59553025_169245820752774_8426636717640487033_n

Hoće li digitalna moda uskoro zamijeniti brzu modu?

GREEN_300_listici_sredina

Tina Sarajlić

Neka bolja vremena za okoliš

Od početka pandemije 2020. godine modna industrija pretrpjela je snažne ekonomske gubitke zbog pada prodaje i izgubljenih radnih mjesta, ali se u isto vrijeme počela razvijati i nova vrsta mode - ona digitalna.

Digitalna moda je vizualni prikaz odjeće izrađen pomoću računalnih tehnologija i 3D softvera. Oni su poput skinova u igrama, ali za stvarne ljude. Digitalna moda čini sve što i tradicionalna moda; košulje, haljine, hlače, kape, cipele i dodatke, ali ništa od toga nije opipljivo. Umjesto toga, kupci “nose” digitalnu odjeću kroz proširenu stvarnost i digitalno izmijenjene fotografije. Iako se se čini kao nešto potpuno novo, ne bi nam trebalo biti toliko strano s obzirom na to da na društvenim mrežama već godinama koristimo filtere gdje nosimo naočale, kape, drugačije frizure i slično te se tako predstavljamo na društvenim mrežama koje su svojevrsni virtualni svijet.

Tekstilna industrija je već odavno identificirana kao jedan od glavnih doprinositelja plastičnom otpadu u oceanu, a brza moda je poznata je između ostalog i po opasnim radnim uvjetima. U zadnjih par godina svi ti problemi modne industrije su sve više izlazili na vidjelo, a s time su razni brendovi malo po malo najavljivali razne promjene po pitanju njihovog utjecaja na okoliš kao i promjenu procesu proizvodnje. No nekoliko njih je otišlo korak dalje i počeli su polako predstavljati svoje digitalne proizvode kao i digitalne modne revije i na taj način u potpunosti izbacili mogućnost stvaranja otpada.

Mnoge modne kuće su u digitalnoj modi pronašli razna rješenja za uobičajene probleme modne industrije, a osim toga, ovakva moda ljudima omogućuje da “nose” novu i uzbudljivu odjeću onoliko često koliko žele, a da se odjeća ne mora fizički proizvoditi. Ljudi ionako već godinama koriste filtere kod objavljivanja svojih fotografija, a tržište gaminga, gdje igrači kupuju prilagođenu odjeću ili takozvane “skinove” za svoje avatare, procjenjuje se da je vrijedno više milijardi dolara. Ne zaboravimo i nedavnu najavu Facebooka i njihovom planu za metaverzum. Iako zvuči vrlo futuristički, spajanje digitalnog i fizičkog se upravo sada događa, i razvijati će se samo još više. Najzabavniji dio digitalne mode je taj što ljudi mogu nositi odjeću s obilježjima koja ne mogu postojati u stvarnom svijetu. Zamislite da nosite odjeću koja lebdi i nema gravitaciju, odjeću koja svijetli u raznim bojama ili koja na sebi ima animacije.

Neke od trenutno najpoznatijih tvrtki koje se bave digitalnom modom su DressX, The Fabricant, Hanifa, ali i jedan hrvatski brend Tribute Brand. Na njihovim stranicama kupci mogu isprobati digitalnu odjeću putem proširene stvarnosti. Ako se odluče na kupnju, prebacuju svoju fotografiju na web-stranicu ili aplikaciju, a zatim za jedan do dva dana dobivaju fotografiju sa svojim digitalnim modnim komadom profesionalno uređenim na svom tijelu, spremnu za objavljivanje na društvenim mrežama. Jedna od osnivačica DressX-a, Natalia Modenova, kaže kako imaju za cilj svakoj osobi stvoriti digitalni ormar. Shapovalova predviđa i da će u budućnosti svi imati digitalnu odjeću “koju možete nositi na društvenim mrežama, na fotografijama, na videopozivima, online konferencijama, a uskoro i u igrama i drugim multiverzumima”. Još jedna prednost digitalne mode je da omogućuje većem broju dizajnera da pokrenu svoje karijere bez velikih troškova fizičke proizvodnje.

Brza moda popularizira ideju da je sjajan stil sinonim za novu odjeću, a društveni mediji samo jačaju ovaj mentalitet. Nije ni čudo da svaka šesta mlada osoba tvrdi da neće ponovno obući odjeću ako je viđena na internetu. No, dobra vijest je da digitalna moda postaje nova brza moda. U stvarnom životu, mogli biste imati minimalistički ormar, dok u međuvremenu, na društvenim mrežama biste mogli izražavati svoju osobnost sa stotinama novih odjevnih predmeta. Najbolja stvar u svemu tome je što dobivamo najbolje od svega, možemo se izražavati i predstavljati na sve kreativne načine koje želimo te u isto vrijeme voditi brigu o svom utjecaju na okoliš i stvarati manje otpada.

PHOTOS BY: Instagram / Sva prava pridržana

Vezani članci

Naša web stranica koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima koje koristimo možete pronaći u našim Pravilima privatnosti.