Zašto bacamo hranu i kako trgovine manipuliraju našim kupovnim navikama?

Inicijativom #BirajZeleno učinili su razliku

Kao najveći svjetski proizvođač hrane, Nestlé je prepoznao koliki utjecaj otpad od hrane ima na okoliš pa od 2020. godine sustavno provodi edukativnu inicijativu #BirajZeleno. U ovu hvale vrijednu inicijativu uključili su se i poznati hrvatski chefovi koji na svojim radionicama daju praktično znanje o tome kako maksimalno iskoristiti namirnice, ali i ostatke obroka.

Vjerovali ili ne, od sve hrane proizvedene za našu prehranu, čak petina završi u smeću. To znači da se svakog dana baci oko milijardu obroka! No, problem nije samo moralne prirode – otpad od hrane jedan je od glavnih uzročnika klimatskih promjena jer uzrokuje čak 10% svih emisija stakleničkih plinova. Kako je to moguće?

Bacanje hrane podrazumijeva rasipanje svih resursa uloženih u proizvodnju, transport i skladištenje hrane. A kad hrana dospije na deponij, njezino raspadanje uzrokuje emisije plinova poput metana, jednog od najopasnijih stakleničkih plinova. Još je poraznije što 60% otpada nastaje u našim kućanstvima – u Europskoj uniji, svaki stanovnik godišnje baci oko 132 kilograma hrane!

Neplanirana kupnja i strah od “upotrijebiti do”

Bacanje hrane ne događa se samo u kuhinjama, ono počinje već u trgovini. Planiramo li unaprijed što ćemo kupiti? Kupujemo li samo ono što nam je potrebno i onoliko koliko možemo iskoristiti? Često kupujemo previše, pod utjecajem posebnih ponuda, impulzivnih odluka ili nerealnih planova o kuhanju, što dovodi do nepotrebnog otpada.

Još jedan uzrok bacanja hrane je nerazumijevanje oznaka na proizvodima. Naime, čak 10% hrane u Europi baci se zbog zbunjujućih natpisa poput “upotrijebiti do” i “najbolje upotrijebiti do”. Prepoznajući ovaj problem, Nestlé, svjetski lider u proizvodnji hrane, na nekim je europskim tržištima, uz natpis „najbolje upotrijebiti do“, na pakiranjima stavio dodatne informacije koje objašnjavaju svrhu tog datuma označavanja te natpise poput „Pogledaj, pomiriši i okusi prije nego što baciš“.

Surađujući s poljoprivrednicima, znanstvenicima i neprofitnim organizacijama, Nestlé radi na smanjenju otpada u cijelom lancu – od polja do tanjura. U svojim operacijama, pažljivo planiraju proizvodnju i distribuciju kako bi smanjili isteke rokova i omogućili da što više hrane dođe do potrošača prije nego što postane neupotrebljiva. Tako, pažljivo planirajući, količine hrane za koje se procijeni da se neće stići prodati na vrijeme, ova kompanija donira. Djela govore više od riječi – od početka 2024. godine pa do kraja studenoga samo na hrvatskom tržištu donirano je oko 18 tona hrane i oko 2 tone hrane za kućne ljubimce brenda Purina kompanije Nestlé.

Jedna od poznatijih inicijativa u Hrvatskoj – #BirajZeleno

Kao lider u prehrambenoj industriji, kompanija Nestlé temu smanjenja otpada od hrane postavila je u centar svojih tema o održivosti, čemu nijedna druga tvrtka u Hrvatskoj nije do tada pristupila tako ozbiljno i detaljno. Kada je kompanija 2020. krenula s inicijativom #BirajZeleno, bila je to digitalna kampanja koja se obraćala prvenstveno mladima.

Godinu dana kasnije, svoju su digitalnu komunikacijsku kampanju odlučili spojiti s nečim fizičkim, s nečim opipljivim i u studentskoj su menzi od ostataka hrane, sakupljenih u dva do tri dana, pripremili dva jelovnika: vegetarijanski i mesni. Tijekom ove akcije podijeljeno je čak 1500 obroka i spašeno 90 kg hrane od bacanja te je spriječena emisija stakleničkih plinova ekvivalentna količini struje, dovoljnoj za jedno kućanstvo kroz 16 dana.

#BirajZeleno ‘seli’ u škole!

Nakon dojmljivih rezultata kampanje, iz kompanije Nestlé uvidjeli su kako se itekako može utjecati na javno mišljenje i podignuti razinu svjesnosti o otpadu od hrane među građanima. U kućanstvima se često dogodi da imamo ostatke od obroka koje sigurno možemo iskoristiti, ali jednostavno nam nedostaje znanja i kreativnih ideja. Zato se Nestlé povezao s kuharskim školama i domaćim chefovima te je tijekom 2023. godine organizirao besplatne radionice kuhanja od ostatka hrane za sve građane.

Ove je godine Nestlé ostvario izvrsnu suradnju s Centrom za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj Zagreb, čiji su polaznici osobe oštećena sluha, osobe s poremećajem govorno-jezične komunikacije, komunikacijskim teškoćama iz spektra autizma i pervazivnog razvojnog poremećaja te osobe s višestrukim teškoćama.

Jedno od zvanja za koje se učenici ove škole obrazuju jest i kuhar, a shodno tomu, u kulinarskim radionicama pridružio im se chef Mario Mandarić, koji ih uči kako usvojiti korisna znanja i vještine te kako postati majstori kuhinja koji pametno planiraju kupnju namirnica i maksimalno ih koriste, bez otpada.

Svatko od nas može doprinijeti očuvanju Zemlje, jedinog planeta koji je naš dom, a iz kompanije Nestlé poručuju kako pametnim planiranjem i u svojoj kuhinji možete puno učiniti.

Kako možemo utjecati na smanjenje otpada od hrane?
  • Planirajte obroke tjedan dana unaprijed i kupujte prema isplaniranom meniju.
  • Prvo iskoristite namirnice s kraćim rokom trajanja, a one s duljim ostavite za kasnije, kako biste spriječili nepotrebno kvarenje hrane.
  • Planirajte obroke za koje biste koristili iste namirnice. Na primjer, povrće za salatu možete iskoristiti u juhi ili kao prilog drugom jelu.
  • Ostatke hrane pohranite u hermetički zatvorene posude ili ih zamrznite kako biste produžili njihov rok trajanja.
  • Umjesto bacanja kore voća i povrća, razmislite kako ih možete iskoristiti u kuhanju.
  • Prilagodite količine sastojaka broju osoba za koje kuhate kako biste izbjegli stvaranje viška hrane.
  • Obratite pažnju na deklaracije: „Upotrijebiti do“ je oznaka koja govori da hrana nakon datuma otisnutog na pakiranju više nije sigurna za konzumaciju zbog razvoja neželjenih mikroorganizama. Oznaka „Najbolje upotrijebiti do“  označava razdoblje kada je proizvod najbolje kvalitete, ali ostaje siguran za konzumaciju i nakon tog datuma, pod uvjetom da je pravilno skladišten i neoštećen.

PHOTOS BY: Nestlé / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.