Ideja linearnog grada predložena prije 100 godina postaje stvarnost

GREEN_300_listici_sredina

Zelena oaza u pustinji

U Saudijsko Arabiji gradit će se grad bez ulica i automobila, napajan sa 100% čistom energijom.

Ponekad da bismo išli naprijed u budućnost, trebamo pogledati u prošlost. Kako se prije više od stotinu godina izumio prvi električni automobil koji se tek počeo masovno proizvoditi i prodavati skoro pa nedavno, čini se da se tako isto događa i s planom za održivi grad koji je također prvi put predložen prije 100 godina.
Linearni grad bio je urbanistički plan izdužene urbane formacije koji bi se sastojao od niza funkcionalno specijaliziranih paralelnih sektora. Općenito, grad bi tekao paralelno s rijekom i bio bi izgrađen tako da će dominantni vjetar puhati iz stambenih područja u industrijski pojas. Sektori linearnog grada bili bi stambena zona, zona proizvodnih i komunalnih poduzeća s tehničkim, zona za željezničke pruge, zona parkova, poljoprivredna zona s vrtovima itd…Kako bi se grad širio, na kraju svakog pojasa dodavali bi se dodatni sektori, tako da bi grad postajao sve duži, bez širenja i na taj način bi se više poštivao okoliš.

Dizajn linearnog grada prvi je razvio Arturo Soria y Mata u Madridu u Španjolskoj tijekom 19. stoljeća, te su nakon njega još nekoliko planera i arhitekata razvijali slične ideje. Jednu od sličnih ideja je 1910. iznio Edgar Chambless, a zvala se Roadtown, linearni grad izgrađen na vrhu željezničke pruge koji je nudio rješenje linearne raspodjele stanovništva s kojom bi se postigla nevjerojatna ekonomičnost u građevinarstvu, radu i vremenu.

Arhitekt Gilles Gauthier je 1994. godine predstavio svoju verziju linearnog grada, čiji plan iako je nudio mnoga rješenja za postojeće gradske i ekološke probleme, nikad nije bio razrađen do kraja. No već tada Gauthier je bio svjestan promjena koje moramo napraviti, te je ovaj projekt bio njegov doprinos postupnoj transformaciji naših gradova. Gauthierov linearni grad nudio je nekoliko rješenja za naše ekološke i sociološke probleme. Ovo arhitektonsko istraživanje ima za cilj povećati kvalitetu našeg života nudeći javni prijevoz učinkovitiji od osobnih automobila koji su glavni izvor buke i zagađenja, te bi se poštivao okoliš i nudila puno bolja kvaliteta života za sve.

Najnovije vijesti na tu temu nam dolaze iz Saudijske Arabije koja planira uložiti između 100 i 200 milijardi dolara u izgradnju zelene oaze u pustinji – futurističkog grada bez automobila, ulica i nulte neto emisije ugljika.

Prijestolonasljednik Mohammed bin Salman je objavio prošli mjesec plan za ovaj grad nazvan “The Line”, linearni grad u regiji NEOM, 170 kilometara dug pojas povezanih zajednica koji se proteže od planina sjeverozapadne Saudijske Arabije do Crvenog mora. Za razliku od zagađujućih metropola današnjice, ovaj milijunski grad napajat će se 100% čistom energijom, neće imati ulice niti koristiti aute već će se stanovnici prevoziti ultrabrzim tranzitnim sredstvima. Ovaj grad izgrađen oko prirode, izravni je odgovor na neke od najvažnijih izazova s kojima se čovječanstvo danas suočava, poput naslijeđene infrastrukture, zagađenja, prometa i zagušenja ljudi. Linija je položena u tri sloja: površinski sloj za pješake, dva podzemna sloja za promet i infrastrukturu. Dizajn će, kaže Bin Salman, sačuvati 95% prirodnog okoliša u regiji.

Zajednice Linea bit će kognitivne, pokretane umjetnom inteligencijom (AI), kontinuirano učeći prediktivne načine za olakšavanje života, stvarajući vrijeme i za stanovnike i za tvrtke. Procjenjuje se da će se 90% dostupnih podataka iskoristiti za poboljšanje infrastrukturnih sposobnosti daleko iznad 1% koji se obično koristi u postojećim pametnim gradovima. Redefinirajući održivost, Line će sadržavati ugljično pozitivna urbana zbivanja pokrenuta 100% čistom energijom, pružajući okoliš bez zagađenja, zdraviji i održiviji za stanovnike. Mješovite zajednice gradit će se oko prirode, umjesto nad njom.

Ovo je jedan od najsloženijih i najizazovnijih infrastrukturnih projekata na svijetu i dio je opsežnog razvojnog posla koji je već u tijeku u NEOM-u, a izgradnja Linea trebala bi započeti u prvom kvartalu 2021. godine. Njihovi programeri predviđaju da će Line generirati 380.000 novih radnih mjesta i povećati BDP Saudijske Arabije za oko 48 milijardi dolara.

PHOTOS BY: Neom, Pinterest, Unsplash / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.