Industrija bezalkoholnih pića cilja na 100% recikliranu ili obnovljivu plastiku do 2030. godine

GREEN_300_listici_sredina

Važnost recikliranja

Europski proizvođači bezalkoholnih pića predstavili su svoju novu viziju za 2030. najavljujući planove da do kraja desetljeća dostignu 100% recikliranih ili obnovljivih materijala u plastičnim bocama.

Industrijska grupa UNESDA obećala je da će se 100% njihove ambalaže moći reciklirati do 2025. godine, a do tada će 50% PET boca biti sačinjeno od recikliranog sadržaja. Gledajući unaprijed, 2030. godini, rečeno je da će 100% PET boca biti izrađeno od 100% reciklirane ili obnovljive plastike, “tamo gdje je to tehnički i ekonomski izvedivo”. “Naš je cilj da ambalaža pića postigne punu cirkularnost”, rekao je Ian Ellington, viši izvršni direktor tvrtke PepsiCo Europe, koji je ujedno i predsjednik UNESDA-e. “Vjerujemo da je ambalaža resurs koji se nikada ne smije rasipati te poduzimamo brojne akcije kako bismo postigli punu cirkularnost i podržali agendu Europske komisije za ubrzavanje tranzicije ka zelenom gospodarstvu”, rekao je u izjavi.
Europska komisija predstavila je novi akcijski plan kružnog gospodarstva u ožujku prošle godine, rekavši da će do kraja 2021. godine uvesti obvezne zahtjeve za uporabu reciklirane plastike u područjima poput ambalaže, građevinskog materijala i vozila. Cilj je povećati potražnju za recikliranom plastikom i stvoriti tržište sekundarnih materijala koji su danas često skuplji od djevičanskih proizvoda širom EU.

Nova obveza UNESDA-e nadilazi trenutne regulatorne zahtjeve EU-a. Direktiva o plastici za jednokratnu uporabu, usvojena 2019. godine, zahtijeva od tvrtki da integriraju najmanje 25% recikliranog materijala u plastične boce do 2025. godine, što će porasti do 30% do 2030. za sve boce pića. No za postizanje viših ciljeva, UNESDA kaže da su potrebni daljnji napori kreatora politike u područjima poput sakupljanja i recikliranja otpada, kao i smanjenja i ponovne upotrebe.
To uključuje stvaranje zatvorenog sistema za prikupljanje i recikliranje ambalaže za piće i šire uvođenje shema povrata depozita za PET boce, aluminijske limenke i druge materijale. A da bi se smanjilo stvaranje otpada, veće ambicije mogu se postići većim unosom ambalaže koja se može ponovno puniti“, rekao je UNESDA.
“Idemo daleko dalje od onoga što nam zakonodavstvo govori”, rekao je Nicholas Hodac, glavni tajnik UNESDA-e za EURACTIV, priznajući, međutim, da su ciljevi industrije dijelom povezani i s podrškom politikama koje se provode na razini EU-a i na nacionalnoj razini.
“Ono što nam treba je okvir koji nam omogućuje postizanje” tih ciljeva, rekao je. “Potrebno nam je dobro funkcionirajuće jedinstveno tržište što se tiče ambalaže i ambalažnog otpada. Također, trebamo pristup sekundarnim materijalima. Ovo je područje u kojem Europska komisija može intervenirati jer će postojati velika konkurencija za reciklirani materijal”, objasnio je Hodac. Bez ovoga, “bit će puno složenije”, upozorio je.

Pristup dovoljnim količinama kvalitetne reciklirane plastike doista je postao glavna glavobolja za industriju pića. Čak i kada se PET boce sakupljaju u odvojenim vrećama za prikupljanje, često se na kraju pomiješaju s drugim plastičnim otpadom, što otežava sortiranje.
Na kraju dana, visokokvalitetna plastika koja se koristi u PET bocama prehrambenih namirnica često na kraju bude “zagađena” drugom plastikom, od kojih neke mogu sadržavati otrovne kemikalije koje su danas zabranjene u Europi. “Razlika između nas i drugih je u tome što nam je potrebna reciklirana plastika kvalitetne hrane”, rekao je Hodac. “Trenutno to ide bilo gdje”, rekao je na pitanje o kvaliteti reciklirane plastike koja se nalazi na tržištu za sekundarne materijale. “Ono što ne želimo je da materijali koji su dobri za nas završe u odbojnicima automobila – u proizvodima koji ne trebaju ovu vrstu kvalitete.”

Unatoč tim izazovima, Hodac je rekao da su članovi UNESDA-e, među kojima su i PepsiCo, Cocal-Cola, Danone i Nestlé, u potpunosti predani novoj viziji te industrije. “Naši članovi – velike tvrtke – snažno vjeruju u cirkularnost. Kretat ćemo se u ovom smjeru, bez obzira ispunjavamo li sve zahtjeve politike koje tražimo”. Međutim, ostao je nejasan u vezi s financijskim implikacijama nove strategije industrije. “Trebat će višemilijunska ulaganja”, rekao je Hodac, odbijajući dalje razrađivati.

“Prazna obećanja”

Grupe za zaštitu okoliša sa svoje su strane izrazile otvorenu sumnju u najavu UNESDA-e. “Industrija bezalkoholnih pića “puni” naslovnice kako preuzimaju svoje obveze u vezi s plastikom i ambalažom – ali ih ne uspijevaju ispuniti”, rekao je Jean-Pierre Schweitzer, stručnjak za politiku proizvoda i kružne ekonomije pri Europskom uredu za zaštitu okoliša (EEB). Ukazao je na nedavno izvješće Zaklade za mijenjanje tržišta, objavljeno u rujnu, koje je istraživalo taktiku industrije pred rastućim pritiskom javnosti za rješavanjem onečišćenja plastikom.
“Naše studije slučaja pokazuju da dobrovoljne inicijative ne samo da nisu uspjele obuzdati krizu plastike, već i da su tvrtke iskoristile te inicijative kao taktiku za odgađanje i iskakanje progresivnog zakonodavstva – a sve istovremeno odvlače potrošače i vlade praznim obećanjima i lažnim rješenjima”, istaknuto je u izvještaju.
Dolazi li zaista kraj plastičnoj ambalaži?

PHOTOS BY: Unsplash, Pexels / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.