inicijativu „Donirana Hrana“. Svaki dan nakon zatvaranja trgovina, volonteri preuzimaju higijenski i zdravstveno ispravnu hranu, kojoj rok trajanja ističe unutar 24 sata, i distribuiraju je socijalno ugroženim stanovnicima. Projekt se provodi u 39 poslovnica, a na samom projektu sudjeluje deset partnera, neprofitnih udruga. Od 2023. Mercator je tako donirao već milijun kilograma hrane koja bi inače završila na otpadu.
Idea Srbija, kao jedan od maloprodajnih brendova Mercatora Srbija, 2022. je pokrenula projekt kompostiranja otpada od hrane s ciljem smanjenja otpada i emisija stakleničkih plinova i uključivanja kružne ekonomije u svoje poslovanje. Iako Idea optimizira količinu voća i povrća u svježim odjelima, određena količina uvijek ostaje neprodana. Kako bi se smanjila količina otpada, voće i povrće se u suradnji s partnerima kompostira, čime se biootpad prenamjenjuje i vraća na police kao kompost dobiven preradom organskog otpada. U projekt je uključeno 16 Idea maloprodajnih poslovnica, a do sada je prerađeno 75 tona otpadnog voća i povrća. U 2023. godini proizvedeno je 5800 litara komposta, a u prvom kvartalu 2024. ta je količina dosegla je dvije tone komposta. Idea se također uključila u projekt Reciklopedija koji je u Srbiji i nagrađen nagradom “Kampanja sa svrhom” u okviru Festivala društvene odgovornosti.
PIK Vrbovec Hrvatska upravlja prodajnim mjestom pod nazivom „PIK Diskont“, koje se specijalizira za prodaju robe koja ne ispunjava standarde za redovnu prodaju u maloprodajnim lancima. U PIK Diskontu se, osim redovnog asortimana, prodaju proizvodi koji uključuju okrajke od narezivanja mesnih prerađevina i pakiranog svinjskog mesa, artikli nastali tijekom razvoja novih proizvoda te proizvodi koji su pri kraju roka trajanja. Ta se hrana propisno označena kao akcijska prodaje uz popuste koji se kreću od pet do do čak 85 posto. U 2024. godini, preko PIK Diskonta prodano je ukupno 240 000 kilograma svježeg mesa i mesnih prerađevina.