Američki predsjednik Joe Biden obećao je da će “navesti svijet da zaključa izvršne međunarodne sporazume o smanjenju emisija u globalnom brodarstvu i zrakoplovstvu. Cijene ugljika jedan su od alata za poticanje smanjenja emisija.
Kada je EU 2008. godine prvi put predložila da se cijena ugljika odredi za sve letove, uključujući i one koji prelaze Atlantik, inicijativa je naišla na snažan otpor, prijetnje i diplomatsku akciju za blokiranje takve klimatske politike. SAD je bio nedvojbeno najoštriji protivnik, noseći argumente zrakoplovne industrije na pragu europskih vlada država članica. Narudžbe za europske proizvođače zrakoplova počele su biti ugrožene i EU je brzo odustala. Od tada, samo letovi unutar EU moraju plaćati cijenu ugljika, dok su letovi koji odlaze u SAD izuzeti.
U to je vrijeme Joe Biden već bio potpredsjednik, ali svijet je bio mnogo drugačiji. Nema Pariškog sporazuma, nema ludila o klimatskoj neutralnosti. Danas Joe Biden ima priliku promijeniti smjer, budući da je EU spreman preispitati svoju politiku, i mogao bi još jednom predložiti određivanje cijene emisija iz letova koji odlaze ili dolaze u zračne luke EU. To je jedno od rijetkih slučajeva kada bi nedjelovanje zapravo moglo imati velik utjecaj: Joe Biden se samo ne treba suprotstaviti ovoj reformi europske politike.
EU, SAD i sve ostale zemlje članice UN-a 2016. dogovorile su se o uspostavljanju sustava za uklanjanje ugljika – CORSIA – u okviru UN-ove agencije za civilno zrakoplovstvo, koja će zahtijevati od zračnih prijevoznika da nadoknade vrlo mali udio svojih emisija na međunarodnim letovima. Nažalost, sustav je duboko manjkav, možda ga nije moguće popraviti. Prema toj shemi, nadoknadit će se manje od 10% emisija CO2 u zrakoplovnom sektoru. Ostali klimatski utjecaji letenja koji nisu pokrenuti emisijom CO2 uopće se ne rješavaju.
U ovom trenutku, cijene ugljika u EU kreću se oko 45 američkih dolara, dok su krediti za CORSIA dostupni ispod dva američka dolara. Iako se razgovori u UN-u nastavljaju, bilateralna suradnja nudi stvarnu priliku za danas značajnu akciju. Nažalost, u ljeto 2020., poruka stalnog predstavništva SAD-a u Bruxellesu nije bila samo da se usprotivi proširenju postojećeg sustava EU-a, već čak i da od EU-a “izbjegne daljnju primjenu EU ETS-a na Europskim letovima”.
Ako je Joe Biden ozbiljan u vezi s repozicioniranjem SAD-a kao globalnog klimatskog vođe, trebao bi usmjeriti diplomatske moći svoje zemlje prema promicanju ambicija širom svijeta i izbjegavati stavljanje ključa u klimatske akcije EU-a.