Je li došao kraj ‘influencanju’? Upoznajte novi trend koji se bori protiv prekomjerne potrošnje

GREEN_300_listici_sredina

Mladi ljudi pokretači velikih promjena

Svi smo barem jednom doživjeli trenutak sreće koji dolazi pri kupnji nečega što smo dugo priželjkivali ili uzbuđenje pri pronalaženju stvari koja će nam život učiniti boljim, upotpuniti naš ormar ili momentalno popraviti naše raspoloženje. Dobar je to osjećaj, ali gorka je istina da zapravo ne čini ništa dobro ni za nas ni za okoliš. Vrijeme je da promijenimo način na koji kupujemo.

Prekomjerna konzumacija sastavni je dio života, budući da su naši ‘feedovi’ na društvenim mrežama puni influencera čiji je posao prodati nam stvari koje nam ne trebaju za probleme koje nismo ni znali da imamo. Naravno, u redu je počastiti se s vremena na vrijeme, i naravno, u redu je cijeniti materijalna dobra, ali naš ciklus prekomjerne potrošnje nije održiv i vrijeme je da mu se stane na kraj.

Pretjerana potrošnja se događa kada se naša potražnja za nečim novim zadovolji sposobnošću proizvodnje velikom brzinom, a beskrajni ciklus šteti planetu. Ako naše emisije ugljičnog dioksida ne dolaze iz tvornica u kojima kupujemo nove proizvode, one dolaze od goriva koje se koristi za slanje naših paketa ili od otpada koji bezobzirno bacamo na odlagališta.

Kozmetika reality zvijezde Kylie Jenner dugo je bila na listama želja, a danas više ne uživa takvu popularnost zahvaljujući iskrenim recenzijama.

Bilo da se radi o TikTok videu koji vam govori zašto vam treba nova moderna boca za vodu ili Instagram objavama koje vam otkrivaju gdje možete kupiti jeftinije inačice vrhunskih modnih komada s dvodnevnom dostavom, naše kupovne navike protkane su kroz apsolutno sve društvene mreže.

Budući da Generacija Z naginje životnim stilovima koji odbacuju kapitalizam i konzumerizam i prihvaćaju održivost, nadahnuti smo mladim ljudima koji nas “de-influencaju” online. Trend deinfluencanja je nešto što svakako podržavamo budući da ovi kreatori na TikToku skupljaju milijune pregleda jer iskreno ocjenjuju proizvode koje su kupili pod utjecajem influencera, a nikada ih zapravo nisu koristili ili nisu bili zadovoljni s njima. Mnogi od ovih videa govore o kozmetičkim proizvodima, trendi odjevnim predmetima ili kućnim potrepštinama, a TikTokeri ne žele da drugi ponove iste greške kao što su oni.

TikTok korisnica @sadgrlswag u svom videu navodi trendovske proizvode koje ne želi da kupite. “Ovdje sam da bih vas deinfluencala”, kaže ona izravno u kameru. “Nemojte kupiti Dyson AirWrap. Ne uzimajte Charlotte Tilbury korektor. Ne kupujte Stanley bocu. Ne nabavljajte knjige autorice Colleen Hoover. Nemojte uzimati Airpods Pro Max.”

@sadgrlswag

De-influencing you, no more over consumption or else 💣💥! 😡😤 #GenshinImpact34

♬ original sound – Estef

Što je deinfluencanje?

Deinfluencing je novi fenomen društvenih mreža gdje korisnici rade suprotno od onog što od njih želi ‘influencer marketing’, odvraćajući publiku od kupnje stvari koje im ne trebaju. Cilj je spriječiti prekomjernu konzumaciju i podsjetiti jedni druge da nam ti proizvodi ne trebaju da bismo bili cool ili osjećali se kao da negdje pripadamo.

Deinfluencanje svodi se na jedan koncept: kupnja nečega nikada vas neće učiniti boljom, održivijom ili uspješnijom osobom.

Sve više kreatora iskreno progovara o trendovima koje ne treba slijediti.

Zasigurno postoje stvari koje želimo i trebamo kako bi nam život bio lakši ili ugodniji, ali realno ne postoji način kupovine koji nas može učiniti moralno superiornijima i stvarno se trebamo prestati pretvarati da postoji. Deinfluencanje nam daje mogućnost da na društvenim mrežama slobodno budemo kritični potrošači, udaljavajući se od monolita trendova ili stvari koje pod svaku cijenu moramo imati, u zamjenu za životni stil koji nam, nadamo se, pruža mir.

Kako je TikTok prihvatio trend deinfluencanja

TikTokov hashtag #deinfluencing ima više od 112 milijuna pregleda, a sve više kreatora uključuju se u trend kako bi demistificirali najnovije trendove i preusmjeravali pratitelje da pronađu proizvode i preporuke za stvari koje im stvarno trebaju.

Elle Gray (@basicofcourse) ima pregršt videozapisa na ovu temu, podsjećajući gledatelje da im “majica neće promijeniti život”. “Kao opće pravilo, mislim da ne trebate kupiti nešto samo zato što vam je to na TikToku rekla osoba koja izgleda poput mene, a za taj proizvod niste ni znali prije 30 sekudni”, kaže Elle.

@basicofcourse

Disclaimer! no judgment if you have or want these things! I think we can all just be more intentional in our consumption choices and making sure we genuinelyyy want something rather than being convinced by TikTok that we do! I have no problem with promoting things u truly love, and I do it myself (basic is legit the name) but 2023 is about all abt lowering the consumption game! #sustainableliving #sustainability #deinfluencing #consciousconsumerism #intentionalconsumption #amazonstorefront

♬ Right Back Where We Started From – Maxine Nightingale

U opisu ispod jednog videa potiče gledatelje da jednostavno budu pažljiviji pri kupnji. Ona kaže da je u redu poželjeti neki trendi predmet, ali samo ako smo sigurni da ga doista želimo, a ne samo zato što vam TikTok kaže da biste ga trebali imati. “Nemam problema s promicanjem stvari koje uistinu volim, ali 2023. bit će usmjerena na smanjenje potrošnje“, piše ona.

Gray je samo jedan od stotina kreatora koji se kreću prema ovom konceptu deinfluencanja. Korisnica @hanayla podijelila je dirljivu priču o svom volonterskom radu. Prepričala je jedan dan kada je odvela mladu beskućnicu u trgovinu i zamolila da odabere što god želi. Iako joj je kupila neke potrepštine, djevojka nije tražila ništa više rekavši: “U ovoj trgovini ne postoji ništa što bih mogla kupiti zbog čega bih se osjećala više voljenom ili manje usamljenom na ovom svijetu.”

Ova kreatorica izdvaja kozmetičke proizvode koje ne vrijedi kupovati u Sephori.
Deinfluencanje pomaže nam da budemo održiviji

Sigurno ste već vidjeli citat koji kaže da je najodrživija stvar koju možete koristiti ona koju već posjedujete. Bezbroj je proizvoda koji tvrde da smanjuju vaš ugljični otisak ili pomažu da smanjite količinu jednokratne plastike u vašem domu. Ali ako već imate četku za WC koja savršeno dobro funkcionira, ne morate kupiti onu s bambusovom drškom samo zato što se čini održivija.

Predmet žudnje mnogih je Dyson Air Wrap, ali mnoge djevojke na TikToku tvrde da ne ispunjava očekivanja.

Naravno, ako ste potrošili deterdžent za pranje rublja i želite kupiti održiviju verziju ili je vaša četkica za zube na izdisaju i vrijeme je da uložite u ekološki prihvatljiviju zamjenu, svakako to učinite! Deinfluencanje pomaže nam da razmislimo gdje i kako kupujemo – i kako možemo više voditi računa o tome što nam zapravo treba.

Korištenjem onoga što već posjedujemo, kupnjom rabljenog, posuđivanjem od prijatelja ili čak iznajmljivanjem proizvoda, možemo dramatično smanjiti svoju potrošnju – a time i otpad, emisije i negativan utjecaj na planet kojeg nazivamo svojim domom.

PHOTOS BY: TikTok, Pinterest / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.