Nagradama Green Prix trodnevni Greencajt festival po prvi je put iznjedrio imena pobjednika koji su svojim radom i trudom postigli najzapaženija postignuća u području zelenog poslovanja. Među njima je i tvrtka Regeneracija d.o.o. koja je osvojila Green Prix u kategoriji Green proizvod. Nakon što su se dojmovi oko dodjele nagrada slegli, porazgovarali smo s Anđelkom Švaljekom, direktorom tvrtke koji nam je otkrio sve o njihovom održivom poslovanju, kao i o Maler-texu proizvodu zbog kojeg su slavili na prvom zelenom festivalu u zemlji.
Kakve su reakcije na osvojenu nagradu?
Reakcije su dobre, neki lokalni portali prenijeli su vijest o tome, ljudi nam se javljaju i čestitaju, a nama je to potvrda da radimo posao koji doprinosi određenim ciljevima održivog razvoja.
Možete li našim čitateljima objasniti o kakvom se točno green proizvodu radi?
Proizvod koji smo nominirali za nagradu nosi naziv Maler-tex, a izrađen od regeneriranih tekstilnih vlakana, odnosno otpadnog tekstila koji se reciklira-razvlaknjuje te na taj način pretvara u osnovnu sirovinu za izradu gotovih proizvoda koji se u potpunosti izvoze u zemlje EU (Njemačka, Austrija, Italija…). Reciklaža tekstila vrši se mehaničkim postupcima. Proizvodnjom takvog proizvoda otpadni tekstil iz industrije i od građanstva koristi se za izradu novog proizvoda, a istovremeno se sprječava njegovo odlaganje na odlagališta otpada. Samom činjenicom da je proizvod u potpunosti izrađen od regeneriranih (recikliranih) tekstilnih vlakana upućuje na održivo ponašanje. Uz to, u svakoj prilici naglašavamo važnost zbrinjavanja tekstilnog otpada i njegov vrlo negativan utjecaj na okoliš, a svojim primjerom i samom djelatnošću, zbrinjavajući godišnje između 5 i 6 tisuća tona tekstilnog otpada, značajno doprinosimo utjecaju na okoliš i održivom ponašanju.
Koliko su danas ljudi zainteresirani za zelene i održive proizvode?
Možemo primijetiti da interes za zelenim i održivim proizvodima sve više raste jer ljudi postaju svjesni da odlukom o kupnji takvih proizvoda mogu nešto učiniti po pitanju očuvanja okoliša i održivosti. Općenito, takvi proizvodi potiču obrasce ponašanja po pitanju korištenja resursa za sve koji se nalaze u dobavljačkom lancu, uvažavajući okoliš kao kategoriju koja nema alternativu.
Jesu li takve nagrade poticaj za daljnje projekte?
Za Regeneraciju je svaka nagrada poticaj. Međutim, nagrade koje dobijemo u kategorijama održivosti, ekologije i sl. predstavljaju posebno zadovoljstvo i poticaj za daljnji rad i projekte na tom području, budući da svoje poslovanje temeljimo na načelima održivosti, korištenja energije iz obnovljivih izvora (nosioci smo znaka „Zelen“) i modelu kružne ekonomije.
Mislite li da su festivali kao što je Greencajt prilika da se ljude osvijesti o zelenim i održivim navikama?
Jako nas vesele festivali i događaju koji imaju za cilj kod ljudi probuditi i osvijestiti „zeleno“ ponašanje i održive navike. Greencajt festival je svakako jedan od takvih događaja i drago nam je da je svojim zanimljivim programima uspio privući pozornost kako dobrom posjetom festivala tako i prilično jakim odjekom u medijima.
Koji su neki novi zeleni projekti u budućnosti tvrtke Regeneracija?
Kroz svoje poslovanje i suživot s lokalnom zajednicom uvijek nastojimo djelovati društveno-odgovorno pa tako cijelo vrijeme i u skladu sa svojim mogućnostima pokrećemo projekte ili sudjelujemo u onima koji imaju za cilj uređenje okoliša, povećanje energetske učinkovitosti svojih prostora, investiranje u tehnologije koje su energetski učinkovitije, razvoj i poticanje kulturnih događaja u gradu i sl. U sklopu Regeneracije djeluje tvrtka reGALERIJA koja se bavi proizvodnjom ručno rađenih, vunenih tepiha, a koje svi zainteresirani mogu pogledati na web stranici. Vodeći se globalnim ciljevima održivog razvoja, posebice ciljem koji govori o “Održivoj potrošnji i proizvodnji”, vuna kao materijal za proizvodnju tepiha, nameće se kao logičan i optimalan izbor po pitanju cijene, kvalitete te njenog utjecaja na okoliš. Kao prirodni materijal i kao obnovljivi izvor sirovine, što mu samom po sebi daje izrazito jaku ekološku notu, odlikuje se i posebnim svojstvima koja posredno donose niz prednosti: utjecaj na zdravlje čovjeka, manje troškove, mogućnost recikliranja i dr. Ako to promatramo sa strane uvažavanja koncepta “životnog ciklusa proizvoda i usluga” (life cycle aproach) koji je usko povezan s okolišnim otiskom, postajemo svjesni činjenice da njegovo smanjenje može i mora biti dio našeg, zajedničkog izbora, odnosno načina na koji ćemo koristiti resurse. Vuna je kvalitetno, po svojoj građi čvrsto i elastično vlakno koje osigurava da tepih proizveden iz nje bude dugotrajan, a čemu svjedoče mnogi primjeri ugradnje u brojnim objektima. Ono što nam je želja i što već dugi niz godina naglašavamo je važnost rješavanja pitanja domaće vune koje ima i za koju sada ne postoje projekti njenog zbrinjavanja i njezine upotrebe, a vunu za potrebe svoje proizvodnje sada uvozimo iz drugih zemalja.